Panasonic Lumix S 20-60mm F3.5-5.6

11.3.2021, Milan Šurkala, recenze
Levnější full frame CSC fotoaparáty společnosti Panasonic dostaly nový setový objektiv. Je jím kompaktnější Lumix S 20-60mm F3.5-5.6 (S-R2060). Nabídne působivou širokoúhlou ohniskovou vzdálenost 20 mm.
Máme za sebou test nového setového objektivu Panasonic Lumix S 20-60mm F3.5-5.6 určeného pro full frame CSC fotoaparáty Panasonicu. Potěší kompaktní konstrukcí a zajímavým rozsahem už od 20 mm. Je tedy opravdu nadstandardně širokoúhlý. Je to solidní objektiv pro focení krajinek, potěší i při natáčení videa na Lumixu S1 a S5, které mají výraznější crop faktor ve 4K60p. Je tak jednou z možností, jak mít relativně širokoúhlý záběr na těchto fotoaparátech při 4K ve vyšších frekvencích. Naopak nepotěší absence optické stabilizace, takže se musíte spoléhat na tu v tělech fotoaparátů. I ta je velmi účinná, ale duální stabilizace je prostě duální stabilizace a sekundové expozice v noci i s přicloněním focené z ruky už nečekejte.

Panasonic Lumix S 20-60mm hodnocení

Univerzálnost objektivu omezuje minimální zaostřovací vzdálenost. Na 26mm ohniskové vzdálenosti sice dosahuje pěkného 0,43× zvětšení, ale velmi široký úhel záběru přináší komplikace s kompozicí (snadno si budete stínit, pozadí může snáze rušit). Na max. zoomu je už zvětšení nízké. Samotné ostření je tiché a rychlé.

Pokud jde o optické výkony, některé chyby jsou potlačovány fotoaparátem díky vestavěným profilům, a tak se většinou nesetkáte se zkreslením, také vinětace bude neznámým pojmem, povolíte-li její odstraňování v menu fotoaparátu (otevřete-li ale RAW bez prováděných korekcí, obou chyb si všimnete). Oceňuji velmi pěknou celoplošnou kresbu, která je dobrá i při plně otevřené cloně na většině ohniskových vzdáleností. Občas se vyskytuje mírná chromatická aberace. V protisvětle najdete často odlesky, mají však docela zajímavý charakter, a i když jistě budou někdy vadit, spolu se světelnými závoji naopak snímkům a zejména videu někdy propůjčují překvapivě efektní filmový vzhled.

Celkově tak jde o zajímavý a solidní setový objektiv, který nabídne netradičně širokoúhlý záběr a dobrou optickou kvalitu. Jako setový by mohl být trochu univerzálnější a je trochu škoda, že není opticky stabilizovaný. Svou službu ale splní dobře a rozhodně nejde o "seťák", který je jen jakýmsi nouzovým startovacím objektivem, než se koupí něco lepšího. V setu s fotoaparátem vyjde na 7000 Kč, což je velmi dobrá cena, nicméně samostatně je poměrně drahý.

Objektiv je vhodný pro:

1. Výrazně širokoúhlé fotografie s dobrou celoplošnou ostrostí

+ Širokoúhlá 20mm ohnisková vzdálenost