Panasonic Lumix GX7: vymazlený superfoťák
Hodně žádaným fotoaparátem pro otestování byl Panasonic Lumix GX7 a nyní vám vaše přání splníme. Do redakce dorazil tento fotoaparát s 16MPx 4/3" Live MOS snímačem a mnoha zajímavými technologiemi, např. výklopným hledáčkem.
Kapitoly článku:
Lumix GX7 je vybaven novým 4/3" Live MOS senzorem s rozlišením 16,84 MPx, z něhož se efektivně využívá 16,0 MPx. Výrobce slibuje nové technologie pro snížení šumu a my se nyní podíváme, jak si v otázce šumu opravdu vede. Uvidíte tu JPEGy se středním odšumováním a RAWy převedené přes Adobe DNG Converter s vypnutým odšumováním.
ISO 125 (JPEG)
ISO 125 (konverze z RAWu)
Nejnižší citlivost ISO 125 je čistá v RAW i JPEGu, šum je minimální, detaily slušné.
ISO 200 (JPEG)
ISO 200 (konverze z RAWu)
ISO 200 je v podstatě totožné, jak RAWy, tak JPEGy jsou velmi dobré a není jim co vytýkat.
ISO 400 (JPEG)
ISO 400 (konverze z RAWu)
ISO 400 má jemný jasový šum v RAWu, JPEGy jsou nadále dostatečně detailní.
ISO 800 (JPEG)
ISO 800 (konverze z RAWu)
Citlivost ISO 800 už zvyšuje jasový šum v RAWu, detaily začínají být o něco méně výrazné. U JPEGů se rozmývají slabší detaily, zbytek je stále poměrně dobrý.
ISO 1600 (JPEG)
ISO 1600 (konverze z RAWu)
ISO 1600 přináší v RAWu dost jasového šumu, JPEGy se místy rozpatlávají, ale na 4/3" senzor to není zlé.
ISO 3200 (JPEG)
ISO 3200 (konverze z RAWu)
Zde se už přidává i docela dost barevného šumu, JPEGy naopak barevnost začínají ztrácet (zejména u modrého auta), detaily a hrany se třepí. Nouzově použitelné.
ISO 6400 (JPEG)
ISO 6400 (konverze z RAWu)
ISO 6400 je už opravdu dost. RAW hraje mnoha barvami, naopak JPEG je na tom s barvami hůře, slabší a střední detaily se mažou.
ISO 12800 (JPEG)
ISO 12800 (konverze z RAWu)
Citlivost ISO 12800 už není použitelná ani nouzově. Tady je barevného šumu opravdu hodně a JPEGy jsou celé rozpité.
ISO 25600 (JPEG)
ISO 25600 (konverze z RAWu)
ISO 25600 je rozšířená citlivost (dvakrát prosvětlené ISO 12800), výsledek je podle očekávání hodně špatný. JPEG je vyloženě jen soubor artefaktů. Snímky si zkonvertujeme do rozlišení 12 megapixelů, abychom je mohli srovnat i s jinými fotoaparáty.
výřezy z 12MPx JPEGů
Po zmenšení na standardizovaných 12 megapixelů se některé chybičky skryjí, a tak ISO 800 vypadá stále pěkně a ani ISO 1600 není k zahození. ISO 3200 už ale patlá a výše bych asi raději moc nechodil.
výřezy z 12MPx RAWů
RAWy lépe odhalují šum snímače, ten je do ISO 800 včetně přijatelný. ISO 1600 už začíná hrát barvičkami a při citlivosti ISO 3200 už to nevypadá moc dobře. Odšumování, které Panasonic použil, tak mohu spíše chválit. Obraz skutečně vylepšuje a nezhoršuje, alespoň co se této testovací scény týče.
ISO 800, odšumování -5
ISO 800, odšumování +0
ISO 800, odšumování +5
U fotoaparátu můžete nastavit odšumování, a to v bohatém rozsahu od -5 do +5. Osobně bych doporučoval pohybovat se v první polovině rozsahu. Nižší hodnoty nechají více jasového šumu, ale zase zachovají více detailů i ostrosti. Naopak vyšší odšumování hodně patlá. Co ale preferujete, záleží samozřejmě na vás. Podíváme se také na zachování detailů na snímcích vousů plyšového zajíce.
ISO 125 (JPEG) |
ISO 125 (konverze z RAWu) |
ISO 200 (JPEG) |
ISO 200 (konverze z RAWu) |
ISO 400 (JPEG) |
ISO 400 (konverze z RAWu) |
ISO 800 (JPEG) |
ISO 800 (konverze z RAWu) |
ISO 1600 (JPEG) |
ISO 1600 (konverze z RAWu) |
ISO 3200 (JPEG) |
ISO 3200 (konverze z RAWu) |
ISO 6400 (JPEG) |
ISO 6400 (konverze z RAWu) |
ISO 12800 (JPEG) |
ISO 12800 (konverze z RAWu) |
ISO 25600 (JPEG) |
ISO 25600 (konverze z RAWu) |
Při střední síle odšumování je vidět, že jemné detaily se začínají ztrácet překvapivě brzy, resp. se začínají objevovat digitální artefakty. Ty jsou lehce viditelné už při ISO 400, špatné to pak je od ISO 1600 výše. RAWy vypadají do ISO 800 slušně.
výřezy z 12MPx JPEGů
Znovu se podíváme i na snímky, které byly konvertovány do rozlišení 12 megapixelů. Zde ISO 400 vypadá dobře, při ISO 800 je už ale patlání poněkud vidět.
výřezy z 12MPx RAWů
V RAWu vypadá dobře i ISO 800, má ještě přijatelné detaily a v RAW konvertorech s tím ještě něco provedete pro zisk rozumné fotografie. Dále se podíváme na snímky bílé plochy při různých citlivostech.
ISO 125 (JPEG) |
ISO 125 (konverze z RAWu) |
ISO 200 (JPEG) |
ISO 200 (konverze z RAWu) |
ISO 400 (JPEG) |
ISO 400 (konverze z RAWu) |
ISO 800 (JPEG) |
ISO 800 (konverze z RAWu) |
ISO 1600 (JPEG) |
ISO 1600 (konverze z RAWu) |
ISO 3200 (JPEG) |
ISO 3200 (konverze z RAWu) |
ISO 6400 (JPEG) |
ISO 6400 (konverze z RAWu) |
ISO 12800 (JPEG) |
ISO 12800 (konverze z RAWu) |
ISO 25600 (JPEG) |
ISO 25600 (konverze z RAWu) |
V JPEGu se barevný šum prakticky nevyskytuje, fotoaparát jej dobře potlačuje. V RAWu se začíná objevovat při ISO 800 a více pak od ISO 1600 výše.