Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Panasonic Lumix TZ70: krůček k profi ultrazoomu

1.6.2015, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
Nový Lumix TZ70 vypadá dost zajímavě. Jde o kapesní ultrazoom, u nějž najdeme snímač s rozumným rozlišením 12 megapixelů a dokonce i podporu RAWu. K tomu nechybí ani elektronický hledáček. Jak moc dobře bude fotit?

Sférické zkreslení


V JPEGu a RAWech, které otevřete v konvertorech, jenž provádí korekce na základě vložených profilů, se se zkreslením téměř nesetkáte. Na nejširší ohniskové vzdálenosti je tu mírné sférické zkreslení s hodnotou +0,9 %, na maximálním zoomu naopak mírné poduškovité s -0,3 %. Pokud se ale dostanete k nekorigovaným RAWům (např. přes Raw Therapee), ukáže se skutečná pravda, která také napoví, proč jsou výsledky objektivu takové, jaké jsou. Na nejširším úhlu záběru má objektiv ve skutečnosti masivní sférické zkreslení s hodnotou +10,0 %! A jak vidíte vyfocený snímek, neprovádí se jen narovnání linií, ale i výrazné zvětšení obrazu. Reálně totiž testovací terč v RAWu zabírá kolem 10 megapixelů, které se následně narovnají a zvětší na 12 MPx. 20% softwarové zvětšení rozlišení není zrovna malé a na kresbě to jde vidět. Maximální zoom má pak v reálu mírné sférické zkreslení s hodnotou +0,7 %.


24mm ohnisko (JPEG, korigovaný RAW)



720mm ohnisko (JPEG, korigovaný RAW)



24mm ohnisko (nekorigovaný RAW)

720mm ohnisko (nekorigovaný RAW)



Vinětace


Na korigovaných snímcích (JPEG, RAWy otevřené konvertorech, které provádí korekce dle vložených profilů) není vinětace takřka vůbec problém. Při plně otevřené cloně na nejširší ohniskové vzdálenosti jsou růžky trochu tmavší, ale s přicloněním nebo přizoomováním jde vinětace k v podstatě neznatelným hodnotám.


Panasonic Lumix TZ70 průběh vinětace



Kresba v praxi


Zde se podíváme na kvalitu kresby objektivu uprostřed a na hranách nebo v rozích. Začneme ostřením v řádu desítek centimetrů.


24mm ohnisko, clona F3,3



24mm ohnisko, clona F4



24mm ohnisko, clona F5,6

24mm ohnisko, clona F8

Při plně otevřené cloně je kresba uprostřed hodně slušná, rohy jsou máznuté směrem ven s nižším kontrastem a trochou chromatické aberace. Přiclonění pomáhá jen trochu a naopak zvyšuje difrakci (celoplošnou neostrost).


44mm ohnisko, clona F3,9



44mm ohnisko, clona F5,6



44mm ohnisko, clona F8
 

U 44mm ohniskové vzdálenosti je to už lepší. Střed je pořádku a rohová neostrost se snížila. Rovněž zmizela chromatická aberace.


84mm ohnisko, clona F4,8



84mm ohnisko, clona F5,6



84mm ohnisko, clona F8
 

84mm ohnisková vzdálenost už ukazuje, že světelnost objektivu není nejlepší a při hodnotě F4,8 už nastupuje difrakce (tedy i při plně otevřené cloně). Střed je tak sice poměrně dobrý, ale už jde vidět, že perfektní ostrost to skutečně není. Rohy nejsou o moc horší a dají se tak označit za poměrně ostré.


143mm ohnisko, clona F5,4

143mm ohnisko, clona F8

Kvůli difrakci není střed zrovna moc ostrý a detailní. Rohy jsou na tom v podstatě stejně (jde tu vidět kusovou neostrost objektivu vlevo dole).


282mm ohnisko, clona F5,7

282mm ohnisko, clona F8

Opět nepříliš ostrý střed a rohy zhruba na stejné úrovni. Testovaný kus objektivu trpěl na neostrost v levé spodní polovině.


500mm ohnisko, clona F6

500mm ohnisko, clona F8

Žádná velká změna. Kvůli difrakci je ostrost špatná, totéž platí o nízkém kontrastu.


