Panasonic Lumix GM5: mikro-CSC
Dnes se podíváme na opravdu maličký CSC fotoaparát, Panasonic Lumix GM5. Jde o zástupce populárního Micro Four Thirds systému s 16MPx senzorem a dotykovým displejem. Nezapomnělo se dokonce ani na hledáček.
Kapitoly článku:
Do dnešního testu se nám dostalo jedno z nejmenších CSC na trhu, maličký Panasonic Lumix GM5. Tento fotoaparát má 4/3" Live MOS snímač s rozlišením 16 megapixelů, podporuje Full HD video a protože je to CSC, můžete mu vyměnit objektiv. Na to, o jak malý fotoaparát se jedná, překvapí i tím, že je vybaven elektronickým hledáčkem a někoho může potěšit i dotykový displej. Do testu jsme vzali základní setový objektiv Lumix G Vario 12-32mm. Vyzkoušeli jsme jej i s dalšími dvěma objektivy, jejichž recenze přineseme v příštích dnech.
Recenze Panasonic Lumix GM5
Videorecenze CSC fotoaparátu Panasonic Lumix GM5 s ukázkami ostření, protisvětla a dalších testů.
Testované objektivy:
- Panasonic Lumix G Vario 12-32mm F3.5-5.6 ASPH.
- Panasonic Lumix G 14mm f/2.5 II ASPH.
- Panasonic Lumix G Vario 35-100mm F4-5.6 MEGA O.I.S.
Ergonomie a rozmístění ovládacích prvků
Když jsem vybalil Lumix GM5 z krabice, velmi mě překvapilo, o jak maličký fotoaparát se jedná. V podstatě bez nasazeného objektivu má rozměry profi kompaktu Sony Cyber-shot RX100, na což se za chvíli podíváme. Tělo nemá žádný grip, ale kupodivu vepředu ani nějak nechybí, pokud budete s fotoaparátem používat malé a lehké objektivy. S většími a těžšími bude zákonitě problém zejména proto, že hlavní problém je vzadu. Místo na palec takřka neexistuje a dotykový displej se pak paradoxně stane jednou z těch otravnějších věcí na fotoaparátu - palec není kam strčit a často se dotkne displeje. O tom rovněž podrobněji až za chvíli.
Zpracování fotoaparátu je výborné, zde lze rozhodně chválit. Tělo působí dostatečně tuze, nic nevrže. Jak vidíte na obrázku, docela slušnou výbavu můžete sehnat v opravdu malém balení (dalším objektivům se budeme věnovat v recenzích, které uveřejníme v následujících dnech). I ten telezoom je opravdu prťavý.
Tady už je slibované srovnání s kompaktem Sony Cyber-shot RX100. Tento 1" kompakt má v podstatě stejné rozměry těla a rozdíly jsou akorát v tom, jak moc čouhá objektiv.
Lépe to vynikne při horním pohledu. Délka i šířka těla je takřka stejná, pouze ty nasazené objektivy udělají z GM5 trochu větší fotoaparát. Výsledkem je, že i s telezoomem je GM5 výrazně skladnější než např. nedávno testovaný profi kompakt Canon PowerShot G1 X Mark II.
Zde vidíte takřka holou příď bez gripu. Za bajonetem se skrývá 16MPx 4/3" Live MOS snímač. Jak je už u fotoaparátů s vyměnitelnými objektivy zvykem, je vybaven systémem čištění senzoru, ale ten nevyčistil snad nic. Na čipu už bylo dost prachu, ale ani po mnohonásobném spuštění této funkce nezmizelo snad ani jedno smítko. Na straně od bajonetu je vidět tlačítko pro odjištění objektivu.
Pro tuto recenzi použijeme set s objektivem Lumix G Vario 12-32mm f/3.5-5.6 ASPH. Ten má skládací konstrukci, takže nejprve je nutné objektiv vysunout, což trochu zdržuje. Na druhou stranu, nikdo vás nenutí jej vždy zasouvat zpět a tak můžete chodit celý den s odjištěným objektivem a zajistit jej jen při transportu v brašně. Není tu žádná pojistka, ale pouze tužší chod zoomovacího kroužku, což celou operaci usnadňuje. Pro odjištění i zajištění je tak potřeba jen vyvinout trochu více síly a je to (jinak se objektiv hladce pohybuje v rozsahu 12-32 mm). Nemá kroužek pro manuální ostření, to je nutné provést ve fotoaparátu. Závit pro filtry má maličký 37mm průměr.
K fotoaparátu dostanete i externí blesk poněkud zvláštního tvaru. Na rozdíl od blesků u Sony nebo Samsungu není sklopný, a tak zabírá spoustu místa, osobně mi přišel být vzhledem docela škaredý. Vzadu je akorát tlačítko na jeho zapnutí a na straně pak tlačítko pro odjištění.
Na horní straně jsou tedy sáňky na externí blesk (interní blesk tu nenajdete), dva mikrofony pro stereo zvuk. Dále je vidět kolečko pro výběr ostřících režimů včetně manuálního ostření.
