Pentax X70: neobyčejně univerzální kliďas

9.7.2009, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
Pentax nedávno přišel s novým ultrazoomem, který si nechce hrát na nějakého outsidera, ale rád by zamíchal karty trhu pokročilých ultrazoomů. Má objektiv s 24× optickým zoomem a 12MPx snímač. Bude lepší než ostatní a dokáže Pentax prorazit jiné ultrazoomy?
V poslední kapitole už jen nový Pentax X70 zhodnotíme. Začneme jeho kladnými vlastnostmi. Tou je rozhodně rozsah ohnisek objektivu od velmi širokého úhlu daného 26mm ohniskem až po 624 mm, což znamená impozantní 24× optický zoom. Světelnost objektivu také není nejhorší. Potěší účinná stabilizace. Naprosto skvělý je makro režim, který přesvědčí nejen malou snímací vzdáleností, ale i poměrně dlouhým ohniskem, ze kterého je možné snímat. Fotoaparát tím přináší mnohem lepší úroveň makro fotografií. Samotné ostření je navíc velmi účinné, je-li dodržena minimální ostřící vzdálenost, zaostří téměř vždy.

Nechybí manuální režimy expozice a možnost omezit automatice rozsah ISO citlivostí. Tím lze účinně ovlivňovat kvalitu snímků. Dobré je, že fotoaparátu můžete také říci, která nastavení si má pamatovat. Toto umožní nastavit si chování fotoaparátu tak, jak každému vyhovuje. Lze si navíc složit své vlastní rychlé menu. Velice kladně hodnotím dodávaný software ACDSee for Pentax 3.0.

Přestože má snímací čip fotoaparátu velkou hustotu pixelů, dokáže na nižší citlivosti do ISO 100 produkovat velmi krásné fotografie a ISO 200 rovněž patří k nadprůměrně dobrým ve srovnání s jinými přístroji, které mají 1/2,33" čip s 12MPx rozlišením. Potěší rychlé sekvenční snímání s rychlostí až 11 fps, nicméně je v menším rozlišení, kvalita snímků je pro nenáročné použití i přes vyšší citlivost dostatečná. Ve srovnání s fotoaparátem Nikon Coolpix P90, který má totožný objektiv, trpí Pentax X70 méně na chromatickou aberaci, na delších ohniscích je ale i zde patrná.

A jaká jsou pak negativa? Fotoaparát na mě působil trošku laciněji, EVF hledáček je spíše průměrný a totéž platí o LCD displeji. Ten ukazuje snímky se slabšími barvami, přičemž reálné snímky mají barvy správně. Proto jsem také tolik zkoušel zvyšovat saturaci a většina snímků v recenzi ji má zvýšenou. Nelíbí se mi velké množství kroků zvětšení při zobrazování snímků v detailu. Chcete-li si nějaký snímek pořádně prohlédnout, musíte točit otočným voličem skoro do zbláznění, než se dostanete na kýžené zvětšení. Těch kroků je prostě strašně moc. Ideální zvětšení je tak 3-4×, k čemuž se ale budete dostávat věčnost ať už od spodního 1× nebo horního 10× konce. Není to velká chyba, ale ovladatelnosti to nepřidá.

Tak, jak ostření potěší svou úspěšností, tak nenadchne pomalostí. S tím souvisí jeden z nejvýraznějších problémů fotoaparátu. Je prostě docela lenivý. Pomaleji ostří a také pomalu ukládá snímky i na hodně rychlou kartu. U nastavování expozice nechápu maximální čas o délce 4 sekundy. To je pro fotoaparát tohoto typu zbytečně málo. Videosekvence sice nabízí i vysoké HD rozlišení, ale nízkou snímkovací frekvenci, takže stejně je využitelné jen klasické rozlišení 848×480 pixelů. Obrazová kvalita i tak patří jen do středu pole.

Skutečně velká potíž je s napájením. Li-Ion akumulátor je tak silně poddimenzovaný, že pro větší výlet doporučuji koupit minimálně jeden, lépe však dva náhradní akumulátory. Co se týče kvality snímků, na širokém ohnisku se dočkáte trochy sférického zkreslení a silnějších odlesků objektivu, na delších zase mírné vinětace a chromatické aberace. Celkově lze ale objektiv vzhledem k rozsahu ohnisek hodnotit jako rozumný. Od citlivosti ISO 400 výše jsou fotografie silně zašuměné.

Ve výsledku jde o tedy o fotoaparát, který dokáže některými svými vlastnostmi potěšit a pro některé bude ten pravý. Pokud požadujete ultrazoom s pěknými denními snímky, Pentax X70 nabídne velmi dobrou službu, neboť na nižší citlivosti fotí opravdu dobře. Totéž platí o makru, to je zde výborné. Fotoaparát se tedy hodí zejména pro ty, kteří s focením nespěchají, každý snímek si pečlivěji promýšlí a chtějí od kompaktního fotoaparátu vyšší obrazovou kvalitu (ve dne).

Výborný rozsah ohnisek Výrazně poddimenzovaný akumulátor
Skvělý makro režim Pomalost přístroje (ostření, ukládání na kartu)
Velmi účinné ostření Vysoký šum od ISO 400