Panasonic Lumix TZ100: luxusní ultrazoom
Společnost Panasonic velmi ráda překvapuje a kapesní ultrazoom Lumix TZ100 je jedním z typických příjemných překvapení. V malém těle nabídne 10× optický zoom i velký 1" snímač. Umí i 4K videosekvence. Jak si povede v testu?
Kapitoly článku:
Sférické zkreslení
V JPEGu i RAWech otevřených v moderních konvertorech dochází ke korekci zkreslení, takže s nerovnými liniemi se v podstatě nesetkáte. Na nejširší ohniskové vzdálenosti jsou linie narovnány na přesnou nulu, ve skutečnosti ale objektiv trpí na velmi silné sférické zkreslení s hodnotou +8,3 %. U maximálního zoomu se neprovádí naprosto žádná korekce, pixely přesně sedí a v obou případech jsem naměřil velmi lehké, téměř neznatelné poduškovité zkreslení s hodnotou -0,3 %.
![]() 25mm ohnisko (JPEG, korigovaný RAW) |
![]() 250mm ohnisko (JPEG, korigovaný RAW) |
![]() 25mm ohnisko (nekorigovaný RAW) |
![]() 250mm ohnisko (nekorigovaný RAW) |
Vinětace
S vinětací (tmavými rohy) obvykle není problém. Na nejširší ohniskové vzdálenosti při plně otevřené cloně počítejte s 2/3 EV, ale s přicloněním i zazoomováním tato vada klesá a většinou se drží někde okolo či dokonce pod třetinou EV.

Kresba v praxi
U objektivu vyzkoušíme kvalitu kresby uprostřed obrazu i v jeho rozích a po stranách. Začneme s ostřením na vzdálenost v řádech desítek centimetrů.
![]() 25mm ohnisko, clona F2,8 |
![]() 25mm ohnisko, clona F4 |
![]() 25mm ohnisko, clona F5,6 |
![]() 25mm ohnisko, clona F8 |
Při ostření na krátkou vzdálenost je střed v pořádku, ale rohy jsou neostré s chromatickou aberací. Clonění situaci postupně zlepšuje.
![]() 39mm ohnisko, clona F3,7 |
![]() 39mm ohnisko, clona F4 |
![]() 39mm ohnisko, clona F5,6 |
![]() 39mm ohnisko, clona F8 |
Prodloužení ohniskové vzdálenosti někam ke 40 milimetrům vylepšuje prostředek, ten je ostřejší a kontrastnější, také rohy jsou o něco lepší. Pro jejich lepší ostrost je ale samozřejmě lepší clonit.
![]() 68mm ohnisko, clona F4,5 |
![]() 68mm ohnisko, clona F5,6 |
![]() 68mm ohnisko, clona F´8 |
U 68mm ohniskové vzdálenosti je objektiv znovu o něco lepší. Nyní máme celoplošně dobrou ostrost v podstatě už od plně otevřené clony. Rohy jsou solidní, bez chromatické aberace a s velmi dobrým kontrastem.
![]() 138mm ohnisko, clona F5,7 |
![]() 138mm ohnisko, clona F8 |
S dalším prodlužováním ohniskové vzdálenosti ale výsledky slábnou. Obraz ztrácí kontrast a začíná chytat zvláštní barevný nádech. Ostrost prostředku je dobrá, rohy jsou trochu máznuté.
![]() 250mm ohnisko, clona F5,9 |
![]() 250mm ohnisko, clona F8 |
Na maximálním zoomu je situace trochu lepší, středová ostrost je o něco výraznější. Barevné ladění a mírná rohová neostrost ale zůstávají. Povídáme se nyní na snímky focené na mnohem větší vzdálenost přibližně kolem 30 metrů.
![]() 25mm ohnisko, clona F2,8 |
![]() 25mm ohnisko, clona F4 |
![]() 25mm ohnisko, clona F5,6 |
![]() 25mm ohnisko, clona F8 |
Střed je velmi pěkný už od plně otevřené clony, rohy ale vyžadují clonění, nicméně ani tak nejsou úplně ostré.
![]() 40mm ohnisko, clona F3,8 |
![]() 40mm ohnisko, clona F4 |
![]() 40mm ohnisko, clona F5,6 |
![]() 40mm ohnisko, clona F8 |
40mm ohnisková vzdálenost je na tom o něco lépe, tady jsou rohy o trochu ostřejší, ani plné přiclonění je však úplně nezaostří.
![]() 70mm ohnisko, clona F4,5 |
![]() 70mm ohnisko, clona F5,6 |
![]() 70mm ohnisko, clona F´8 |
U 70mm ohniskové vzdálenosti je střed velmi slušný, rohy jsou docela dobré a s trochou zaclonění se ještě zlepší. Neostrost v pravé polovině je dána spíše kusovou vadou.
![]() 138mm ohnisko, clona F5,7 |
![]() 138mm ohnisko, clona F8 |
Nyní jsme na 138mm ohniskové vzdálenosti. Kontrast prostředku je průměrný, detaily jsou ale slušné a rohy patří k těm lepším.
![]() 250mm ohnisko, clona F5,9 |
![]() 250mm ohnisko, clona F8 |
Na maximálním zoomu je kresba poněkud nevýrazná a směrem k rohům se zhoršuje. Lze si všimnout i náznaků chromatické aberace.
Chromatická aberace
Nezapomeneme ani na test chromatické aberace.

25mm ohnisko, clona F2,8

25mm ohnisko, clona F4

25mm ohnisko, clona F8
Nikde žádná chromatická aberace, kontrastní hrany jsou v podstatě bez barevných změn.

40mm ohnisko, clona F3,7

40mm ohnisko, clona F5,6

40mm ohnisko, clona F8
Po troše přizoomování na 40mm ohniskové vzdálenosti se už aberace hlásí o slovo. Není moc silná, kombinuje ale "duchy" a lehké barevné změny.

73mm ohnisko, clona F4,6

73mm ohnisko, clona F8
Podobně to vypadá i u 73mm ohniskové vzdálenosti, kdy plně otevřená clona dává hranám z jedné strany světlý namodralý nádech.

138mm ohnisko, clona F5,7

138mm ohnisko, clona F8
S další prodlužováním ohniskové vzdálenosti chromatická aberace poněkud mizí, což je dobře.

250mm ohnisko, clona F5,9

250mm ohnisko, clona F8
Na maximálním zoomu se chromatická aberace trošku vrací, ale nejde o nic vážného. Hrany mívají červenofialový nádech v poměrně malé ploše.