Rollei Selfie Stick: selfie tyčka pro každého

2.4.2015, Milan Šurkala, recenze
Dnes je móda selfie fotografií. Výrobci smartphonů kvůli tomu zkvalitňují přední fotoaparáty mobilů, výrobci stativů pak představují selfie tyče. My se dnes v testu na jednu z nich podíváme. Jaká bude Rollei Selfie Stick?
  1. Ovládání, technické údaje
  2. Závěr
Selfie je zaklínadlo dnešní doby. Selfie fotí skoro každý, vždyť narazit na někoho, jak na sebe míří mobilem, je více než běžné. Ostatně i výrobci fotoaparátů dnes přichází s přístroji, které mají o 180° otočný displej právě pro focení selfie snímků. My se ale dnes budeme soustředit především na mobilní sféru a selfie tyčku Rollei Selfie Stick. Ta umožňuje snadné focení selfie snímků se smartphony vybavenými operačním systémem Google Android 2.3.6 a novějším nebo Apple iOS 5 a novějším.

Recenze Rollei Selfie Stick

Videorecenze Rollei Selfie Stick, krátká ukázka ovládání.

Rollei Selfie Stick

Jak tato věc vlastně funguje? Smartphone dáte do držáku, tyč proloužíte a nastavíte a přes Bluetooth aktivujete spoušť. Začneme komunikační stránkou mezi tyčí a smartphonem. To se děje přes bezdrátové rozhraní Bluetooth. Tyč tedy musíte nejprve nabít. Pod madlem je černá krytka a tady se ukrývá mikro-USB port. Klasickým kabelem tak můžete tyčku nabít, je však poněkud vybíravá na kabely, takže ne každým to jde. První, který jsem zkoušel, tyčku sice rozsvítil, ale nenabil. Dodávaný kabel však funguje bezproblémově. Zpracování působí poměrně lacině, zejména co se držadla týče. Velké spáry, lehké povrzávání. Naopak výsuvný mechanismus a systém přichycení mobilního telefonu působí o něco lépe, byť třetímu segmentu se ven moc nechtělo.

Rollei Selfie Stick nabíjení

Konfigurace je popsána v manuálu a opravdu to funguje (dokonce i opakovaně). Základem je zapnout selfie tyč a zmáčknout tlačítko Bluetooth. Poté na smartphonu zapnete Bluetooth a připojíte se k selfie tyči. Pokud se to povede, začne fungovat jako externí ovládání. Třetím tlačítkem na selfie tyči vyberete operační systém iOS nebo Android. Manuál bohužel nepopisuje, která možnost je která, takže musíte zkoušet. Pokud svítí bílá dioda nalevo, jde o iOS, pokud modrá napravo, Android. Na mém mobilu s Androidem zapnutí jako iOS způsobí, že si mobil přeloží signál z tyče jako digitální zoom. Pokud tedy správně nastavíte operační systém, spouští už snadno pořídíte snímek. Přejde-li po nějaké době tyč do standby módu (zhasne druhá dioda seshora), je potřeba spojení nastavit znovu.

Tyč takto funguje i jako dálkové ovládání a citlivost je opravdu hodně slušná. V bytě jsem našel jen jedno místo, ze kterého signál nedoputoval přes několik zdí až k mobilu v druhém rohu bytu (tedy přes několik stěn a zděné jádro). Tyč můžete přes den nechat ve standby režimu (zůstane svítit), fotit na výletě a vypnout ji až večer (udávaná výdrž je 100 hodin). Kompletní výdrž jsem neměřil, ale minimálně dvě celá odpoledne ve standby režimu a několik hodin hraní si při testu vydržela bez vybití a produkt jsem vracel stále s prvním nabitím. Vypínání je trochu veselé. Stisk tlačítka pro vypnutí nic nedělá, delší stisk způsobí pohasnutí diody, ta ale při puštění tlačítka znovu naskočí. Pro skutečné vypnutí musíte držet tlačítko po dobu 3 sekund, tedy ještě nějakou dobu poté, co pohasne dioda.