Páčka kolem spouště zapíná fotoaparát, dobře se ovládá i v pletených rukavicích. Vadil mi ale chod spouště. Možná šlo jen o testovaný kus, ale spoušť bylo nutné domáčknout výrazněji, než bych čekal. Často se mi tedy stávalo, že jsem namáčkl, fotoaparát rychle zaostřil, domáčkl a nic se nestalo. Až po trochu výraznějším domáčknutí se snímek exponoval. Podobný pocit zpoždění je typický při elektronické závěrce a dlouhých časech (začátek expozice je tichý a nepoznáte ho), ale tady bylo nutné myslet na to, že je třeba být na spoušť trochu agresivnější, jinak se snímek často v momentu (nedostatečného) domáčknutí neexponoval. Pokud spoušť už nyní mačkáte silně a hluboko, patrně žádný problém mít nebudete a vše vám přijde být v pořádku, osobně jsem ale zvyklý na kratší dráhu chodu. Jako poslední je tu ztuha jdoucí kolečko fotografických režimů. Mohlo by být kapánek vyšší a s jemnější aretací poloh.
Dalším problémem je zadní část přístroje. Na jednu stranu je skvělé, že fotoaparát je tak malý a ještě má i docela solidní hledáček, vše si ale vybralo svou daň. Díky hledáčku nezbylo moc místa na displej, takže při 3,0" úhlopříčce má širokoúhlý poměr stran 16:9 a je velmi nízký a hlavně široký. To je fajn pro Full HD video s poměrem stran 16:9, ale nevhodné pro 4:3 snímky, které tak zabírají poměrně malou plochu displeje. Napravo od displeje tak kvůli jeho širokoúhlému poměru zbylo jen velmi málo místa na palec a ten v podstatě není kam dát.
A zde se dostáváme k dalšímu negativu přístroje, které by za normálních okolností bylo pozitivum. Tím je dotykový displej s hodně vysokou citlivostí. Úžasná věc pro ovládání, skvělá pro polohování AF bodu, jenže to by nesměl překážet palci. Protože vzadu není fotoaparát kde držet, váš palec se bude pořád pohybovat na hraně displeje a často hrozí to, že si omylem kliknete na displej a posunete AF bod do horního pravého rohu. Hrozí to především tehdy, když chcete něco nastavit otočným rollerem nad displejem. Někdo jiný možná bude fotoaparát držet jinak a problém nenastane, nicméně při pro mě přirozeném držení jsem měl AF bod v pravém horním rohu takřka po každé úpravě parametru rollerem. Měl jsem opravdu chuť "dotykovost" displeje vypnout (což lze).
Samotná "dotykovost" je ale výborná, máte tu dotykové quick menu, které krásně urychluje volbu některých parametrů a pro nastavování v tomto menu jsem si displej nemohl vynachválit. Má také solidní rozlišení a velmi dobré pozorovací úhly. Elektronický hledáček nad displejem má automatické přepínání, které budu také chválit. Zvětšení ale dosahuje jen hodnoty 0,92×, což po přepočtu znamená 0,46×. To je tedy lehce pod úrovní nejmenších hledáčku low-endových zrcadlovek a velikostí spíše připomíná hledáčky ultrazoomů střední třídy než hledáčky jiných CSC fotoaparátů. Odhlédneme-li ale od velikosti, pak je vše v pořádku. Rozlišení 1,166 milionu bodů je dostatečné, i za špatného světla obraz takřka nešumí a dá se tak vcelku bezproblémově manuálně ostřit při zvětšeném náhledu.
Pochopitelně při horším světle se obraz už pohybově maže (na displeji i v EVF), dá se to ale stále poměrně slušně používat. Napravo od hledáčku najdete tlačítko LVF/Fn2, které slouží k přepínání režimů hledáčku a displeje (včetně zapnutí automatického přepínání), k dispozici je však celkem 46 různých funkcí, které tomuto tlačítku můžete přiřadit. Totéž platí pro tlačítko Wi-Fi/Fn1, které ve výchozím stavu spouští Wi-Fi připojení, ale můžete mu dát takřka jakoukoli jinou funkci. Následuje tlačítko pro vstup do režimu prohlížení. Dále je tu roller pro nastavení clony, času, případně korekce expozice. Stačí jej jen zamáčknout dovnitř a přepínáte se mezi nastavením clony a korekce (režim A), času a korekce (režim S) nebo času a clony (režim M). Výborný nápad.
Kvůli širokoúhlému displeji zbylo velmi málo místa nejen pro palec, ale i pro tlačítka, která jsou titěrná. Samotná pozice tlačítka pro nahrávání videa je dost nízko, ale upřímně řečeno, nevím, kde jinde by to mohlo být lepší a je to asi nejlepší místo, kam šlo za těchto podmínek strčit. Dále tu najdete čtyřsměrný ovladač. Nahoře se nastavuje ISO citlivost, vpravo vyvážení bílé, dole sekvenční snímání a samospoušť (samospoušť se nevypíná po vyfocení snímku, ale vypne se po vypnutí fotoaparátu), vlevo je pak výběr režimu autofokusu (výběru AF bodu). Uprostřed je tlačítko MENU/SET, které spouští hlavní menu fotoaparátu, případně slouží k potvrzování voleb (ve quick menu nebo menu nabídkách čtyřsměrného ovladače).
