Panasonic Lumix LX15: noční borec
10.4.2017, Milan Šurkala, recenze
Panasonic je známý výrobou opravdu zajímavých fotoaparátů a nový Lumix LX15 papírově rozhodně nevypadá být výjimkou. Umí natáčet 4K video, má polohovatelný dotykový displej a objektiv s vynikající světelností F1,4.
Kapitoly článku:
Sférické zkreslení
Jak sami vidíte na následujících obrázcích, objektiv trpí na enormní zkreslení obrazu u nejširšího úhlu záběru. Dosahuje tu soudkovitého zkreslení +9,3 %. Fotoaparát ale provádí jeho korekci v JPEGu i RAWu, výsledkem je pak jen mírné zkreslení s hodnotou +1,2 %. U maximálního zoomu je pak korigováno mírné zkreslení +1,4 % na ještě menších +0,3 %.
![]() 24mm ohnisko (JPEG, korigovaný RAW) |
![]() 72mm ohnisko (JPEG, korigovaný RAW) |
![]() 24mm ohnisko (nekorigovaný RAW) |
![]() 72mm ohnisko (nekorigovaný RAW) |
Vinětace
Jak JPEGy, tak i RAWy otevřené v moderních RAW konvertorech, které provádí korekci zkreslení, netrpí na výraznější vinětaci. Pouze při plně odcloněném objektivu na plně otevřenou clonu můžete čekat něco přes 2/3 EV, ale zazomování nebo přiclonění ztmavení rohů rychle snižuje.
![Panasonic Lumix LX15 LX10 vinětace](recenze-panasonic-lumix-lx15-nocni-borec/6873/img/panasonic-lumix-lx15-lx10-vinetace.jpg)
Kresba v praxi
Dále se podíváme na kvalitu kresby objektivu v různých částech obrazu. Snímky jsou převedené z korigovaných RAWů (přes Camera Raw). Začínáme ostření na krátkou vzdálenost.
![]() 24mm ohnisko, clona F1,4 |
![]() 24mm ohnisko, clona F2 |
![]() 24mm ohnisko, clona F2,8 |
![]() 24mm ohnisko, clona F4 |
![]() 24mm ohnisko, clona F5,6 |
![]() 24mm ohnisko, clona F8 |
![]() 24mm ohnisko, clona F11 |
Při plně otevřené cloně lze vidět neostrost, která se s přicloněním zlepšuje uprostřed i v rozích. Vidět je mírnou chromatickou aberaci.
![]() 35mm ohnisko, clona F2,8 |
![]() 35mm ohnisko, clona F4 |
![]() 35mm ohnisko, clona F5,6 |
![]() 35mm ohnisko, clona F8 |
![]() 35mm ohnisko, clona F11 |
Na 35mm ohniskové vzdálenosti potěší mnohem lepší prostředek a rohy jsou také překvapivě dobré. S přicloněním se trochu zlepšují, ale nemá smysl chodit moc výrazně nad F5,6, protože se pomalu začíná objevovat difrakce obrazu.
![]() 50mm ohnisko, clona F2,8 |
![]() 50mm ohnisko, clona F4 |
![]() 50mm ohnisko, clona F5,6 |
![]() 50mm ohnisko, clona F8 |
![]() 50mm ohnisko, clona F11 |
U 50mm ohniskové vzdálenosti je to o něco horší, zde klesla ostrost rohů. Clonění je trochu zlepšuje, ale plné ostrosti nikdy nedosáhnou.
![]() 72mm ohnisko, clona F2,8 |
![]() 72mm ohnisko, clona F4 |
![]() 72mm ohnisko, clona F5,6 |
![]() 72mm ohnisko, clona F8 |
![]() 72mm ohnisko, clona F11 |
Maximální zoom situaci opět o něco zlepšil. Rohy jsou sice trochu rozmazané, ale přeci jen o něco ostřejší než v předchozím případě. Nyní se podíváme na snímky focené na vzdálenost okolo 30 metrů.
![]() 24mm ohnisko, clona F1,4 |
![]() 24mm ohnisko, clona F2 |
![]() 24mm ohnisko, clona F2,8 |
![]() 24mm ohnisko, clona F4 |
![]() 24mm ohnisko, clona F5,6 |
![]() 24mm ohnisko, clona F8 |
![]() 24mm ohnisko, clona F11 |
Na nejširším úhlu záběru při snímání na větší vzdálenost je ostrost prostředku výborná už i při plně otevřené cloně. Rohy nejsou úplně ostré, clonění trochu pomáhá.
