Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Samsung 16-50mm F2.0-2.8 S ED OIS

18.8.2014, Milan Šurkala, recenze
Do dnešního testu jsme si vzali velmi zajímavý 16-50mm objektiv pro CSC Samsungu. Ten potěší především světelností, která začíná na vynikající hodnotě F2,0 a končí na stále výborné hodnotě F2,8. Jaký bude?
Nyní se budeme věnovat posouzení kresby uprostřed i v rozích obrazu. Začneme ostřením na krátkou vzdálenost.


16mm ohnisko, clona F2



16mm ohnisko, clona F2,8
 

16mm ohnisko, clona F4



16mm ohnisko, clona F5,6
 

16mm ohnisko, clona F8



16mm ohnisko, clona F11
 

16mm ohnisko, clona F16

16mm ohnisko, clona F22

Středová ostrost je na středních clonách velmi pěkná, rohy jsou však neostré a trpí na hodně výraznou chromatickou aberaci. Jak je vidět na snímcích hran, obraz má tendenci se vytahovat směrem ven.


24mm ohnisko, clona F2,5



24mm ohnisko, clona F2,8
 

24mm ohnisko, clona F4



24mm ohnisko, clona F5,6
 

24mm ohnisko, clona F8



24mm ohnisko, clona F11
 

24mm ohnisko, clona F16

24mm ohnisko, clona F22

U 24mm ohniskové vzdálenosti je situace v podstatě totožná. Při F11 už vidíte nástup difrakce při použití na 20MPx APS-C senzoru.


35mm ohnisko, clona F2,8



35mm ohnisko, clona F4
 

35mm ohnisko, clona F5,6



35mm ohnisko, clona F8
 

35mm ohnisko, clona F11



35mm ohnisko, clona F16
 

35mm ohnisko, clona F22
 

Na 35mm ohniskové vzdálenosti už chromatická aberace trochu klesá, rohy jsou nicméně pořád neostré a ani výrazné přiclonění toto moc nezlepší.


50mm ohnisko, clona F2,8



50mm ohnisko, clona F4
 

50mm ohnisko, clona F5,6



50mm ohnisko, clona F8
 

50mm ohnisko, clona F11



50mm ohnisko, clona F16
 

50mm ohnisko, clona F22
 

Ostření na krátkou vzdálenost očividně objektivu nedělá moc dobře. Rohy jsou naprosto neostré a ani na maximální cloně je nelze označit za ostré, navíc se s cloněním zvýrazňuje chromatická aberace.


16mm ohnisko, clona F2



16mm ohnisko, clona F2,8
 

16mm ohnisko, clona F4



16mm ohnisko, clona F5,6
 

16mm ohnisko, clona F8



16mm ohnisko, clona F11
 

16mm ohnisko, clona F16

16mm ohnisko, clona F22

Při ostření na větší vzdálenosti se objektiv projevuje mnohem lépe. Středová ostrost je slušná už při plně otevřené cloně, trocha přiclonění nicméně pomůže. Rohy jsou trochu neostré, od cca F4 jsou už ale docela slušné a nejlepších výsledků dosáhnete při F8. Pak už ostrost kvůli difrakci klesá. Můžete si všimnout chromatické aberace.


25mm ohnisko, clona F2,4



25mm ohnisko, clona F2,8
 

25mm ohnisko, clona F4



25mm ohnisko, clona F5,6
 

25mm ohnisko, clona F8



25mm ohnisko, clona F11
 

25mm ohnisko, clona F16

25mm ohnisko, clona F22

U 25mm ohniskové vzdálenosti objektiv předvádí ještě lepší výkony. Střed je plně ostrý už při plně otevřené cloně, rohy na tom rovněž nejsou úplně špatně, chromatická aberace je jen mírná. Už při F4 je celoplošná ostrost vynikající a to vydrží objektivu až do F8. Pak už na 20MPx APS-C snímači při 1:1 per pixel pohledu vidíme příchod difrakce.


35mm ohnisko, clona F2,8



35mm ohnisko, clona F4
 

35mm ohnisko, clona F5,6



35mm ohnisko, clona F8
 

35mm ohnisko, clona F11



35mm ohnisko, clona F16
 

35mm ohnisko, clona F22
 

I u 35mm ohniskové vzdálenosti je střed v pořádku při nejnižší cloně, rohy jsou ale neostré a vytahované směrem ven. Přiclonění pomáhá, ale slušné rohy čekejte spíše až od F5,6 výše. Každopádně pak dostanete takovou ostrost, kterou vám jen tak nějaký objektiv nenabídne.


50mm ohnisko, clona F2,8



50mm ohnisko, clona F4
 

50mm ohnisko, clona F5,6



50mm ohnisko, clona F8
 

50mm ohnisko, clona F11



50mm ohnisko, clona F16
 

50mm ohnisko, clona F22
 

Maximální zoom ukazuje trochu slabší kontrast ve středové oblasti při plně otevřené cloně, ostrost je ale dobrá. Přiclonění udělá snímky znatelně kontrastnějšími. Rohy chtějí trochu clonit. V tomto případě ty horní neměly problém už při F8, spodní chtěly ideálně F11.
Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.