Samsung 18-55mm F3.5-5.6 OIS
29.8.2011, Milan Šurkala, recenze
Tento test se bude věnovat základnímu setovému objektivu pro Samsung NX systém. Jde o Samsung 18-55mm F3.5-5.6 OIS s optickou stabilizací a podporou iFunction. Objektiv najdete v setu např. s fotoaparáty Samsung NX10 a NX11.
Kapitoly článku:
- Samsung 18-55mm F3.5-5.6 OIS
- Autofokus, ostření, světelnost, bokeh, stabilizace
- Sférické zkreslení, vinětace, chromatická aberace
- Kresba v praxi
- Protisvětlo a optický zoom
- Noční a standardní scéna
- Galerie ilustračních snímků
- Závěr
Sférické zkreslení
Objektiv sám o sobě dost trpí na zkreslení. Na 18mm ohnisku má silné sférické zkreslení (+ 3,4%), na nejdelším ohnisku pak stále znatelné poduškovité zkreslení (-1,0 %). Fotoaparát ale v JPEGu provádí korekci, a tak se dočkáte docela přijatelných +0,8 % na nejširším ohnisku, nicméně poduškovité zkreslení -1,0 % na nejdelším ohnisku zůstává i nadále.
18mm ohnisko (JPEG) |
18mm ohnisko (RAW) |
55mm ohnisko (JPEG) |
55mm ohnisko (RAW) |
Vinětace
Objektiv má vskutku zvláštní průběh vinětace, která je nejnižší na plně odcloněném objektivu. Naopak po přiclonění vinětace roste a je zejména na širších ohniscích trochu vidět.
Chromatická aberace
Dále se podíváme na problematiku kontrastních linií, které často vykazují nejrůznější barevné kontury.
18mm ohnisko, clona F3,5 (JPEG/RAW)
18mm ohnisko, clona F8 (JPEG/RAW)
18mm ohnisko, clona F16 (JPEG/RAW)
Na plně otevřené cloně je chromatická aberace dost výrazná (v RAWu), nicméně fotoaparát s ní bojuje a JPEGy jsou přijatelné. S přicloněním se chyba stává méně výraznou, chromatické aberace se ale objektiv nikdy úplně nezbaví.
24mm ohnisko, clona F4 (JPEG/RAW)
24mm ohnisko, clona F8 (JPEG/RAW)
24mm ohnisko, clona F16 (JPEG/RAW)
U ohniska 24 milimetrů platí v podstatě totéž. Silnější chromatická aberace v RAWu na nízkých clonách, která je v JPEGu potlačována. Stejně tak slábne s přicloněním.
37mm ohnisko, clona F5 (JPEG/RAW)
37mm ohnisko, clona F11 (JPEG/RAW)
Střední ohnisko 37 milimetrů vykazuje slabší aberaci v RAWu, JPEGy jsou kvalitnější.
55mm ohnisko, clona F5,6 (JPEG/RAW)
55mm ohnisko, clona F11 (JPEG/RAW)
Na nejdelším ohnisku je chromatická aberace přítomna pouze v RAWu na nízkých clonách, jinak se s ní prakticky nesetkáte.