Samsung EX2F: významný krok vpřed
Po zhruba 2,5 letech představil Samsung nový profi kompakt EX2F a my se na něj dnes podíváme v důkladné recenzi. Jako první uvedl světelnost F1,4 do třídy profi kompaktů, v ostatních ohledech ale znatelně navazuje na svého úspěšného předchůdce.
Kapitoly článku:
- Ergonomie ovládání, technické údaje
- Autofokus, ostření, expozice, foto režimy, Wi-Fi
- Videosekvence, stabilizace, portréty a blesk
- Výbava, výdrž, software a displej
- Digitální šum
- Optické vlastnosti objektivu
- Rychlost, zoom, barvy, protisvětlo
- Noční, standardní a 3D scéna
- Galerie ilustračních snímků
- Závěr
Fotoaparát je vybaven 1/1,7" CMOS BSI snímačem (podle všeho jde o Sony IMX144CQJ) s rozlišením 12 megapixelů, který jsme našli už např. i v Nikonu Coolpix P7700. S ohledem na úhlopříčku jde ještě o rozumné rozlišení. Na následujících snímcích se podíváme na kvalitu JPEGů i RAWů po konverzi v Adobe DNG Converteru s vypnutým odšumováním z DNG formátu.
![](recenze-samsung-ex2f-vyznamny-krok-vpred/4830/img/body-0.5F4.jpg)
ISO 80 (JPEG)
![](recenze-samsung-ex2f-vyznamny-krok-vpred/4830/img/body-2.49AE.jpg)
ISO 80 (konverze z RAWu)
S nejnižší citlivostí jste bez problémů, RAW je čistý s minimálním jasovým šumem, JPEG je lehce vyhlazený a na můj vkus možná trochu zbytečně přeostřený.
![](recenze-samsung-ex2f-vyznamny-krok-vpred/4830/img/body-10.45A8.jpg)
ISO 100 (JPEG)
![](recenze-samsung-ex2f-vyznamny-krok-vpred/4830/img/body-16.473A.jpg)
ISO 100 (konverze z RAWu)
ISO 100 je jen o trochu vyšší citlivost, takže zde nenajdete téměř žádný rozdíl v šumu. Dobrý výsledek.
![](recenze-samsung-ex2f-vyznamny-krok-vpred/4830/img/body-24.4B5C.jpg)
ISO 200 (JPEG)
![](recenze-samsung-ex2f-vyznamny-krok-vpred/4830/img/body-30.4ACC.jpg)
ISO 200 (konverze z RAWu)
ISO 200 přidává v RAWu trochu jasového šumu, detaily ale zůstávají velmi dobré. JPEG je stále ještě docela citlivě odšuměný, má jen jemné hrudkování.
![](recenze-samsung-ex2f-vyznamny-krok-vpred/4830/img/body-39.49BC.jpg)
ISO 400 (JPEG)
![](recenze-samsung-ex2f-vyznamny-krok-vpred/4830/img/body-45.473E.jpg)
ISO 400 (konverze z RAWu)
Citlivost ISO 400 už začíná chytat barevný šum v RAWu. JPEG se jej zbavuje, ale kresba už působí trochu rozpitým dojmem a je tu lehce potlačena barevnost.
![](recenze-samsung-ex2f-vyznamny-krok-vpred/4830/img/body-55.37DA.jpg)
ISO 800 (JPEG)
![](recenze-samsung-ex2f-vyznamny-krok-vpred/4830/img/body-61.45BA.jpg)
ISO 800 (konverze z RAWu)
S citlivostí ISO 800 už to chce opatrně. RAW překvapivě neukazuje moc barevného šumu (kontrolováno i přes Samsung RAW Converter a výsledek byl hodně podobný). JPEG už ztrácí některé slabší detaily, hrany jsou doostřené a rozpité zároveň.
![](recenze-samsung-ex2f-vyznamny-krok-vpred/4830/img/body-70.481E.jpg)
ISO 1600 (JPEG)
![](recenze-samsung-ex2f-vyznamny-krok-vpred/4830/img/body-76.45E4.jpg)
ISO 1600 (konverze z RAWu)
ISO 1600 vypadá v RAWu jakž takž použitelně jako nouzovka, JPEG už je hodně rozpitý, jakoby z větších koleček.