Dole ještě najdete Q.MENU pro spuštění quick menu, které se výborně ovládá právě pomocí dotykového displeje. Na tlačítka je to už trochu složitější. Obsahuje několik "stránek", rollerem a šipkami vpravo/vlevo se přepínáte mezi nastaveními a chcete-li nastavit konkrétní položku pro dané nastavení, musíte šipkou nahoru do podmenu a zde se už opět můžete pohybovat rollerem nebo šipkami. Položky v tomto menu jsou plně konfigurovatelné, což chválím. Tlačítko DISP upravuje styl zobrazení displeje.
Na pravé straně je ouško na provlečení popruhu. Vidíte zde také krytku, pod níž je HDMI a AV výstup.
Na levé straně je vidět akorát reproduktor a ouško na provlečení popruhu.
Vespod je vidět kovový závit pro stativ a krytka prostoru pro baterii a paměťovou kartu s pojistkou.
Pod krytkou najdete Li-Ion akumulátor DMW-BLH7E s napětím 7,2 V a kapacitou 680 mAh. Fotoaparát si poradí s kartami typu SD, SDHC a SDXC.
Úvodní představení CSC fotoaparátu Panasonic Lumix GM5 tedy máme za sebou. V dalších kapitolách se podíváme na to, jak dobře fotí.
Stručné specifikace fotoaparátu Panasonic Lumix DMC-GM5 | |
---|---|
Typ senzoru | Live MOS (17,3 x 13,0 mm, 4:3) |
Rozlišení celkové/efektivní | 16,84 MPix / 16,0 MPix |
Video a audiozáznam | 1920×1080 px @ 50p/ 50i/ 25p /24p (16:9) 1280×720 px @ 25p (16:9) 640×480 px @ 25p (4:3) AVCHD (50p, 50i, 24p), MP4 (50p, 25p), stereo |
Výstupní formáty | RAW, JPEG, MPO, AVCHD (DD) / MP4 (AAC 2ch) |
Zoom | Digitální 2x, 4x |
Automatické ostření | TTL systém porovnání kontrastu, citlivost od -4 EV Ostřící režimy: Jednotlivé AFS, Kontinuální AFC, Multi AFF Výběr AF bodů: Detekce tváře/očí / Sledování / ostření na 23 bodů / ostření na 1 bod / Pinpoint/(Dostupná plně dotyková oblast) |
Rychlost závěrky | 1/16000 s - 60 s (závisí na použití typu závěrky - 1/16000 s - 1 s plně elektronická, 1/250 s - 60 s elektronická na první lamele) |
Expoziční režimy | manuální režim, priorita clony, priorita času, programová expozice |
Citlivost ISO | ISO 200 až ISO 25600 (rozšíření na ISO 100) |
Sériové snímky | mechanická závěrka: 5,8 fps (AFS), 5,0 fps (AFC), 4,0 fps (live view), 2,0 fps (live view) elektronická závěrka: 40 fps (snížené rozlišení), 10 fps, 4,0 a 2,0 fps (live view) |
Typ hledáčku | LVF 1,166 milionu bodů, 100% pokrytí, 0,92× zvětšení (0,46× po přepočtu) |
LCD | 3,0" TFT LCD (921.000 bodů, 640×480 RGB pixelů, pevný, viditelné pokrytí cca 100%, dotykový) |
Typ paměťového média | SD, SDHC, SDHC UHS-I, SDXC, SDXC UHS-I |
Napájení | Li-Ion akumulátor DMW-BLH7E (7,2 V, 680 mAh), 210 snímků (přes displej), 220 snímků (přes LVF) |
Rozměry | 98,5 x 59,5 x 36,1 mm |
Hmotnost bez baterií | 180 gramů (tělo), 211 gramů (s baterií a kartou) |
Doporučujeme z našich magazínů
Nejnovější články
Apple iPhone 16 dostává lepší makro a Camera Button pro snazší ovládání fotoaparátu
13.9.2024, Milan Šurkala1
Nikon uvádí levný objektiv Nikkor Z 50mm f/1.4, je levnější než f/1.8 S
11.9.2024, Milan Šurkala25
Canon uvedl hybridní fotoaparát-kameru EOS C80 s full frame čipem a 6K
11.9.2024, Milan Šurkala
Apple iPhone 16 Pro přináší 48MPx ultra-širokáč, 4K120p, ale i ostudně malé úložiště
10.9.2024, Milan Šurkala
Leica uvedla telezoom Vario-Elmarit-SL 70-200mm F2.8 ASPH, převlečenou Sigmu
10.9.2024, Milan Šurkala5
DJI představuje maličký dron Neo, váží jen 135 gramů a natáčí 4K video
9.9.2024, Milan Šurkala1
Ricoh uvedl outdoorový externí blesk Pentax AF180FG
9.9.2024, Milan Šurkala
Sigma uvedla objektiv 28-105mm F2.8 DG DN | Art
6.9.2024, Milan Šurkala12