Rollei Selfie Stick držák na mobil

Nyní už k samotnému přichycení mobilního telefonu a ovládání úhlu. Tyč je vybavena kulovou hlavou, která má šroub pro utažení (ten ale nepůsobí zrovna dvakrát bytelně). Díky tomu si smartphone můžete libovolně natočit. Spolu s kulovou hlavou se uvolní i celý mechanismus, v kterém je kulová hlava uložena, takže výřez pro 90° natočení smartphonu si můžete libovolně polohovat. Pak už jen stačí mechanismus utáhnout.

Rollei Selfie Stick se smartphonem

Nahoře je šroub, kterým vysunete čelisti, do kterých se přichytí telefon. Musíte jej tedy dostatečně vyšroubovat, vložit mobilní telefon a zpátky zašroubovat. Čelisti jsou kryté gumou, takže nehrozí vyklouznutí (při dostatečně silném dotažení) a telefon by se také díky tomu neměl poškrábat.

Rollei Selfie Stick se smartphonem 2

Ve výchozím stavu s čelistmi sklopenými o 90° má celá tyč na délku 29 cm. Protože telefon bude většinou mírně nahnutý, základní délka je zhruba okolo těch 30,5 cm, které udává výrobce. Tyč lze ale významně prodloužit. Když ji pootočíte směrem doprava, uvolníte pojistku a můžete vysunout další segment. Takto lze vysunout další 3 segmenty (tedy tři pootočení doprava a vytáhnout). Pak je pochopitelně nutné každý segment zajistit, k čemuž stačí 3 pootočení doleva. Chod segmentů je poněkud tuhý a nepravidelný, při vytahování se mají tendenci lehce škubat, ale je to také o samotné manipulaci a po čase už budete vědět "jak na to". Celkově lze takto dosáhnout délky lehce přes 94 centimetrů.

Rollei Selfie Stick v maximálně vysunutém stavu

To už je poměrně solidní dálka a i s mobilními telefony, které mají užší úhel záběru, se na snímek vejde poměrně hodně. Např. přední fotoaparát Samsungu Galaxy S III mini bez větších potíží pobere pět lidí.

Rollei Selfie Stick v ruce

Díky tomu, že tyč lze vysunout až téměř o metr, je opravdu velmi snadné ji nastavit tak, aby nebylo vidět, že něco držíte a přitom jste sami sebe vyfotili. Jen to také chce nějaký solidní smartphone. Testovaný Samsung Galaxy S III mini nemá zrovna výborný přední fotoaparát a na snímku to jde dost vidět.

Rollei Selfie Stick portrét

Pokud ruku natáhnete trochu více dopředu, nebude problém vměstnat na snímek až 5 lidí. Samotná tyčka se dá ale využít nejen k focení selfie fotografií. Osobně se mi hodně zamlouvala možnost dosáhnout mobilním telefonem tam, kam by se člověk normálně nedostal. Co například?

Rollei Selfie Stick panelák

Není problém např. vyfotit panelák zvenku. Ano, moje ruka byla uvnitř (z okna jsem opravdu nevylezl), tyčka mířila ven a mohl jsem vyfotit panelák, aniž bych musel lézt na nějaké venkovní lešení nebo kdo ví co ještě.

Rollei Selfie Stick pohled seshora

Rollei Selfie Stick pohled seshora

Dá se pochopitelně posouvat nejen do boku, ale můžete fotit také z mnohem větší výšky a dát snímků naprosto jinou perspektivu z pozic, odkud jste danou scénu nikdy neviděli. Nejvíce to jde vidět na městských snímcích nebo fotografiích, které obsahují např. silnici nebo něco, podle čeho se dá dobře zhodnotit perspektiva. Při mé výšce 1,74 metru jsem mohl dostat smartphone do výšky zhruba 310 centimetrů. To je slušné.

Technické specifikace: Rollei Selfie Stick
Minimální délka 30,5 cm
Maximální délka 94,5 cm