Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Samsung EX2F: významný krok vpřed

17.1.2013, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
Po zhruba 2,5 letech představil Samsung nový profi kompakt EX2F a my se na něj dnes podíváme v důkladné recenzi. Jako první uvedl světelnost F1,4 do třídy profi kompaktů, v ostatních ohledech ale znatelně navazuje na svého úspěšného předchůdce.

Měření rychlosti


Pro test rychlosti byly využity SDHC karty s vysokými přenosovými rychlostmi. SanDisk Extreme má zvládat až 30MB/s zápis, Transcend UHS-I pak až 45MB/s.
  • První snímek - 1,9 sekundy
  • První snímek se zoomem - 5,8 sekundy
  • Snímek bez namáčknutí wide - 0,3 sekundy
  • Snímek bez namáčknutí tele - 0,35 sekundy
  • Odezva na spoušť - OK
  • Prodleva mezi snímky JPEG - 1,15 sekundy
  • Prodleva mezi snímky RAW - 1,5 sekundy (zhruba na 4 snímky, pak to proměnlivě klesá)
  • Prodleva mezi snímky RAW+JPEG - 1,35 sekundy (po 3 snímcích stoupá na 3,6 sekundy)
  • Prodleva mezi snímky s bleskem - 1,45 sekundy
  • Sekvenční snímání L JPEG - 3,0 fps (10 snímků, ukládání 8 sekund)
  • Sekvenční snímání M JPEG - 5,0 fps (10 snímků, ukládání 8 sekund)
  • Sekvenční snímání H JPEG - 10,0 fps (10 snímků, ukládání 9 sekund)
  • Expoziční bracketing - 1,1 fps
  • Předběžný snímek - 13,4 fps (zhruba 0,4 sekundy před a 0,2 sekundy po)
  • Přezoomování - 3,0 sekundy

Fotoaparát je v některých ohledech určitě rychlejší než předchůdce, v některých ohledech se vyrovná konkurenci, ale v některých případech je stále pomalý. Hlavní problém pomalosti přístroje jsou hodně zdržující animace menu, které jsou sice efektní, ale zdlouhavé. Fotoaparát také neumožňuje současné ukládání na kartu a další focení nebo alespoň nastavování. Zoomování by rovněž mohlo být svižnější.

Letitým problémem Samsungu jsou obrovské RAWy a bohužel ani EX2F není vůbec výjimkou. Každý 12MPx RAW má totiž v průměru doslova šílených 29,9 MB. Vždyť 24MB RAWy z SLT fotoaparátů Sony mají ještě o pětinu méně. Pro každého majitele Samsungu EX2F je tak naprostou nutností Adobe DNG Converter, který srazí průměrnou velikost RAWu (tedy DNG souboru) na pouhých 11 MB! Tady je vidět, jak Samsung neustále plýtvá místem. Co ale musím pochválit, je konečně rychlý řadič SD karet. Menší zdržení za každým RAW snímkem je patrné, ale už žádných cca 10MB/s jako v minulosti a přes to nejede vlak. Při sekvenčním snímání jsem naměřil rychlost téměř 35 MB/s! A to je dramatické zlepšení.


Vyvážení bílé, barvy


Systém vyvažování bílé pracuje přiměřeně spolehlivě. V interiérech to nepřehání s teplotou barev, snímky nejsou ani moc studené, ani moc nažloutlé. Jako u většiny kompaktů, i zde se mi nelíbí dosti studené snímky za zamračeného počasí a ve stínech.


automatické



denní světlo
 

pod mrakem



zářivka typu h
 

zářivka typu l



žárovka
 

vlastní nastavení



3000 K
 

10000 K
 

Fotoaparát nabízí také bohatou nabídku efektů.


normální



miniatura
 

vinětace



akvarel
 

olejomalba



kreslený film
 

křížový filtr



skica
 

měkké zaostření



rybí oko
 

starý film



polotóny
 

klasický



retro
 

snímek s přiblížením
 

Fotoaparát dále podporuje nastavení kontrastu, ostrosti a saturace. Zejména ostrost bych doporučil trošku stáhnout dolů.


