Samsung 16-50mm F2.0-2.8 S ED OIS
18.8.2014, Milan Šurkala, recenze
Do dnešního testu jsme si vzali velmi zajímavý 16-50mm objektiv pro CSC Samsungu. Ten potěší především světelností, která začíná na vynikající hodnotě F2,0 a končí na stále výborné hodnotě F2,8. Jaký bude?
Kapitoly článku:
- Ergonomie ovládání, technické údaje
- Autofokus, ostření, světelnost, bokeh, stabilizace
- Sférické zkreslení, vinětace, chromatická aberace
- Kresba v praxi
- Protisvětlo a optický zoom
- Noční a standardní scéna
- Galerie ilustračních snímků
- Závěr
Sférické zkreslení
Na nejširší ohniskové vzdálenosti se připravte na docela výrazné soudkovité zkreslení s hodnotou +3,1%. Naopak na maximálním zoomu se obraz zkresluje poduškovitě, tentokrát ale nepříliš znatelně s -0,5 %.
![]() 16mm ohnisko |
![]() 50mm ohnisko |
Vinětace
Průběh vinětace je vskutku zajímavý. Zatímco u plně otevřené clony leze se zazoomováním od cca 0,95 EV dolů k 0,5 EV, přiclonění na F5,6 dává u nejširší ohniskové vzdálenosti hodnotu překvapivě nejmenší, pak roste k 0,5 EV a pomalu klesá. Vyšší clony zvyšují vinětaci u širších ohniskových vzdáleností, ale od cca 24mm se už neliší. Vinětace je středně náhlá a trochu viditelná, nikoli však vážně.
![](recenze-samsung-16-50mm-f20-28-s-ed-ois/5619/img/body-4.2912.jpg)
Chromatická aberace
Nyní se budeme věnovat problematice chromatické aberace.
![](recenze-samsung-16-50mm-f20-28-s-ed-ois/5619/img/body-8.27B8.jpg)
16mm ohnisko, clona F2 (JPEG)
![](recenze-samsung-16-50mm-f20-28-s-ed-ois/5619/img/body-18.42FC.jpg)
16mm ohnisko, clona F2 (RAW)
![](recenze-samsung-16-50mm-f20-28-s-ed-ois/5619/img/body-32.43A6.jpg)
16mm ohnisko, clona F4 (JPEG)
![](recenze-samsung-16-50mm-f20-28-s-ed-ois/5619/img/body-43.3BFE.jpg)
16mm ohnisko, clona F4 (RAW)
![](recenze-samsung-16-50mm-f20-28-s-ed-ois/5619/img/body-58.3826.jpg)
16mm ohnisko, clona F8 (JPEG)
![](recenze-samsung-16-50mm-f20-28-s-ed-ois/5619/img/body-69.32EE.jpg)
16mm ohnisko, clona F8 (RAW)
![](recenze-samsung-16-50mm-f20-28-s-ed-ois/5619/img/body-84.32C2.jpg)
16mm ohnisko, clona F22 (JPEG)
![](recenze-samsung-16-50mm-f20-28-s-ed-ois/5619/img/body-93.317E.jpg)
16mm ohnisko, clona F22 (RAW)
Na nejširší ohniskové vzdálenosti lze při plně otevřené cloně vidět duchy, RAW je má s azurovým nádechem, u JPEGů je barevný rozdíl trochu potlačen. Při F4 jsou duchové slabší a s dalším přicloněním tato vada klesá. Nejvyšší clony logicky přináší difrakci.
![](recenze-samsung-16-50mm-f20-28-s-ed-ois/5619/img/body-105.4608.jpg)
25mm ohnisko, clona F2,4 (JPEG)
![](recenze-samsung-16-50mm-f20-28-s-ed-ois/5619/img/body-114.3E60.jpg)
25mm ohnisko, clona F2,4 (RAW)
![](recenze-samsung-16-50mm-f20-28-s-ed-ois/5619/img/body-126.41F8.jpg)
25mm ohnisko, clona F5,6 (JPEG)
![](recenze-samsung-16-50mm-f20-28-s-ed-ois/5619/img/body-137.26F6.jpg)
25mm ohnisko, clona F5,6 (RAW)
![](recenze-samsung-16-50mm-f20-28-s-ed-ois/5619/img/body-151.3708.jpg)
25mm ohnisko, clona F11 (JPEG)
![](recenze-samsung-16-50mm-f20-28-s-ed-ois/5619/img/body-160.4ADE.jpg)
25mm ohnisko, clona F11 (RAW)
![](recenze-samsung-16-50mm-f20-28-s-ed-ois/5619/img/body-173.3494.jpg)
25mm ohnisko, clona F22 (JPEG)
![](recenze-samsung-16-50mm-f20-28-s-ed-ois/5619/img/body-181.4466.jpg)
25mm ohnisko, clona F22 (RAW)
Na 25mm ohniskové vzdálenosti se situace příliš nemění, je ale lepší v tom, že duchové mizí trochu rychleji a není třeba tolik clonit. Dobrá práce.
![](recenze-samsung-16-50mm-f20-28-s-ed-ois/5619/img/body-192.40EC.jpg)
35mm ohnisko, clona F2,8 (JPEG)
![](recenze-samsung-16-50mm-f20-28-s-ed-ois/5619/img/body-200.4872.jpg)
35mm ohnisko, clona F2,8 (RAW)
![](recenze-samsung-16-50mm-f20-28-s-ed-ois/5619/img/body-211.2D76.jpg)
35mm ohnisko, clona F5,6 (JPEG)
![](recenze-samsung-16-50mm-f20-28-s-ed-ois/5619/img/body-220.4B16.jpg)
35mm ohnisko, clona F5,6 (RAW)
![](recenze-samsung-16-50mm-f20-28-s-ed-ois/5619/img/body-233.2F00.jpg)
35mm ohnisko, clona F16 (JPEG)
![](recenze-samsung-16-50mm-f20-28-s-ed-ois/5619/img/body-242.2A3E.jpg)
35mm ohnisko, clona F16 (RAW)
Ani na 35mm ohniskové vzdálenosti nedochází k velkým změnám. Při plně odcloněném objektivu vznikají lehcí duchové, tentokrát už bez barevného nádechu a s trochou přiclonění rychle mizí.
![](recenze-samsung-16-50mm-f20-28-s-ed-ois/5619/img/body-253.4C64.jpg)
50mm ohnisko, clona F2,8 (JPEG)
![](recenze-samsung-16-50mm-f20-28-s-ed-ois/5619/img/body-262.2BA0.jpg)
50mm ohnisko, clona F2,8 (RAW)
![](recenze-samsung-16-50mm-f20-28-s-ed-ois/5619/img/body-273.44FA.jpg)
50mm ohnisko, clona F5,6 (JPEG)
![](recenze-samsung-16-50mm-f20-28-s-ed-ois/5619/img/body-282.3DDC.jpg)
50mm ohnisko, clona F5,6 (RAW)
![](recenze-samsung-16-50mm-f20-28-s-ed-ois/5619/img/body-294.3406.jpg)
50mm ohnisko, clona F16 (JPEG)
![](recenze-samsung-16-50mm-f20-28-s-ed-ois/5619/img/body-302.3F62.jpg)
50mm ohnisko, clona F16 (RAW)
Na maximální ohniskové vzdálenosti se situace trochu zhoršuje. Opět přichází do hry duchové a namodralý nádech. Clonění situaci zlepšuje, ale ne úplně.