Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Panasonic Lumix TZ100: luxusní ultrazoom

23.5.2016, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
Společnost Panasonic velmi ráda překvapuje a kapesní ultrazoom Lumix TZ100 je jedním z typických příjemných překvapení. V malém těle nabídne 10× optický zoom i velký 1" snímač. Umí i 4K videosekvence. Jak si povede v testu?

Sférické zkreslení


V JPEGu i RAWech otevřených v moderních konvertorech dochází ke korekci zkreslení, takže s nerovnými liniemi se v podstatě nesetkáte. Na nejširší ohniskové vzdálenosti jsou linie narovnány na přesnou nulu, ve skutečnosti ale objektiv trpí na velmi silné sférické zkreslení s hodnotou +8,3 %. U maximálního zoomu se neprovádí naprosto žádná korekce, pixely přesně sedí a v obou případech jsem naměřil velmi lehké, téměř neznatelné poduškovité zkreslení s hodnotou -0,3 %.


25mm ohnisko (JPEG, korigovaný RAW)


250mm ohnisko (JPEG, korigovaný RAW)


25mm ohnisko (nekorigovaný RAW)

250mm ohnisko (nekorigovaný RAW)



Vinětace


S vinětací (tmavými rohy) obvykle není problém. Na nejširší ohniskové vzdálenosti při plně otevřené cloně počítejte s 2/3 EV, ale s přicloněním i zazoomováním tato vada klesá a většinou se drží někde okolo či dokonce pod třetinou EV.


Panasonic Lumix TZ100 průběh vinětace



Kresba v praxi


U objektivu vyzkoušíme kvalitu kresby uprostřed obrazu i v jeho rozích a po stranách. Začneme s ostřením na vzdálenost v řádech desítek centimetrů.


25mm ohnisko, clona F2,8



25mm ohnisko, clona F4



25mm ohnisko, clona F5,6

25mm ohnisko, clona F8

Při ostření na krátkou vzdálenost je střed v pořádku, ale rohy jsou neostré s chromatickou aberací. Clonění situaci postupně zlepšuje.


39mm ohnisko, clona F3,7



39mm ohnisko, clona F4



39mm ohnisko, clona F5,6

39mm ohnisko, clona F8

Prodloužení ohniskové vzdálenosti někam ke 40 milimetrům vylepšuje prostředek, ten je ostřejší a kontrastnější, také rohy jsou o něco lepší. Pro jejich lepší ostrost je ale samozřejmě lepší clonit.


68mm ohnisko, clona F4,5



68mm ohnisko, clona F5,6



68mm ohnisko, clona F´8
 

U 68mm ohniskové vzdálenosti je objektiv znovu o něco lepší. Nyní máme celoplošně dobrou ostrost v podstatě už od plně otevřené clony. Rohy jsou solidní, bez chromatické aberace a s velmi dobrým kontrastem.


138mm ohnisko, clona F5,7

138mm ohnisko, clona F8

S dalším prodlužováním ohniskové vzdálenosti ale výsledky slábnou. Obraz ztrácí kontrast a začíná chytat zvláštní barevný nádech. Ostrost prostředku je dobrá, rohy jsou trochu máznuté.


250mm ohnisko, clona F5,9

250mm ohnisko, clona F8

Na maximálním zoomu je situace trochu lepší, středová ostrost je o něco výraznější. Barevné ladění a mírná rohová neostrost ale zůstávají. Povídáme se nyní na snímky focené na mnohem větší vzdálenost přibližně kolem 30 metrů.


25mm ohnisko, clona F2,8



25mm ohnisko, clona F4



25mm ohnisko, clona F5,6

25mm ohnisko, clona F8

Střed je velmi pěkný už od plně otevřené clony, rohy ale vyžadují clonění, nicméně ani tak nejsou úplně ostré.


40mm ohnisko, clona F3,8



40mm ohnisko, clona F4



40mm ohnisko, clona F5,6

40mm ohnisko, clona F8

40mm ohnisková vzdálenost je na tom o něco lépe, tady jsou rohy o trochu ostřejší, ani plné přiclonění je však úplně nezaostří.


70mm ohnisko, clona F4,5



70mm ohnisko, clona F5,6



70mm ohnisko, clona F´8
 

U 70mm ohniskové vzdálenosti je střed velmi slušný, rohy jsou docela dobré a s trochou zaclonění se ještě zlepší. Neostrost v pravé polovině je dána spíše kusovou vadou.


138mm ohnisko, clona F5,7

138mm ohnisko, clona F8

Nyní jsme na 138mm ohniskové vzdálenosti. Kontrast prostředku je průměrný, detaily jsou ale slušné a rohy patří k těm lepším.


250mm ohnisko, clona F5,9

250mm ohnisko, clona F8

Na maximálním zoomu je kresba poněkud nevýrazná a směrem k rohům se zhoršuje. Lze si všimnout i náznaků chromatické aberace.


Chromatická aberace


Nezapomeneme ani na test chromatické aberace.



25mm ohnisko, clona F2,8



25mm ohnisko, clona F4



25mm ohnisko, clona F8



Nikde žádná chromatická aberace, kontrastní hrany jsou v podstatě bez barevných změn.



40mm ohnisko, clona F3,7



40mm ohnisko, clona F5,6



40mm ohnisko, clona F8



Po troše přizoomování na 40mm ohniskové vzdálenosti se už aberace hlásí o slovo. Není moc silná, kombinuje ale "duchy" a lehké barevné změny.



73mm ohnisko, clona F4,6



73mm ohnisko, clona F8



Podobně to vypadá i u 73mm ohniskové vzdálenosti, kdy plně otevřená clona dává hranám z jedné strany světlý namodralý nádech.



138mm ohnisko, clona F5,7



138mm ohnisko, clona F8



S další prodlužováním ohniskové vzdálenosti chromatická aberace poněkud mizí, což je dobře.



250mm ohnisko, clona F5,9



250mm ohnisko, clona F8



Na maximálním zoomu se chromatická aberace trošku vrací, ale nejde o nic vážného. Hrany mívají červenofialový nádech v poměrně malé ploše.

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.