Optický a digitální zoom


Dále se budeme věnovat optickému a digitálnímu zoomu.




expoziční čas 1/60 s, clona F2,8, citlivost ISO 80, ohnisko 24 mm, klikněte pro zvětšení



Fotoaparát hodně potěší velmi širokoúhlým záběrem a dobrou kvalitou obrazu. Uprostřed je ostrost opravdu dobrá, u rohů se lehce snižuje, ale rozhodně to není špatné. V RAWu vidíte velmi dobrou kresbu a trochu chromatické aberace, kterou JPEG velmi účinně odstraňuje.




expoziční čas 1/60 s, clona F3,4, citlivost ISO 120, ohnisko 80 mm, klikněte pro zvětšení



3,3× zoom není mnoho, pro základní potřeby to ale stačí. Kvalita kresby je velmi slušná, v rozích se lehce zhoršuje.




expoziční čas 1/750 s, clona F2,8, citlivost ISO 80, ohnisko 24 mm, klikněte pro zvětšení



Zde mě fotoaparát opravdu hodně potěšil. Máte tu velmi široký úhel záběru, vynikající kresbu po celé ploše, a to i např. v domech v pozadí vlevo, kde spousta fotoaparátů dává máznutý obraz. Tady je to naprosto bez problémů.




expoziční čas 1/125 s, clona F4,2, citlivost ISO 80, ohnisko 80 mm, klikněte pro zvětšení



Kresba je velmi dobrá po celé ploše, na kompakt je to skutečně dost dobré. Samotné přiblížení není moc velké. K dispozici je RAW snímek.




expoziční čas 1/90 s, clona F4,2, citlivost ISO 80, ohnisko 80 mm + Smart Zoom, klikněte pro zvětšení



Smart Zoom je 1,33× digitální zoom, na snímku se to projevuje jakýmsi kostičkováním.




expoziční čas 1/125 s, clona F4,2, citlivost ISO 80, ohnisko 80 mm + 4× digitální zoom, klikněte pro zvětšení



Maximální digitální zoom je čtyřnásobný. I v 1MPx rozlišení je kvalita znatelně poznamenaná.


Protisvětlo


Nyní budeme studovat focení v protisvětle. Fotoaparát podporuje i HDR režim ze dvou snímků.




expoziční čas 1/250 s, clona F3,5, citlivost ISO 80, ohnisko 49 mm, klikněte pro zvětšení



Stinná krajina si zachovává vcelku dobrou kresbu, vpravo je to o něco slabší. Kvůli nedostatečné expozici ve stínech musíte počítat se šumem. Z RAWu můžete dostat docela slušnou kresbu ze stínů, šum ale zůstane a bude zvýrazněn.




expoziční čas 1/180 s, clona F3,5, citlivost ISO 80, ohnisko 49 mm, klikněte pro zvětšení



Hardwarové HDR funguje překvapivě dobře na to, že je jen ze dvou expozic. Snímek má slušnou kresbu a i stinné partie jsou takřka bez šumu. Velmi dobrá práce.




expoziční čas 1/1000 s, clona F2,8, citlivost ISO 80, ohnisko 24 mm, klikněte pro zvětšení



Samsung bohužel nezvládl jednu věc, a to jsou odlesky v protisvětle. Ty jsou opravdu hodně výrazné a pokud je náhodou nepovažujete za "umělecký" záměr, fotografie se sluncem v záběru raději vzdejte.




expoziční čas 1/1500 s, clona F3,9, citlivost ISO 80, ohnisko 24 mm, klikněte pro zvětšení



Opět je vidět silný odlesk v objektivu, který zároveň do značné míry zhoršuje kresbu světelným závojem. Z RAWu dostanete mnohem více, ale právě díky světelnému závoji a slabé kresbě krajiny počítejte s tím, že pokud má krajina nějak rozumně vypadat, bude hodně zašuměná.

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.