www.digimanie.cz
>
>
>
>

Samsung 50-200 mm F4–5,6 ED OIS II

Samsung 50-200 mm F4–5,6 ED OIS II
, , recenze
Pro CSC fotoaparáty Samsung NX jsme už vyzkoušeli základní "seťák" a oblíbený 30mm pancake. Dnes přijde na řadu telezoom Samsung 50-200mm F4-5,6, který nabídne 4× optický zoom a optickou stabilizaci. Jakým bude společníkem?
reklama

Autofokus, ostření


Samsung hovoří o tom, že objektiv je schopen ostřit od 98 centimetrů od čipu. V praxi je schopen ostřit od 73 cm na širokém ohnisku a od 95 cm na nejdelším. Od přední čočky je to pak 61, resp. 77 centimetrů. Jsou to typické vzdálenosti pro tuto třídu objektivů. Maximální přepočtené zvětšení je pak 0,33× na nejdelším ohnisku. Nečekejte tedy nějak dramatické schopnosti fotit makrosnímky. S nasazenou makropředsádkou Raynox DCR-150 jsem se dostal na 1,52× přepočtené zvětšení. Ale to už počítejte s tak minimální hloubkou ostrosti, že ostření je opravdu dosti nesnadné.





S rychlostí ostření je to hodně zajímavé. Pocitově mi objektiv přišel být trošku pomalý, ale při testu rychlosti prokazoval docela dobré výsledky. Prakticky na celém rozsahu ohnisek je schopen zaostřit za 0,45 až 0,55 sekundy, jen při přeostření z nekonečna na cca metr mu to zabere okolo 0,7 až 0,8 sekundy. Ostření není hlučné, ale vydává jemný trochu pisklavý zvuk.





Makro režim


Zvětšení objektivu není příliš velké, takže nečekejte nějak zázračné schopnosti focení detailů. Při nejnižší cloně na nejnižší ostřící vzdálenosti je kresba poněkud neostrá.




expoziční čas 1,5 s, clona F9, citlivost ISO 100, ohnisko 200 (308) mm, klikněte pro zvětšení



Světelnost a clona


Světelnost odpovídá standardu této třídy, to znamená F4 na nejširším a F5,6 na nejdelším ohnisku. Nejsou to nijak zázračné hodnoty, ale u takto levných objektivů nemůžeme chtít světelnost profesionálních kousků. Průběh světelnosti je od cca 140mm ohniska horší než u srovnatelného Nikonu, na širších ohniscích je přibližně srovnatelná. Clona je 7lamelová.





Bokeh


Nyní se podíváme na kvalitu bokehu, tedy rozmazaného pozadí.




expoziční čas 2,5 s, clona F4,3, citlivost ISO 100, ohnisko 82 (126) mm, korekce -0,7 EV, klikněte pro zvětšení



Odlesky mají kulatý tvar s poněkud výraznějším okrajem, který narušuje krémovost bokehu. V zaostřené ploše bych čekal trochu výraznější ostrost.




expoziční čas 6 s, clona F8, citlivost ISO 100, ohnisko 82 (126) mm, korekce -0,7 EV, klikněte pro zvětšení



Po přiclonění jsou odlesky i nadále kruhové, sedmiúhelníkový tvar chytají jen minimálně. Můžete si stáhnout RAW snímek.


Stabilizace


K testu optické stabilizace objektivu jsem nastavil čas 1/8 sekundy a nastavil 90mm ohnisko (po přepočtu). Vzdálenost byla zhruba 2 metry.



bez stabilizace



se stabilizací (po namáčknutí)



se stabilizací (trvalou)



se stativem



Účinek stabilizace bych hodnotil jako průměrný. Pomůže, ale určitě vás nezachrání. Zejména na delších ohniscích za horšího světla bude potřeba stativ nebo hodně vysoké citlivosti. Což je ale zase problém kvůli vysokém šumu starších fotoaparátů Samsung se 14,6MPx čipem.

Nejnovější články
Doporučené fotoaparáty: duben 2018 Doporučené fotoaparáty: duben 2018
Pokud vybíráte nový fotoaparát, může být dost těžké se v nabídce kompaktů, CSC fotoaparátů a zrcadlovek vůbec vyznat. Proto je zde náš pravidelný průvodce, který vás nasměruje k tomu nejlepšímu, co lze v jednotlivých kategoriích sehnat.
Dnes, návod, Milan Šurkala23 komentářů
Largesense LS911, fotoaparát s čipem velikosti A4 papíru Largesense LS911, fotoaparát s čipem velikosti A4 papíru
Largesense si připravil nový digitální fotoaparát LS911 se senzorem obrovské velikosti 9×11 palců. To zhruba odpovídá velikosti papíru A4. Přitom se lze těšit na velmi nízké rozlišení 12 megapixelů, a tedy doslova obří pixely.
20.4.2018, aktualita, Milan Šurkala8 komentářů
Panasonic Leica DG Summilux 15mm / F1.7 ASPH Panasonic Leica DG Summilux 15mm / F1.7 ASPH
V dalším testu objektivů se podíváme do stáje Micro Four Thirds. Tentokrát to bude širokoúhlý objektiv Leica DG Summilux 15mm / F1.7 ASPH s velmi slušnou světelností a přitom i kompaktními rozměry.
17.4.2018, recenze, Milan Šurkala21 komentářů
Gitzo uvedlo batohy pro fotografy Adventury 30L a 45L Gitzo uvedlo batohy pro fotografy Adventury 30L a 45L
Gitzo je nejen výrobce vysoce kvalitních stativů, ale v nabídce má např. i batohy pro fotografy. Novinkou je řada Adventury, která čítá 30 a 45litrovou verzi. Obě pojmou DSLR i s nasazeným teleobjektivem a spoustu dalších objektivů.
16.4.2018, aktualita, Milan Šurkala3 komentáře
World Press Photo 2018 vyhrál snímek hořícího muže World Press Photo 2018 vyhrál snímek hořícího muže
Letošní fotografickou soutěž World Press Photo 2018 vyhrál venezuelský fotograf Ronaldo Schemidt za snímek hořícího protestujícího muže při nepokojích ve Venezuele proti prezidentovi Nicolasi Madurovi.
15.4.2018, aktualita, Milan Šurkala8 komentářů