Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Pentax-DA 18-135mm 1:3.5-5.6 ED AL [IF] DC WR

9.10.2015, Milan Šurkala, recenze
Otestujeme univerzální objektiv smc Pentax-DA 18-135mm F3.5-5.6 ED AL [IF] DC WR pro digitální zrcadlovky Pentax. Nabídne 7,5× optický zoom při standardní světelnosti i vodě odolnou konstrukci.

Sférické zkreslení


Na nejširší ohniskové vzdálenosti můžete čekat silnější sférické zkreslení s hodnotou +3,3 %. Se zoomováním přechází v poduškovité zkreslení, to má pak hodnotu -1,0 %.


ohnisko 18 mm

ohnisko 135 mm



Vinětace


Pokud ve fotoaparátu nezapnete korekci vinětace, počítejte s touto vadou zejména při plném odclonění. U nejširší ohniskové vzdálenosti jde ztmavení až k téměř 1,8 EV. Posléze se to sníží a kolem 30mm ohniskové vzdálenosti jste na 0,8 EV, nicméně pak to opět roste až k 1,5 EV. Přiclonění na F8 srazilo vinětaci na poloviční hodnoty.


Pentax-DA 18-135mm F3.5-5.6 ED WR vinětace



Chromatická aberace


V této části recenze se podíváme na problematiku chromatické aberace.



18mm ohnisko, clona F3,5 (JPEG)



18mm ohnisko, clona F3,5 (RAW)



18mm ohnisko, clona F8 (JPEG)



18mm ohnisko, clona F8 (RAW)



18mm ohnisko, clona F16 (JPEG)



18mm ohnisko, clona F16 (RAW)



Při nízkých clonách je aberace výraznější, s přicloněním pak poněkud mizí. V RAWu si ji všimnete, ale JPEG ji do značné míry potlačuje.



31mm ohnisko, clona F4,5 (JPEG)



31mm ohnisko, clona F4,5 (RAW)



31mm ohnisko, clona F8 (JPEG)



31mm ohnisko, clona F8 (RAW)



31mm ohnisko, clona F16 (JPEG)



31mm ohnisko, clona F16 (RAW)



Podobná situace je i u 31mm reálné ohniskové vzdálenosti. Nízké clony trpí na chromatickou aberaci, s přicloněním ale aberace dost mizí a v JPEGu takřka vůbec není.



53mm ohnisko, clona F4,5 (JPEG)



53mm ohnisko, clona F4,5 (RAW)



53mm ohnisko, clona F8 (JPEG)



53mm ohnisko, clona F8 (RAW)



53mm ohnisko, clona F16 (JPEG)



53mm ohnisko, clona F16 (RAW)



Ani u 53mm ohniskové vzdálenosti se situace moc nemění. Nízké clony aberují, u vyšších je to lepší.



78mm ohnisko, clona F5,6 (JPEG)



78mm ohnisko, clona F5,6 (RAW)



78mm ohnisko, clona F8 (JPEG)



78mm ohnisko, clona F8 (RAW)



78mm ohnisko, clona F16 (JPEG)



78mm ohnisko, clona F16 (RAW)



S dalším prodlužováním ohniskové vzdálenosti se situace začíná zhoršovat. V RAWu je chromatická aberace viditelná i na vyšších clonách. V JPEGu je sice částečně potlačena, přesto ale po ní zůstávají nepříjemné artefakty.



135mm ohnisko, clona F5,6 (JPEG)



135mm ohnisko, clona F5,6 (RAW)



135mm ohnisko, clona F8 (JPEG)



135mm ohnisko, clona F8 (RAW)



135mm ohnisko, clona F16 (JPEG)



135mm ohnisko, clona F16 (RAW)



Maximální ohnisková vzdálenost vykazuje v RAWu opravdu velmi silnou chromatickou aberaci. Zrcadlovka Pentax K-3 II ji ale dost slušně potlačuje.

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.