Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Panasonic Lumix GH5 II: nejen pro vloggery

11.1.2022, Milan Šurkala, recenze
Panasonic Lumix GH5 II: nejen pro vloggery
Nový Panasonic Lumix GH5 II míří zejména na vloggery, ale to zdaleka neznamená, že jen ně. Přináší lepší stabilizaci, 10bitové video je možné ukládat na kartu, umožňuje i streamování a lepší má být i DFD ostření. Je tomu ale skutečně tak?
Tato kapitola přinese ještě několik snímků, které byly vyfoceny s objektivy Leica 10-25mm F1.7 a 25-50mm F1.7. Další snímky naleznete ještě v recenzích těchto objektivů.
 
 

Snímky s objektivem 10-25mm F1.7

 
Začneme se snímky pořízenými velmi širokoúhlým a vysoce světelným zoomovacím objektivem.
 
Panasonic Lumix GH5 II galerie 10-25mm snímek č. 1
expoziční čas 1/320 s, clona F8, citlivost ISO 200, ohnisková vzdálenost 10 (20) mm, klikněte pro zvětšení
 
Objektiv potěšil krásně širokoúhlým podáním. Podívat se můžete i na RAW.
 
Panasonic Lumix GH5 II galerie 10-25mm snímek č. 2
expoziční čas 1/16000 s, clona F1,7, citlivost ISO 200, ohnisková vzdálenost 10 (20) mm, korekce +1/3 EV, klikněte pro zvětšení
 
Díky vynikající světelnosti lze lehce máznout pozadí a dát i velmi širokoúhlým snímkům o něco více prostorového efektu.
 
Panasonic Lumix GH5 II galerie 10-25mm snímek č. 3
expoziční čas 1/500 s, clona F3,5, citlivost ISO 200, ohnisková vzdálenost 25 (50) mm, klikněte pro zvětšení
 
Opět vidíme krásné detaily, zde se fotoaparát i objektiv hezky předvedl.
 
Panasonic Lumix GH5 II galerie 10-25mm snímek č. 4
expoziční čas 1/4, clona F1,7, citlivost ISO 2000, ohnisková vzdálenost 10 (20) mm, korekce +1,3 EV, klikněte pro zvětšení
 
Výborná světelnost a výkonná stabilizace vám umožní i v noci fotit s velmi nízkými citlivostmi. Zde jsem vám ale chtěl spíše ukázat výkony při středních až vyšších citlivostech. Kvalita je slušná a můžete se podívat i na snímek v RAWu.
 
Panasonic Lumix GH5 II galerie 10-25mm snímek č. 5
expoziční čas 1/5000 s, clona F1,7, citlivost ISO 200, ohnisková vzdálenost 25 (50) mm, korekce +2 EV, klikněte pro zvětšení
 
Silně nasvícená scéna si vyžádala výraznou korekci do plusu. Lumix GH5 II potěší podporou krátkých expozičních časů, což umocňuje i možnost využít plně elektronickou závěrku.
 
Panasonic Lumix GH5 II galerie 10-25mm snímek č. 6
expoziční čas 1/10 s, clona F16, citlivost ISO 1000, ohnisková vzdálenost 10 (20) mm, korekce -2/3 EV, klikněte pro zvětšení
 
Vysoké přiclonění mi umožnilo dosáhnout efektní hvězdy. Na druhou stranu více vylezla citlivost a s tím i šum a jeho odšumování (můžete se mrknout i na RAW). Když budete více věřit stabilizaci, můžete se dostat i na delší časy a klidně i základní citlivost ISO. Testovaná Leica 10-25mm F1.7 je díky širokému úhlu záběru pro tyto záběry jako dělaná.
 
Panasonic Lumix GH5 II galerie 10-25mm snímek č. 7
expoziční čas 1/60 s, clona F10, citlivost ISO 2000, ohnisková vzdálenost 14 (28) mm, klikněte pro zvětšení
 
Zde jsem expoziční čas nechal na fotoaparátu, ten se tedy drží na času 1/60 sekundy a kratším (pokud může). Navzdory slunečnímu svitu tak citlivost vylezla až na ISO 2000. To si lze všimnout na šumu a rozmývání ve stínech. K dispozici je RAW.
 
