reklama
Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Panasonic Lumix LX15: noční borec

10.4.2017, Milan Šurkala, recenze
Panasonic je známý výrobou opravdu zajímavých fotoaparátů a nový Lumix LX15 papírově rozhodně nevypadá být výjimkou. Umí natáčet 4K video, má polohovatelný dotykový displej a objektiv s vynikající světelností F1,4.

Sférické zkreslení


Jak sami vidíte na následujících obrázcích, objektiv trpí na enormní zkreslení obrazu u nejširšího úhlu záběru. Dosahuje tu soudkovitého zkreslení +9,3 %. Fotoaparát ale provádí jeho korekci v JPEGu i RAWu, výsledkem je pak jen mírné zkreslení s hodnotou +1,2 %. U maximálního zoomu je pak korigováno mírné zkreslení +1,4 % na ještě menších +0,3 %.


24mm ohnisko (JPEG, korigovaný RAW)



72mm ohnisko (JPEG, korigovaný RAW)



24mm ohnisko (nekorigovaný RAW)

72mm ohnisko (nekorigovaný RAW)



Vinětace


Jak JPEGy, tak i RAWy otevřené v moderních RAW konvertorech, které provádí korekci zkreslení, netrpí na výraznější vinětaci. Pouze při plně odcloněném objektivu na plně otevřenou clonu můžete čekat něco přes 2/3 EV, ale zazomování nebo přiclonění ztmavení rohů rychle snižuje.


Panasonic Lumix LX15 LX10 vinětace



Kresba v praxi


Dále se podíváme na kvalitu kresby objektivu v různých částech obrazu. Snímky jsou převedené z korigovaných RAWů (přes Camera Raw). Začínáme ostření na krátkou vzdálenost.


24mm ohnisko, clona F1,4



24mm ohnisko, clona F2



24mm ohnisko, clona F2,8



24mm ohnisko, clona F4



24mm ohnisko, clona F5,6



24mm ohnisko, clona F8



24mm ohnisko, clona F11
 

Při plně otevřené cloně lze vidět neostrost, která se s přicloněním zlepšuje uprostřed i v rozích. Vidět je mírnou chromatickou aberaci.


35mm ohnisko, clona F2,8



35mm ohnisko, clona F4



35mm ohnisko, clona F5,6



35mm ohnisko, clona F8



35mm ohnisko, clona F11
 

Na 35mm ohniskové vzdálenosti potěší mnohem lepší prostředek a rohy jsou také překvapivě dobré. S přicloněním se trochu zlepšují, ale nemá smysl chodit moc výrazně nad F5,6, protože se pomalu začíná objevovat difrakce obrazu.


50mm ohnisko, clona F2,8



50mm ohnisko, clona F4



50mm ohnisko, clona F5,6



50mm ohnisko, clona F8



50mm ohnisko, clona F11
 

U 50mm ohniskové vzdálenosti je to o něco horší, zde klesla ostrost rohů. Clonění je trochu zlepšuje, ale plné ostrosti nikdy nedosáhnou.


72mm ohnisko, clona F2,8



72mm ohnisko, clona F4



72mm ohnisko, clona F5,6



72mm ohnisko, clona F8



72mm ohnisko, clona F11
 

Maximální zoom situaci opět o něco zlepšil. Rohy jsou sice trochu rozmazané, ale přeci jen o něco ostřejší než v předchozím případě. Nyní se podíváme na snímky focené na vzdálenost okolo 30 metrů.


24mm ohnisko, clona F1,4



24mm ohnisko, clona F2



24mm ohnisko, clona F2,8



24mm ohnisko, clona F4



24mm ohnisko, clona F5,6



24mm ohnisko, clona F8



24mm ohnisko, clona F11
 

Na nejširším úhlu záběru při snímání na větší vzdálenost je ostrost prostředku výborná už i při plně otevřené cloně. Rohy nejsou úplně ostré, clonění trochu pomáhá.


28mm ohnisko, clona F2,5



28mm ohnisko, clona F2,8



28mm ohnisko, clona F4



28mm ohnisko, clona F5,6



28mm ohnisko, clona F8

28mm ohnisko, clona F11

Na 28mm ohniskové vzdálenosti je to o něco lepší. Prostředek je opět fantastický už při plně otevřené cloně, také rohy jsou hodně slušné a přiclonění je ještě vylepšuje.


35mm ohnisko, clona F2,8



35mm ohnisko, clona F4



35mm ohnisko, clona F5,6



35mm ohnisko, clona F8



35mm ohnisko, clona F11
 

Ani 35mm ohnisková vzdálenost situaci moc nemění. Střed je výborný a rohy jsou na tom docela slušně (neostrost vpravo bych viděl spíše na kusovou chybu).


50mm ohnisko, clona F2,8



50mm ohnisko, clona F4



50mm ohnisko, clona F5,6



50mm ohnisko, clona F8



50mm ohnisko, clona F11
 

Opět velmi dobrý výsledek, dobrá ostrost je uprostřed i v rozích.


72mm ohnisko, clona F2,8



72mm ohnisko, clona F4



72mm ohnisko, clona F5,6



72mm ohnisko, clona F8



72mm ohnisko, clona F11
 

Výborné výsledky předvádí i na maximálním zoomu. Detaily jsou hodně slušné uprostřed i v rozích.


Chromatická aberace


Tato kapitola se bude věnovat chromatické aberaci. Podívejme se tedy na výřezy z rohu snímků.




24mm ohnisko, clona F1,4





24mm ohnisko, clona F2,8





24mm ohnisko, clona F5,6





24mm ohnisko, clona F11



Překvapením je poměrně slušná rohová ostrosti při plně otevřené cloně, čekal bych více rozmazané výsledky. Chromatická aberace se vyskytuje ve formě rozsáhlejších namodralých ploch.




35mm ohnisko, clona F2,8





35mm ohnisko, clona F5,6





35mm ohnisko, clona F11



U 35mm ohniskové vzdálenosti je aberace trochu patrná u nižších clon, nicméně s přicloněním mizí.




50mm ohnisko, clona F2,8





50mm ohnisko, clona F5,6





50mm ohnisko, clona F11



50mm ohnisková vzdálenost je na tom podobně, barevné změny jsou ale méně výrazné a naopak se vytváří více duchové.




72mm ohnisko, clona F2,8





72mm ohnisko, clona F5,6





72mm ohnisko, clona F11



Na maximálním zoomu pak v podstatě nenajdete barevné změny, v některých místech ale mohou vznikat duchové. Je to ale vidět jen na hranách pod určitým úhlem.

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.
reklama
reklama