Panasonic Lumix S 85mm F1.8

13.4.2021, Milan Šurkala, recenze
V redakci se nám ukázal pevný full frame objektiv Panasonic Lumix S 85mm F1.8 (S-S85), který podrobíme tradičnímu redakčnímu testu. Jak si tento světelný a relativně kompaktní kousek povede?
Dnes jsme se podívali na portrétní objektiv Panasonic Lumix S 85mm F1.8 (S-S85) pro bajonet L-Mount. Ten tedy nabízí malou hloubku ostrosti a možnost výrazně mazat pozadí. Objektiv je vhodný jak pro focení fotografií, tak i pro natáčení videa díky hladce jdoucímu zaostřovacímu kroužku a tichému autofokusu. Panasonic říká, že je objektiv optimalizován na minimalizaci focus breathingu (minimální změna úhlu záběru při změně ostření). Výsledky jsou přijatelné, ale focus breathing tu přeci jen stále je.

Panasonic Lumix S 85mm F1.8 (S-S85) hodnocení

Potěší velmi dobrá a ostrá kresba po celé ploše, a to už i od nejnižších clon. Při ostření na krátké vzdálenosti je trochu jemnější. Co se týče bokehu, ten je přiměřeně jemný, v jemně rozmazaných plochách poněkud "zasněný". Při nižších clonách si můžeme všimnout mírné chromatické aberace, a to jak na zaostřených místech, tak i v bokehu. Pokud jde o protisvětlo, tam to závisí na konkrétním snímku. Někdy se objeví odlesky a závoje, někdy je obraz naopak čistý. Se silným zdrojem světla v záběru je kontrast obvykle o něco nižší, což může vypadat velmi efektně, až filmově, ale může to vadit v případě, pokud chcete skutečně čistý a vysoce kontrastní obraz. Záleží, co chcete. Vinětace je výraznější jen na nižších clonách a není problém aktivovat její odstraňování fotoaparátem. Pak se s ní v podstatě nesetkáte.

Ve výsledném hodnocení lze říci, že jde o solidní objektiv s dobrou kvalitou obrazu. Do dokonalosti mu ještě trochu chybí, trochu jemnější bokeh nebo o něco nižší úroveň chromatické aberace by nebyla na škodu. Na rozdíl od jiných objektivů Panasonicu, které obvykle patří spíše k těm dražším, tento naopak v rámci 85mm objektivů s F1,8-2,0 pro CSC patří cenově do středu.

Objektiv je vhodný pro:

1. Focení portrétů
2. Natáčení videa s malou hloubkou ostrosti