Panasonic Lumix TZ10: kapesní dělo

15.6.2010, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
O Panasonic Lumix TZ10 je dle papírových specifikací velký zájem. My se v dnešní recenzi podíváme, zda je oprávněný. Jak fotí malý ultrazoom s 12MPx rozlišením, objektivem Leica s 12× optickým zoomem, manuálními režimy a integrovanou GPS?
Pokud jste si ještě neudělali názor na Panasonic Lumix TZ10, snad vám pomůže krátké shrnutí. Lumix TZ10 potěší malými rozměry a vynikajícím dílenským zpracováním. Pozitivní změnou je rozhodně nabídka prioritních režimů expozice včetně manuálního. Díky tomu jsou možnosti focení o něco širší. Bohužel maximální clona F6,3 není příliš mnoho. LCD displej je velký, má vynikající ostrý obraz, snímky ale hodně přikrášluje (na displeji vypadají snímky lépe, než jaké jsou ve skutečnosti).

Ovládání přístroje je pohodlné s jednou výjimkou, výtku mám totiž k posuvnému tlačítku prohlížecího režimu. Jednak se z něj nejde dostat namáčknutím spouště jako u každého jiného kompaktu, jednak je zde neskutečně rychle nastupující úsporný režim (zatažení objektivu). V podstatě při každém trochu podrobnějším prohlížení snímku se objektiv zatáhne a jakmile budete chtít znovu fotit, přístroj startuje prakticky od začátku. V některých případech je tak zdržení několik sekund, přitom by nemuselo být žádné. Tohle mi opravdu hodně vadilo.

Objektiv má vynikající ohniskový rozsah, světelnost patří ve své třídě k lepšímu. Ostření je poměrně rychlé, makro je docela dobré, zajímavé je i telemakro. Co se týče úspěšnosti ostření, ta je vynikající, objektiv zaostří snad na cokoli. Stabilizace patří k nadprůměrným, pokud se alespoň trochu snažíte, můžete fotit přijatelné snímky s opravdu velmi dlouhými časy. Ostrost je dobrá, a to i v rozích. Vinětace je průměrná. Chromatická aberace objektivu je znatelná, nicméně softwarově velmi dobře odstraňovaná. Odlesky byly v porovnání s TZ7 výrazně zmírněny.

Použití malého 14MPx snímače (fotoaparát sice fotí 12MPx snímky, ale jde o 14MPx čip) nevyvolalo při uvedení příliš nadšení. Panasonic slíbil nový způsob odšumování, kdy se hrany, detailní textury a plochy odšumují zvlášť. V praxi to většinou funguje překvapivě dobře, nicméně občas se stanou situace, kdy je výsledek naopak negativně překvapivý.

Především ve stínech se stává, že některé části plochy jsou ostré, zatímco další rozmyté. Vysoké rozlišení se obecně projevuje na silném šumu i odšumování, které se projevuje ve zvláštních hrudkách v obraze i na nejnižších citlivostech. Pokud procesor nevyhodnotí plochy snímku špatně, má TZ10 nadprůměrné denní snímky plné detailů. Vyvážení bílé je občas trochu náladové.

Fotoaparát disponuje mnoha zajímavými scénickými režimy, mezi něž patří např. Filmové zrno, špatně nevypadá ani Dírková komora. Režim Vysoká dynamika produkuje velmi zajímavé snímky s podstatně rozšířeným dynamickým rozsahem, ale za cenu velmi silného šumu v prosvětlených oblastech. Pochválit lze také focení panoramat (ale to díky softwaru, který je umožňuje dělat ve velmi dobré kvalitě).

Dalším pozitivem jsou HD videosekvence. Ty jsou ve velmi dobré obrazové kvalitě a dobré výsledky předvádí i v interiéru. Velkým lákadlem modelu TZ10 je GPS modul. Náběh GPS je rozumně rychlý, aktualizace polohy je průměrná. Nemůžete počítat s tím, že všechny snímky budou mít správnou polohu. Stinnou stránkou je výrazně nižší výdrž na baterie. S vypnutou GPS je ale výdrž poměrně dobrá.

Celkově lze říci, že Panasonic Lumix TZ10 určitě patří k nadprůměrným přístrojům ve své kategorii, nicméně ocenění TREFA si jako TZ7 dnes těsně neodnese. Šum je bohužel dost silný, patrné je i jeho odšumování, ale i přes to všechno má překvapivě často jedny z nejlepších snímků ve třídě. Inteligentní rozlišení je někdy poněkud nemilosrdné ke slabším detailům (např. ve stínech), ale většinou pracuje správně. Trochu zamrzí i vyšší cena.

Nadprůměrný objektiv
Výraznější šum a jeho zvláštní charakter
Skvělý LCD displej