Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoaparáty
Fotomobily
Objektivy
Software
Tipy a triky
Tiskárny
Příslušenství
Ostatní
O nás  |  Napište nám
Facebook  |  Twitter
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně  |  Svět audia

Samsung 18-55mm F3.5-5.6 OIS

, , recenze
Samsung 18-55mm F3.5-5.6 OIS
Tento test se bude věnovat základnímu setovému objektivu pro Samsung NX systém. Jde o Samsung 18-55mm F3.5-5.6 OIS s optickou stabilizací a podporou iFunction. Objektiv najdete v setu např. s fotoaparáty Samsung NX10 a NX11.
Samsung 18-55mm F3.5-5.6 OIS

Sférické zkreslení


Objektiv sám o sobě dost trpí na zkreslení. Na 18mm ohnisku má silné sférické zkreslení (+ 3,4%), na nejdelším ohnisku pak stále znatelné poduškovité zkreslení (-1,0 %). Fotoaparát ale v JPEGu provádí korekci, a tak se dočkáte docela přijatelných +0,8 % na nejširším ohnisku, nicméně poduškovité zkreslení -1,0 % na nejdelším ohnisku zůstává i nadále.


18mm ohnisko (JPEG)



18mm ohnisko (RAW)

55mm ohnisko (JPEG)

55mm ohnisko (RAW)




Vinětace


Objektiv má vskutku zvláštní průběh vinětace, která je nejnižší na plně odcloněném objektivu. Naopak po přiclonění vinětace roste a je zejména na širších ohniscích trochu vidět.






Chromatická aberace


Dále se podíváme na problematiku kontrastních linií, které často vykazují nejrůznější barevné kontury.





18mm ohnisko, clona F3,5 (JPEG/RAW)





18mm ohnisko, clona F8 (JPEG/RAW)





18mm ohnisko, clona F16 (JPEG/RAW)



Na plně otevřené cloně je chromatická aberace dost výrazná (v RAWu), nicméně fotoaparát s ní bojuje a JPEGy jsou přijatelné. S přicloněním se chyba stává méně výraznou, chromatické aberace se ale objektiv nikdy úplně nezbaví.





24mm ohnisko, clona F4 (JPEG/RAW)





24mm ohnisko, clona F8 (JPEG/RAW)





24mm ohnisko, clona F16 (JPEG/RAW)



U ohniska 24 milimetrů platí v podstatě totéž. Silnější chromatická aberace v RAWu na nízkých clonách, která je v JPEGu potlačována. Stejně tak slábne s přicloněním.





37mm ohnisko, clona F5 (JPEG/RAW)





37mm ohnisko, clona F11 (JPEG/RAW)



Střední ohnisko 37 milimetrů vykazuje slabší aberaci v RAWu, JPEGy jsou kvalitnější.





55mm ohnisko, clona F5,6 (JPEG/RAW)





55mm ohnisko, clona F11 (JPEG/RAW)



Na nejdelším ohnisku je chromatická aberace přítomna pouze v RAWu na nízkých clonách, jinak se s ní prakticky nesetkáte.