Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Panasonic Lumix TZ10: kapesní dělo

15.6.2010, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
O Panasonic Lumix TZ10 je dle papírových specifikací velký zájem. My se v dnešní recenzi podíváme, zda je oprávněný. Jak fotí malý ultrazoom s 12MPx rozlišením, objektivem Leica s 12× optickým zoomem, manuálními režimy a integrovanou GPS?

Sférické zkreslení a vinětace


Na nejširším ohnisku fotografie mají mírné sférické zkreslení, patří tedy k lehkému nadprůměru. Na nejdelším ohnisku problém se zkreslením neexistuje.


ohnisko 25 mm

ohnisko 300 mm

Vinětace objektivu je na kratších ohniscích nepatrná, v druhé polovině ohniskového rozsahu se ale začíná trochu projevovat. Rohy jsou o zhruba 0,5 EV tmavší než prostředek obrazu.



V další části se podíváme na kresbu objektivu, uvidíme zde i vinětaci, případně chromatickou aberaci.


25mm ohnisko, clona F3,3


25mm ohnisko, clona F4

25mm ohnisko, clona F5,6

25mm ohnisko, clona F6,3

Na nejširším ohnisku není vinětace žádným problémem, chromatická aberace je mírná, vyskytuje se zejména u nižších clon. Ostrost v rozích je sice slabší než uprostřed, nedochází však k úplnému rozmazání.


55mm ohnisko, clona F3,9


55mm ohnisko, clona F5,6

55mm ohnisko, clona F6,3

Na 55mm ohnisku je s plně otevřenou clonou rohová neostrost trochu patrná, s přicloněním se problém snižuje. Zmizela i chromatická aberace.


111mm ohnisko, clona F4,4


111mm ohnisko, clona F5,6

111mm ohnisko, clona F6,3

111mm ohnisko přináší velmi dobrou kresbu. Rohy nejsou o nic horší než prostředek, zejména u vyšších clon. Ale i při plně otevřeném objektivu je výsledek velmi dobrý.


196mm ohnisko, clona F4,5


196mm ohnisko, clona F5,6

196mm ohnisko, clona F6,3

Od ohniska cca 200 mm se ale obraz začíná zhoršovat. Rohy jsou trochu neostré, překvapivě s vyššími clonami jsou méně ostré. Začíná se také objevovat i chromatická aberace.


300mm ohnisko, clona F4,9


300mm ohnisko, clona F5,6

300mm ohnisko, clona F6,3

Na nejdelším ohnisku se situace opět trochu zlepšila, rohy se lehce zaostřily a chromatická aberace zmírnila svou sílu. Podíváme se ještě jednou na totéž, ale tentokrát při scéně venku a na větší vzdálenost.


25mm ohnisko, clona F3,3


25mm ohnisko, clona F4

25mm ohnisko, clona F5,6

25mm ohnisko, clona F6,3

Objektiv při svém velmi širokém ohnisku 25 milimetrů dost potěší příznivou kresbou i v rozích. U vyšších clon se do snímků začíná plížit difrakce, která jej lehce rozostřuje.


78mm ohnisko, clona F4,2


78mm ohnisko, clona F5,6

78mm ohnisko, clona F6,3

Ohnisko 78 milimetrů se také ukázalo v dobrém světle. Nejlépe vypadá na první pohled překvapivě plně odcloněný snímek. To je ale dáno tím, že při F5,6 se už začíná objevovat difrakce objektivu.


137mm ohnisko, clona F4,5


137mm ohnisko, clona F5,6

137mm ohnisko, clona F6,3

Střední ohnisko kolem 137 milimetrů je opět bez výraznějších problémů. Objektiv má v těchto oblastech kvalitní obraz.


210mm ohnisko, clona F4,6


210mm ohnisko, clona F5,6

210mm ohnisko, clona F6,3

Ohnisko 210 milimetrů při focení na větší vzdálenost dává obraz velmi dobrý a detailní. Kontrast by mohl být ale o něco vyšší.


300mm ohnisko, clona F4,9


300mm ohnisko, clona F5,6

300mm ohnisko, clona F6,3

I nejdelších 300 milimetrů je bez problémů. Objektiv patří skutečně k těm nejkvalitnějším.


Vyvážení bílé, barvy


Vyvážení bílé pracuje má své mouchy. Potěší dobrou barevností ve stínu, kde dává snímkům trošku teplejší nádech a nevypadají tak smutně jako u mnoha jiných (někdy jsou ale teplé až moc). Při žárovkovém osvětlení nejsou snímky zbytečně laděné do tepla, mají však ladění do takového velmi zvláštního odstínu, nazval bych to studenou oranžovou. Při silném slunečním svitu mohou být někdy snímky trošku do žlutozelena. Vlastní nastavení bílé je vždy nutno konfigurovat přes hlavní menu, což poněkud zdržuje.


automatické


denní světlo

deštivo


přítmí

halogenové světlo

vlastní nastavení

Ve fotoaparátu je možno nastavit i několik barevných ladění.


standard


B&W

sepia


cool

warm
Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.