Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Samsung EX2F: významný krok vpřed

17.1.2013, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
Po zhruba 2,5 letech představil Samsung nový profi kompakt EX2F a my se na něj dnes podíváme v důkladné recenzi. Jako první uvedl světelnost F1,4 do třídy profi kompaktů, v ostatních ohledech ale znatelně navazuje na svého úspěšného předchůdce.
Fotoaparát je vybaven 1/1,7" CMOS BSI snímačem (podle všeho jde o Sony IMX144CQJ) s rozlišením 12 megapixelů, který jsme našli už např. i v Nikonu Coolpix P7700. S ohledem na úhlopříčku jde ještě o rozumné rozlišení. Na následujících snímcích se podíváme na kvalitu JPEGů i RAWů po konverzi v Adobe DNG Converteru s vypnutým odšumováním z DNG formátu.



ISO 80 (JPEG)



ISO 80 (konverze z RAWu)



S nejnižší citlivostí jste bez problémů, RAW je čistý s minimálním jasovým šumem, JPEG je lehce vyhlazený a na můj vkus možná trochu zbytečně přeostřený.



ISO 100 (JPEG)



ISO 100 (konverze z RAWu)



ISO 100 je jen o trochu vyšší citlivost, takže zde nenajdete téměř žádný rozdíl v šumu. Dobrý výsledek.



ISO 200 (JPEG)



ISO 200 (konverze z RAWu)



ISO 200 přidává v RAWu trochu jasového šumu, detaily ale zůstávají velmi dobré. JPEG je stále ještě docela citlivě odšuměný, má jen jemné hrudkování.



ISO 400 (JPEG)



ISO 400 (konverze z RAWu)



Citlivost ISO 400 už začíná chytat barevný šum v RAWu. JPEG se jej zbavuje, ale kresba už působí trochu rozpitým dojmem a je tu lehce potlačena barevnost.



ISO 800 (JPEG)



ISO 800 (konverze z RAWu)



S citlivostí ISO 800 už to chce opatrně. RAW překvapivě neukazuje moc barevného šumu (kontrolováno i přes Samsung RAW Converter a výsledek byl hodně podobný). JPEG už ztrácí některé slabší detaily, hrany jsou doostřené a rozpité zároveň.



ISO 1600 (JPEG)



ISO 1600 (konverze z RAWu)



ISO 1600 vypadá v RAWu jakž takž použitelně jako nouzovka, JPEG už je hodně rozpitý, jakoby z větších koleček.



ISO 3200 (JPEG)



ISO 3200 (konverze z RAWu)



Citlivost ISO 3200 dobře ukazuje zajímavou (a upřímně řečeno hodně nepříjemnou) vlastnost, a to odšumování i v RAWu!



ISO 6400 (JPEG)



ISO 6400 (konverze z RAWu)



ISO 6400 to jen potvrzuje. Zkoušel jsem všemožné RAW konvertory, ale neodšuměný RAW jsem prostě nedostal. To považuji za problém. JPEG už je při této citlivosti nepoužitelný.



ISO 12800 (JPEG)



Nejvyšší citlivost ISO 12800 je k dispozici pouze v rozlišení do 3 megapixelů a i tak je kvalita pochopitelně velmi nízká. Vyzkoušíme zachování detailů na snímcích plyšového zajíce.


ISO 80 (JPEG)



ISO 80 (konverze z RAWu)
 

ISO 100 (JPEG)



ISO 100 (konverze z RAWu)
 

ISO 200 (JPEG)



ISO 200 (konverze z RAWu)
 

ISO 400 (JPEG)



ISO 400 (konverze z RAWu)
 

ISO 800 (JPEG)



ISO 800 (konverze z RAWu)
 

ISO 1600 (JPEG)



ISO 1600 (konverze z RAWu)
 

ISO 3200 (JPEG)



ISO 3200 (konverze z RAWu)
 

ISO 6400 (JPEG)



ISO 6400 (konverze z RAWu)
 

ISO 12800 (JPEG)
 

Vadí mi zbytečné doostřování, které je na můj vkus dost silné. ISO 80 a 100 je v JPEGu i RAWu v pořádku, ISO 200 už se v JPEGu trochu rozmazává, ale není to vážné a RAW je bez potíží. ISO 400 a 800 jsou použitelné citlivosti, ale odšumování už přeci jen trochu degraduje obraz, z RAWu ještě něco málo dostanete. Vyšším citlivostem bych se už raději vyhýbal, myslím, že rozumným maximem pro použitelné snímky je ISO 1600. Vyzkoušíme totéž ještě na snímcích bílé plochy.


ISO 80 (JPEG)



ISO 80 (konverze z RAWu)
 

ISO 100 (JPEG)



ISO 100 (konverze z RAWu)
 

ISO 200 (JPEG)



ISO 200 (konverze z RAWu)
 

ISO 400 (JPEG)



ISO 400 (konverze z RAWu)
 

ISO 800 (JPEG)



ISO 800 (konverze z RAWu)
 

ISO 1600 (JPEG)



ISO 1600 (konverze z RAWu)
 

ISO 3200 (JPEG)



ISO 3200 (konverze z RAWu)
 

ISO 6400 (JPEG)



ISO 6400 (konverze z RAWu)
 

ISO 12800 (JPEG)
 

RAWy jsou překvapivě bez barevného šumu, což ukazuje, že jsou už odšumované. JPEGy na těchto snímcích mají barevný šum velmi dobře odstraněný.

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.