Panasonic Lumix GH5 II galerie 10-25mm snímek č. 8
expoziční čas 1/1300 s, clona F5,6, citlivost ISO 200, ohnisková vzdálenost 25 (50) mm, klikněte pro zvětšení
 
Příjemné podání snímku, i s přicloněním se podařilo značně rozmazat pozadí.
 
Panasonic Lumix GH5 II galerie 10-25mm snímek č. 9
expoziční čas 1/1300 s, clona F5,6, citlivost ISO 200, ohnisková vzdálenost 10 (20) mm, klikněte pro zvětšení
 
S Leicou 10-25mm získáváte zajímavou hračku, velmi dobře použitelnou i do typicky úzkých italských uliček. Můžete se podívat na RAW.
 
Panasonic Lumix GH5 II galerie 10-25mm snímek č. 10
expoziční čas 1/6 s, clona F1,8, citlivost ISO 200, ohnisková vzdálenost 12 (24) mm, korekce +1/3 EV, klikněte pro zvětšení
 
Zde jsem využil výkonu stabilizace a i v noci se mi povedlo dosáhnout nejnižší citlivosti (klidně bych mohl i trochu více clonit). Snímek tak nemá moc šumu, na což se můžete podívat i v RAWu. Jen nesmíte moc prosvětlovat.
 
 

Snímky s objektivem 25-50mm F1.7

 
Ještě se mrkneme na několik snímků pořízených s objektivem Leica 25-50mm F1.7.
 
Panasonic Lumix GH5 II galerie 25-50mm snímek č. 1
expoziční čas 1/125 s, clona F3,5, citlivost ISO 250, ohnisková vzdálenost 50 (100) mm, korekce +1/3 EV, klikněte pro zvětšení
 
Tento objektiv nabídne trochu větší zvětšení než širokoúhlá verze 10-25mm. Lumix GH5 II zde zafungoval dobře, a to i u podobných snímků i se sledováním objektů (problém může nastat, pokud je sledovaný objekt příliš malý).
 
Panasonic Lumix GH5 II galerie 25-50mm snímek č. 2 (Tatra 815 CAS 20 Hasiči)
expoziční čas 1/160 s, clona F5,6, citlivost ISO 200, ohnisková vzdálenost 36 (72) mm, klikněte pro zvětšení
 
Snímek mi opět přijde trochu podexponovaný. Co se týče detailů, ty jsou vynikající. K dispozici je také RAW.
 
Panasonic Lumix GH5 II galerie 25-50mm snímek č. 3
expoziční čas 1/125 s, clona F2, citlivost ISO 2000, ohnisková vzdálenost 50 (100) mm, korekce +1 EV, klikněte pro zvětšení
 
Máme zde poměrně malou hloubku ostrosti a vidíme, jak si fotoaparát poradil se šumem při citlivosti ISO 2000. Výsledkem je hrudkování.
 
Panasonic Lumix GH5 II galerie 25-50mm snímek č. 4
expoziční čas 1/16000 s, clona F1,7, citlivost ISO 200, ohnisková vzdálenost 50 (100) mm, klikněte pro zvětšení
 
S objektivy F1,7 si můžete pěkně hrát i u portrétů. Přeci jen je to už přibližně ekvivalent full frame objektivu zacloněného na F3,5. Bokeh je příjemný, ostrost velmi dobrá. Poněkud se mi ale nelíbila nestálá expoziční automatika při využití elektronické závěrky. Lítají-li vám časy na 1/10000 sekundy a méně, expozici raději nastavte ručně (nebo ji zamkněte), jinak je fotoaparát více citlivý na změny jasu ve scéně. Můžete se podívat na RAW
 
Panasonic Lumix GH5 II galerie 25-50mm snímek č. 5
expoziční čas 1/30 s, clona F2,5, citlivost ISO 3200, ohnisková vzdálenost 50 (100) mm, klikněte pro zvětšení
 
Šum je sice patrný, ale přesto snímek nevypadá špatně. Vysoká citlivost se projevuje v hrudkování, které můžete zpracováním RAWu omezit, ale za cenu výraznějšího zrnění.

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.