![]() 28mm ohnisko, clona F2,5 |
![]() 28mm ohnisko, clona F2,8 |
![]() 28mm ohnisko, clona F4 |
![]() 28mm ohnisko, clona F5,6 |
![]() 28mm ohnisko, clona F8 |
![]() 28mm ohnisko, clona F11 |
Na 28mm ohniskové vzdálenosti je to o něco lepší. Prostředek je opět fantastický už při plně otevřené cloně, také rohy jsou hodně slušné a přiclonění je ještě vylepšuje.
![]() 35mm ohnisko, clona F2,8 |
![]() 35mm ohnisko, clona F4 |
![]() 35mm ohnisko, clona F5,6 |
![]() 35mm ohnisko, clona F8 |
![]() 35mm ohnisko, clona F11 |
Ani 35mm ohnisková vzdálenost situaci moc nemění. Střed je výborný a rohy jsou na tom docela slušně (neostrost vpravo bych viděl spíše na kusovou chybu).
![]() 50mm ohnisko, clona F2,8 |
![]() 50mm ohnisko, clona F4 |
![]() 50mm ohnisko, clona F5,6 |
![]() 50mm ohnisko, clona F8 |
![]() 50mm ohnisko, clona F11 |
Opět velmi dobrý výsledek, dobrá ostrost je uprostřed i v rozích.
![]() 72mm ohnisko, clona F2,8 |
![]() 72mm ohnisko, clona F4 |
![]() 72mm ohnisko, clona F5,6 |
![]() 72mm ohnisko, clona F8 |
![]() 72mm ohnisko, clona F11 |
Výborné výsledky předvádí i na maximálním zoomu. Detaily jsou hodně slušné uprostřed i v rozích.
Chromatická aberace
Tato kapitola se bude věnovat chromatické aberaci. Podívejme se tedy na výřezy z rohu snímků.
![](recenze-panasonic-lumix-lx15-nocni-borec/6873/img/body-113.2EB2.jpg)
24mm ohnisko, clona F1,4
![](recenze-panasonic-lumix-lx15-nocni-borec/6873/img/body-120.2D10.jpg)
24mm ohnisko, clona F2,8
![](recenze-panasonic-lumix-lx15-nocni-borec/6873/img/body-127.2890.jpg)
24mm ohnisko, clona F5,6
![](recenze-panasonic-lumix-lx15-nocni-borec/6873/img/body-134.3248.jpg)
24mm ohnisko, clona F11
Překvapením je poměrně slušná rohová ostrosti při plně otevřené cloně, čekal bych více rozmazané výsledky. Chromatická aberace se vyskytuje ve formě rozsáhlejších namodralých ploch.
![](recenze-panasonic-lumix-lx15-nocni-borec/6873/img/body-140.3798.jpg)
35mm ohnisko, clona F2,8
![](recenze-panasonic-lumix-lx15-nocni-borec/6873/img/body-149.26E6.jpg)
35mm ohnisko, clona F5,6
![](recenze-panasonic-lumix-lx15-nocni-borec/6873/img/body-157.4720.jpg)
35mm ohnisko, clona F11
U 35mm ohniskové vzdálenosti je aberace trochu patrná u nižších clon, nicméně s přicloněním mizí.
![](recenze-panasonic-lumix-lx15-nocni-borec/6873/img/body-164.2982.jpg)
50mm ohnisko, clona F2,8
![](recenze-panasonic-lumix-lx15-nocni-borec/6873/img/body-172.4684.jpg)
50mm ohnisko, clona F5,6
![](recenze-panasonic-lumix-lx15-nocni-borec/6873/img/body-180.3BF6.jpg)
50mm ohnisko, clona F11
50mm ohnisková vzdálenost je na tom podobně, barevné změny jsou ale méně výrazné a naopak se vytváří více duchové.
![](recenze-panasonic-lumix-lx15-nocni-borec/6873/img/body-187.3A22.jpg)
72mm ohnisko, clona F2,8
![](recenze-panasonic-lumix-lx15-nocni-borec/6873/img/body-194.430C.jpg)
72mm ohnisko, clona F5,6
![](recenze-panasonic-lumix-lx15-nocni-borec/6873/img/body-201.41A2.jpg)
72mm ohnisko, clona F11
Na maximálním zoomu pak v podstatě nenajdete barevné změny, v některých místech ale mohou vznikat duchové. Je to ale vidět jen na hranách pod určitým úhlem.