Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Pentax K-3 II: superostré zrcadlo

9.10.2015, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
Pokračujeme v testech APS-C zrcadlovek a dnes se budeme věnovat vyšší třídě reprezentované fotoaparátem Pentax K-3 II, který jsme otestovali s 18-135mm WR objektivem. Fotoaparát nabízí zajímavou funkci Pixel Shift.

Noční scéna


V noci nebudete mít s focením větší problém. Autofokus se v těchto podmínkách (viz snímek níže) bez problémů chytne, rozsah expozičních časů je dostatečný.


Pentax K-3 II noční scéna

expoziční čas 30 s, clona F8, citlivost ISO 100, ohnisko 36 (54) mm, klikněte pro zvětšení



Detaily jsou solidní, s RAWem si lze velmi dobře hrát a např. v trávě máte nebývale hodně kresby. Podíváme se také na výřezy snímků při různých citlivostech v JPEGu i RAWu.


Pentax K-3 II noční scéna ISO 100

ISO 100 (JPEG / konverze z RAWu)



Nejnižší citlivost ISO 100 je bez jakýchkoli problémů. Vše je čisté a v podstatě bez šumu.


Pentax K-3 II noční scéna ISO 200

ISO 200 (JPEG / konverze z RAWu)



Ani s citlivostí ISO 200 nejsou žádné problémy, vše je v pořádku.


Pentax K-3 II noční scéna ISO 400

ISO 400 (JPEG / konverze z RAWu)



ISO 400 šumí jen mírně, pořád velmi kvalitní výsledek.


Pentax K-3 II noční scéna ISO 800

ISO 800 (JPEG / konverze z RAWu)



S citlivostí ISO 800 se jen lehce zvyšuje jasový šum, snímky jsou stále hodně slušné.


Pentax K-3 II noční scéna ISO 1600

ISO 1600 (JPEG / konverze z RAWu)



ISO 1600 už ale v RAWu ukazuje jasový šum i trochu toho barevného. Pořád je to slušné. JPEGy se začínají lehce třepit.


Pentax K-3 II noční scéna ISO 3200

ISO 3200 (JPEG / konverze z RAWu)



U citlivosti ISO 3200 roste barevný šum, JPEG se třepí a začíná trochu ztrácet barvičky.


Pentax K-3 II noční scéna ISO 6400

ISO 6400 (JPEG / konverze z RAWu)



Barevného šumu je při citlivosti ISO 6400 už dost. Také JPEGy nevypadají dobře, hodně se rozmývají a ztrácí se barevnost snímků.


Pentax K-3 II noční scéna ISO 12800

ISO 12800 (JPEG / konverze z RAWu)



Dostáváme se už do hodně vysokých citlivostí. ISO 12800 hraje v RAWu mnoha barevnými fleky, naopak JPEG tento barevný šum potlačuje, čehož výsledkem je bezbarvá rozpitá kresba.


Pentax K-3 II noční scéna ISO 25600

ISO 25600 (JPEG / konverze z RAWu)



ISO 25600 je pochopitelně ještě horší, barevného šumu je opravdu hodně, JPEGy už v podstatě nemají žádné barvy.


Pentax K-3 II noční scéna ISO 51200

ISO 51200 (JPEG / konverze z RAWu)



Nejvyšší citlivost ISO 51200 je na tom hodně špatně. V RAWu ani JPEGu už v podstatě ani nepoznáte původní obraz, ten chytá také nepříjemné nafialovělé řádkování (viditelné při pohledu na celý snímek).


Standardní scéna


Podíváme se také na standardní snímky. Protože první testovací scéna už hodně zarostla a změnila se, nahradíme ji jinou standardní scénou, která byla doposud vždy součástí galerie jako první snímek.


Pentax K-3 II standardní scéna krajina

expoziční čas 1/200 s, clona F9, citlivost ISO 100, ohnisko 18 (27) mm, klikněte pro zvětšení



Zde mě objektiv potěšil solidní ostrostí v takřka celé ploše, rohy totiž mají docela solidní ostrost. K dispozici je snímek v RAW formátu.


Pentax K-3 II standardní scéna krajina Pixel Shift

expoziční čas 1/200 s, clona F9, citlivost ISO 100, ohnisko 18 (27) mm, klikněte pro zvětšení



Snímek je výrazně detailnější než v předchozím případě díky technologii Pixel Shift. Ke stažení dávám i RAW, jehož velikost činí 115 MB.


Pentax K-3 II standardní scéna krajina srovnání Pixel Shift

klikněte pro zvětšení



Zde si můžete snímky srovnat krásně vedle sebe. Je to opravdu velmi velký rozdíl a teprve zde se ukazuje, jak ostře objektiv kreslí a kolik detailů vlastně 24MPx čip zvládne dodat (pokud není využita Bayerova interpolace).


Pentax K-3 II standardní scéna mlýny Šenov

expoziční čas 1/250 s, clona F9, citlivost ISO 100, ohnisko 31 (46) mm, klikněte pro zvětšení



Objektiv se snažil vykreslit čáry na šedé stěně mlýnů, někde se mu to dařilo dobře, někde hůře. Problémem je zde zpracování JPEGu, neboť v RAWu jdou linie vidět lépe.


Pentax K-3 II standardní scéna mlýny Šenov Pixel Shift

expoziční čas 1/200 s, clona F9, citlivost ISO 100, ohnisko 31 (46) mm, klikněte pro zvětšení



Čekal jsem, že Pixel Shift se tady na šedé stěně mlýnů pořádně ukáže. Bohužel přišlo dost velké zklamání. Zatímco běžně tato funkce pracovala výborně, zde se mi ani přes několik pokusů nepodařilo získat solidní snímek, kde by nebylo vidět nepříjemné proužkování na stěně mlýnů. K dispozici je i RAW snímek.


Pentax K-3 II standardní scéna mlýny Šenov srovnání Pixel Shift

klikněte pro zvětšení



Vidět to jde i zde. Celková míra detailů je znatelně lepší u funkce Pixel Shift, ale linie na šedé stěně mlýnů se této funkci opravdu nepovedly.


Pixel Shift


S funkcí Pixel Shift jsme se setkali už v několika předchozích kapitolách, zde se podíváme ještě na několik dalších snímků.


Pentax K-3 II Pixel Shift 1

bez Pixel Shift (vlevo), s Pixel Shift (vpravo), klikněte pro zvětšení



Je neuvěřitelné, o co vše přicházíme kvůli Bayerově interpolaci. Snímky jako by nebyly foceny jedním a tímtéž fotoaparátem a už vůbec ne stejným objektivem. Každopádně nutno podotknout, že fotografie vypadají detailněji i proto, že jsou hodně doostřovány a v RAWech až tak výrazné rozdíly nenajdete.


Pentax K-3 II Pixel Shift 2

bez Pixel Shift (vlevo), s Pixel Shift (vpravo), klikněte pro zvětšení



Zde nicméně vidíte, že funkci Pixel Shift byste neměli zkoušet bez stativu nebo pevné podložky. Pak jsou sice některé plochy složené, ale většinou je ostrost nižší a objevuje spousta nepěkných artefaktů (toto jsem vybral ještě tu hezčí část ze snímku).

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.