![](recenze-samsung-ex2f-vyznamny-krok-vpred/4830/img/body-86.3146.jpg)
ISO 3200 (JPEG)
![](recenze-samsung-ex2f-vyznamny-krok-vpred/4830/img/body-92.4D90.jpg)
ISO 3200 (konverze z RAWu)
Citlivost ISO 3200 dobře ukazuje zajímavou (a upřímně řečeno hodně nepříjemnou) vlastnost, a to odšumování i v RAWu!
![](recenze-samsung-ex2f-vyznamny-krok-vpred/4830/img/body-102.4636.jpg)
ISO 6400 (JPEG)
![](recenze-samsung-ex2f-vyznamny-krok-vpred/4830/img/body-109.2AD2.jpg)
ISO 6400 (konverze z RAWu)
ISO 6400 to jen potvrzuje. Zkoušel jsem všemožné RAW konvertory, ale neodšuměný RAW jsem prostě nedostal. To považuji za problém. JPEG už je při této citlivosti nepoužitelný.
![](recenze-samsung-ex2f-vyznamny-krok-vpred/4830/img/body-119.4AE2.jpg)
ISO 12800 (JPEG)
Nejvyšší citlivost ISO 12800 je k dispozici pouze v rozlišení do 3 megapixelů a i tak je kvalita pochopitelně velmi nízká. Vyzkoušíme zachování detailů na snímcích plyšového zajíce.
![]() ISO 80 (JPEG) |
![]() ISO 80 (konverze z RAWu) |
![]() ISO 100 (JPEG) |
![]() ISO 100 (konverze z RAWu) |
![]() ISO 200 (JPEG) |
![]() ISO 200 (konverze z RAWu) |
![]() ISO 400 (JPEG) |
![]() ISO 400 (konverze z RAWu) |
![]() ISO 800 (JPEG) |
![]() ISO 800 (konverze z RAWu) |
![]() ISO 1600 (JPEG) |
![]() ISO 1600 (konverze z RAWu) |
![]() ISO 3200 (JPEG) |
![]() ISO 3200 (konverze z RAWu) |
![]() ISO 6400 (JPEG) |
![]() ISO 6400 (konverze z RAWu) |
![]() ISO 12800 (JPEG) |
Vadí mi zbytečné doostřování, které je na můj vkus dost silné. ISO 80 a 100 je v JPEGu i RAWu v pořádku, ISO 200 už se v JPEGu trochu rozmazává, ale není to vážné a RAW je bez potíží. ISO 400 a 800 jsou použitelné citlivosti, ale odšumování už přeci jen trochu degraduje obraz, z RAWu ještě něco málo dostanete. Vyšším citlivostem bych se už raději vyhýbal, myslím, že rozumným maximem pro použitelné snímky je ISO 1600. Vyzkoušíme totéž ještě na snímcích bílé plochy.
![]() ISO 80 (JPEG) |
![]() ISO 80 (konverze z RAWu) |
![]() ISO 100 (JPEG) |
![]() ISO 100 (konverze z RAWu) |
![]() ISO 200 (JPEG) |
![]() ISO 200 (konverze z RAWu) |
![]() ISO 400 (JPEG) |
![]() ISO 400 (konverze z RAWu) |
![]() ISO 800 (JPEG) |
![]() ISO 800 (konverze z RAWu) |
![]() ISO 1600 (JPEG) |
![]() ISO 1600 (konverze z RAWu) |
![]() ISO 3200 (JPEG) |
![]() ISO 3200 (konverze z RAWu) |
![]() ISO 6400 (JPEG) |
![]() ISO 6400 (konverze z RAWu) |
![]() ISO 12800 (JPEG) |
RAWy jsou překvapivě bez barevného šumu, což ukazuje, že jsou už odšumované. JPEGy na těchto snímcích mají barevný šum velmi dobře odstraněný.