Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Samsung 16-50mm F2.0-2.8 S ED OIS

18.8.2014, Milan Šurkala, recenze
Do dnešního testu jsme si vzali velmi zajímavý 16-50mm objektiv pro CSC Samsungu. Ten potěší především světelností, která začíná na vynikající hodnotě F2,0 a končí na stále výborné hodnotě F2,8. Jaký bude?

Sférické zkreslení


Na nejširší ohniskové vzdálenosti se připravte na docela výrazné soudkovité zkreslení s hodnotou +3,1%. Naopak na maximálním zoomu se obraz zkresluje poduškovitě, tentokrát ale nepříliš znatelně s -0,5 %.


16mm ohnisko

50mm ohnisko



Vinětace


Průběh vinětace je vskutku zajímavý. Zatímco u plně otevřené clony leze se zazoomováním od cca 0,95 EV dolů k 0,5 EV, přiclonění na F5,6 dává u nejširší ohniskové vzdálenosti hodnotu překvapivě nejmenší, pak roste k 0,5 EV a pomalu klesá. Vyšší clony zvyšují vinětaci u širších ohniskových vzdáleností, ale od cca 24mm se už neliší. Vinětace je středně náhlá a trochu viditelná, nikoli však vážně.






Chromatická aberace


Nyní se budeme věnovat problematice chromatické aberace.



16mm ohnisko, clona F2 (JPEG)



16mm ohnisko, clona F2 (RAW)



16mm ohnisko, clona F4 (JPEG)



16mm ohnisko, clona F4 (RAW)



16mm ohnisko, clona F8 (JPEG)



16mm ohnisko, clona F8 (RAW)



16mm ohnisko, clona F22 (JPEG)



16mm ohnisko, clona F22 (RAW)



Na nejširší ohniskové vzdálenosti lze při plně otevřené cloně vidět duchy, RAW je má s azurovým nádechem, u JPEGů je barevný rozdíl trochu potlačen. Při F4 jsou duchové slabší a s dalším přicloněním tato vada klesá. Nejvyšší clony logicky přináší difrakci.



25mm ohnisko, clona F2,4 (JPEG)



25mm ohnisko, clona F2,4 (RAW)



25mm ohnisko, clona F5,6 (JPEG)



25mm ohnisko, clona F5,6 (RAW)



25mm ohnisko, clona F11 (JPEG)



25mm ohnisko, clona F11 (RAW)



25mm ohnisko, clona F22 (JPEG)



25mm ohnisko, clona F22 (RAW)



Na 25mm ohniskové vzdálenosti se situace příliš nemění, je ale lepší v tom, že duchové mizí trochu rychleji a není třeba tolik clonit. Dobrá práce.



35mm ohnisko, clona F2,8 (JPEG)



35mm ohnisko, clona F2,8 (RAW)



35mm ohnisko, clona F5,6 (JPEG)



35mm ohnisko, clona F5,6 (RAW)



35mm ohnisko, clona F16 (JPEG)



35mm ohnisko, clona F16 (RAW)



Ani na 35mm ohniskové vzdálenosti nedochází k velkým změnám. Při plně odcloněném objektivu vznikají lehcí duchové, tentokrát už bez barevného nádechu a s trochou přiclonění rychle mizí.



50mm ohnisko, clona F2,8 (JPEG)



50mm ohnisko, clona F2,8 (RAW)



50mm ohnisko, clona F5,6 (JPEG)



50mm ohnisko, clona F5,6 (RAW)



50mm ohnisko, clona F16 (JPEG)



50mm ohnisko, clona F16 (RAW)



Na maximální ohniskové vzdálenosti se situace trochu zhoršuje. Opět přichází do hry duchové a namodralý nádech. Clonění situaci zlepšuje, ale ne úplně.
Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.