Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Panasonic Lumix TZ200: kamarád na cesty

10.4.2020, Milan Šurkala, recenze
Do dalšího testu jsme vzali kapesní ultrazoom Panasonic Lumix TZ200 s velkým 1" snímačem. Nabízí 20MPx rozlišení, podporu UHD 4K videosekvencí, objektiv má pak solidní 15× optický zoom. Bude to ideální společník na cesty?
V této kapitole se podíváme na míru šumu. Fotografie z fotoaparátu Lumix TZ200 si prohlédneme v JPEGu i snímcích konvertovaných z RAWu přes Camera Raw s odšumováním staženým na minimální hodnotu.
 
 ISO 80 (JPEG)
 
 ISO 80 (konverze z RAWu)
 
Při nejnižší citlivosti pochopitelně není s šumem žádný problém. Vše je v pořádku a čisté.
 
 ISO 125 (JPEG)
 
 ISO 125 (konverze z RAWu)
 
Základní hardwarovou citlivostí je ISO 125. Jak vidíme, šumu je minimum.
 
 ISO 200 (JPEG)
 
ISO 200 (konverze z RAWu)
 
Také ISO 200 je dosti čisté, v RAWu je jen mírný jasový šum.
 
 ISO 400 (JPEG)
 
 ISO 400 (konverze z RAWu)
 
ISO 400 přidává do RAWu více jasového šumu, stále je to ale slušné a stačí to na hodně slušné snímky. JPEGy jsou stále dostatečné.
 
 ISO 800 (JPEG)
 
 ISO 800 (konverze z RAWu)
 
Dostáváme se k citlivosti ISO 800. Jasový šum je v RAWu už více patrný, zlehka se začíná objevovat i ten barevný. Odšumování předvádí v JPEGu slušnou práci (bylo staženo na minimum, tedy -5).
 
ISO 1600 (JPEG)
 
 ISO 1600 (konverze z RAWu)
 
ISO 1600 má silnější jasový šum a v RAWu vidíme také i více toho barevného. JPEGy vyhlazují obraz a ztrácí trochu barevnosti, jsou však i nadále použitelné.
 
 ISO 3200 (JPEG)
 
ISO 3200 (konverze z RAWu)
 
Citlivost ISO 3200 je pro 1,0" čip limitem. Barevného šumu je v RAWu už opravdu dost, JPEGy jsou pak roztřepené a mizí jim saturace barev.
 
 ISO 6400 (JPEG)
 
ISO 6400 (konverze z RAWu)
 
ISO 6400 dále zvětšuje barevné fleky v RAWu, naopak JPEGy už barvy téměř postrádají.
 
 ISO 12800 (JPEG)
 
 ISO 12800 (konverze z RAWu)
 
Je jasné, že u vyšších citlivostí to už bude jenom horší. ISO 12800 hraje všemi možnými barvami, v JPEGu už zůstávají jen detaily s největším kontrastem, barvy tu v podstatě nejsou.
 
 ISO 25600 (JPEG)
 
 ISO 25600 (konverze z RAWu)
 
Nejvyšší citlivostí je zde ISO 25600, přičemž jde o rozšířenou citlivost. Jak sami vidíte, nemá smysl ji používat, kvalita je hodně špatná. Nyní se ještě podíváme na snímky, které vznikly po změně rozlišení fotografií na 12 MPx pro vzájemnou porovnatelnost mezi recenzemi.
 
Panasonic Lumix TZ200 ISO šum autíčka 12MPx
 výřezy z 12MPx snímků (vlevo JPEG, vpravo RAW)
 
Fotografie vypadají hodně slušně do citlivosti ISO 800 včetně, ISO 1600 pak začíná navyšovat šum, ale stále je dostatečně kvalitní. ISO 3200 je už na hraně, tam je vidět i barevný šum, stále se tím ale dá pracovat. O moc výše bych už nechodil.
 
Panasonic Lumix TZ200 ISO šum zajíc 20MPx
 výřezy z 20MPx snímků (vlevo JPEG, vpravo RAW)
 
Míra detailů je velmi dobrá do citlivosti ISO 800, další dvě citlivosti ISO 1600 a 3200 už přináší viditelnou degradaci kvality, ta je ale stále ještě přijatelná. Zkusme nyní tyto snímky zmenšit na 12 MPx.
 
Panasonic Lumix TZ200 ISO šum zajíc 12MPx
 výřezy z 12MPx snímků (vlevo JPEG, vpravo RAW)
 
Při zmenšení rozlišení na 12 MPx působí snímky pochopitelně o něco lépe (na pixelové úrovni). U citlivosti ISO 1600 je detailů stále překvapivě dost, nicméně je nutno podotknout, že ty méně výrazné se už slévají dohromady. Nezapomeneme ani na snímky bílého papíru. Na těch uvidíme zejména míru barevného šumu.
 
Panasonic Lumix TZ200 ISO šum bílá plocha 20MPx
 výřezy z 20MPx snímků (vlevo JPEG, vpravo RAW)
 
Jak vidíme, barevný šum se do snímků začíná vkrádat někde od citlivosti ISO 1600, hodně výrazný je pak od ISO 6400 výše. JPEGy jej výrazně potlačují, a tak si barevných fleků nevšimnete ani na maximální citlivosti.

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.