720mm ohnisko, clona F6,4

720mm ohnisko, clona F8

A ani na nejdelší ohniskové vzdálenosti se v podstatě nic nemění, kresba je špatná, neostrá a nekontrastní. Nyní vyzkoušíme podobný test při ostření na větší vzdálenosti (cca 25-30 metrů).


24mm ohnisko, clona F3,3



24mm ohnisko, clona F4



24mm ohnisko, clona F5,6

24mm ohnisko, clona F8

Střed je pořádku, pěkně ostrý a detailní. Rohy jsou ale lehce neostré, s přicloněním se ale situace moc nezlepšuje a roste difrakce.


47mm ohnisko, clona F4



47mm ohnisko, clona F5,6



47mm ohnisko, clona F8
 

Střed je pěkně ostrý, ale už při F5,6 je vidět vliv difrakce (střed je méně ostrý). Rohy jsou celkem dobré už při plně otevřené cloně, levý spodní roh je kusovou neostrostí.


115mm ohnisko, clona F5,1



115mm ohnisko, clona F5,6



115mm ohnisko, clona F8
 

Zde už střed začíná trpět na difrakci způsobenou špatnou světelností objektivu. Rohy jsou překvapivě slušné, výjimkou je levý spodní, nicméně opět je nutné říci, toto je jen kusová vada.


214mm ohnisko, clona F5,6

214mm ohnisko, clona F8

Střed je už kvůli difrakci méně ostrý a méně kontrastní. Pravé rohy jsou velmi slušné, naopak levé (kvůli kusové neostrosti) dost špatné.


373mm ohnisko, clona F6

373mm ohnisko, clona F8

S prodloužením ohniskové vzdálenosti na 373 milimetrů se objektiv moc nevyznamenal. Střed nabízí maximum, co mu difrakce při špatné světelnosti F6 dovolí, rohy jsou ale v podstatě všechny neostré.


720mm ohnisko, clona F6,4

720mm ohnisko, clona F8

Maximální zoom vylepšuje rohy, které proti prostředku nejsou nějak výrazně horší. I tak je kresba docela nevýrazná.


Chromatická aberace


Nebude chybět ani test chromatické aberace.



24mm ohnisko, clona F3,3 (JPEG)



24mm ohnisko, clona F3,3 (RAW)



24mm ohnisko, clona F5,6 (JPEG)



24mm ohnisko, clona F5,6 (RAW)



24mm ohnisko, clona F8 (JPEG)



24mm ohnisko, clona F8 (RAW)



Na nejširším úhlu záběru se vyskytují jen jemně namodralé kontury, nic vážného.



35mm ohnisko, clona F3,7 (JPEG)



35mm ohnisko, clona F3,7 (RAW)



35mm ohnisko, clona F8 (JPEG)



35mm ohnisko, clona F8 (RAW)



Ani na 35mm ohniskové vzdálenosti není s chromatickou aberací nějak velký problém.



65mm ohnisko, clona F4 (JPEG)



65mm ohnisko, clona F4 (RAW)



65mm ohnisko, clona F8 (JPEG)



65mm ohnisko, clona F8 (RAW)



U 65mm ohniskové vzdálenosti je modrání kontur trochu vidět, nicméně ostrost je zachována.



124mm ohnisko, clona F5,2 (JPEG)



124mm ohnisko, clona F5,2 (RAW)



124mm ohnisko, clona F8 (JPEG)



124mm ohnisko, clona F8 (RAW)



I na 124mm ohniskové vzdálenosti je chromatická aberace relativně mírná a především snadno odstranitelná.



231mm ohnisko, clona F5,6 (JPEG)



231mm ohnisko, clona F5,6 (RAW)



231mm ohnisko, clona F8 (JPEG)



231mm ohnisko, clona F8 (RAW)



S dalším prodlužováním ohniskové vzdálenosti aberace na chvíli téměř zmizí.



431mm ohnisko, clona F6 (JPEG)



431mm ohnisko, clona F6 (RAW)



431mm ohnisko, clona F8 (JPEG)



431mm ohnisko, clona F8 (RAW)



Dokonce ani zde není aberace nějak moc, vzniká spíše u vyšších clon.



720mm ohnisko, clona F6,4 (JPEG)



720mm ohnisko, clona F6,4 (RAW)



720mm ohnisko, clona F8 (JPEG)



720mm ohnisko, clona F8 (RAW)



Nicméně na maximálním zoomu je to hodně špatné. Tady je chromatická aberace skutečně hodně výrazná.

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.