Panasonic Lumix LX100 II: postřehy z praxe
17.12.2018, Milan Šurkala, recenze
Ve třídě profi kompaktů se objevil nový Panasonic Lumix LX100 II. Vychází ze svého předchůdce, nicméně přináší např. dotykový displej a vyšší 17MPx rozlišení. Nechává si vysoce světelný objektiv a 4/3" rozměr čipu.
Kapitoly článku:
Digitální šum zhodnotíme na fotografiích v JPEGu i RAWu. U prvního formátu lze v menu fotoaparátu nastavit odšumování (u barevných režimů, kde se nastavuje ostrost, kontrast a saturace). V celé recenzi bylo použito nejslabší nastavení (-5). RAWy pak byly předeveny přes Camera Raw se stáhnutým odšumováním na minimum.
ISO 100 (JPEG)
ISO 100 (konverze z RAWu)
U nejnižší rozšířené citlivosti ISO 100 nepřekvapí, že v podstatě nevidíme žádný šum.
ISO 200 (JPEG)
ISO 200 (konverze z RAWu)
Základní citlivostí je ISO 200 a také zde je vše krásně čisté. Platí to pro JPEG i RAW.
ISO 400 (JPEG)
ISO 400 (konverze z RAWu)
I citlivost ISO 400 je hodně čistá, zde se problémů naštěstí nedočkáte.
ISO 800 (JPEG)
ISO 800 (konverze z RAWu)
ISO 800 už v RAWu začíná ukazovat trochu jasového šumu. JPEGy jsou stále poměrně čisté s minimálním hrudkováním.
ISO 1600 (JPEG)
ISO 1600 (konverze z RAWu)
Citlivost ISO 1600 nicméně už přidává více šumu, a to jak jasového, tak už i trochu barevného. JPEGy jsou poměrně slušně odšuměné, hrudkování je stále docela mírné a spíše jen lehce klesá kontrast a saturace barev.
ISO 3200 (JPEG)
ISO 3200 (konverze z RAWu)
Při citlivosti ISO 3200 je už barevného šumu v RAW formátu poměrně dost. Přesto se s tím dá stále pracovat a JPEGy vypadají akceptovatelně. Ztrácí sice ostrost a jemné detaily, rozmydlení ale není příliš agresivní. Připomínám však, že bylo zvoleno minimální odšumování.
ISO 6400 (JPEG)
ISO 6400 (konverze z RAWu)
Narážíme na konečnou. ISO 6400 je už na tento senzor přeci jen hodně. Barevného šumu je spousta a JPEGy jsou rozmyté a docela bez barev.
ISO 12800 (JPEG)
ISO 12800 (konverze z RAWu)
Nepřekvapí, že u vyšších citlivostí se kvalita obrazu dále zhoršuje. RAWy už hrají všemožnými barvami, naopak v JPEGu už kvůli odšumování skoro žádné nejsou.
ISO 25600 (JPEG)
ISO 25600 (konverze z RAWu)
Nejvyšší citlivost ISO 25600 už ani nemá smysl komentovat. Nevidím pro ni žádné využití. Podíváme se také na snímky převedené na 12MPx rozlišení pro vzájemné srovnání mezi recenzemi.
výřezy z 12MPx JPEGů (vlevo) / RAWů (vpravo)
Jak je vidět při tomto lehce sníženém rozlišení, do ISO 800 včetně jste v podstatě bez problémů, dobře použitelné jsou i citlivosti ISO 1600 a 3200. ISO 6400 je na tom už přeci jen hůře (nevýrazná ostrost i barevnost), ale jako nouzovka, proč ne. Jak už bylo řečeno, fotoaparát podporuje nastavení míry odšumování od -5 do +5 a níže uvidíte snímky s různým nastavením při ISO 800.
odšumování -5
odšumování +0
odšumování +5
I výchozí nastavení má mírné odšumovací artefakty, opravdu je lepší používat spíše konzervativnější nastavení v minusu. Podíváme se také na snímky vousů plyšového zajíce.
výřezy ze 17MPx JPEGů (vlevo) / RAWů (vpravo)
Do citlivosti ISO 800 včetně je zachování detailů slušné, poté se to už začíná pomalu zhoršovat a např. ISO 6400 je už dosti hrudkované.
výřezy z 12MPx JPEGů (vlevo) / RAWů (vpravo)
Při zmenšení rozlišení na 12 MPx (pro vzájemné srovnání výstupů na stejnou plochu mezi recenzemi) se kvalita jeví pochopitelně kapánek lepší. I zde je ale ISO 3200 asi nejvyšší použitelnou citlivostí, pak už jsou ztráty detailů příliš velké.
výřezy ze 17MPx JPEGů (vlevo) / RAWů (vpravo)
Barevné odšumování v JPEGu nedovolí vzniku barevných map ani při nejvyšší citlivosti ISO 25600. Pokud jde o RAW, tam se barevný šum začíná zlehka objevovat při ISO 1600, od ISO 6400 je pak už hodně výrazný.