reklama
Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Samsung IT100: kompakt a kamera v jednom

16.6.2009, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
V dalším testu se podíváme na malý stylový Samsung IT100. Ten nabídne 12MPx rozlišení, láká na širokoúhlé 28mm ohnisko, chytrou automatiku Smart Auto, HD videosekvence a 5× optický zoom. To vše v malém líbivém kabátě s velkým 3,0" LCD displejem.

Autofokus, ostření


Samsung IT 100 nabízí pouze automatické ostření. Fotograf má na výběr ostření na střed, pak automatické ostření na některé ze zón a detekci tváří. Vícezónové ostření funguje bez problémů. Detekce tváří je dosti rychlá a je schopna pamatovat si umístění hlavy, i když člověk otočí hlavu téměř zády (vypadá to, že se detekce tváří snaží držet ucha). Nemívá problémy s větším natočením, jen se jí občas nelíbí výraznější nasvícení obličeje ze strany, kdy se polovina tváře utápí ve stínu.

Jak lze vidět na následujícím obrázku, v základním režimu se fotoaparát nemůže právě chlubit krátkými ostřícími vzdálenostmi. Na nejkratším ohnisku začíná na 25 centimetrech, na nejdelším je to pak 62 centimetrů. Makro režim situaci výrazně vylepší, fotoaparátu na nejkratším ohnisku stačí zhruba 3,5 centimetru, pak to pomalu roste a na konci se pohybuje nutná vzdálenost mezi 35 až 40 centimetry. Makro režim ale ostří zhruba do necelého metru, takže chcete-li zaostřit dál, musíte zpátky přepnout normální ostření.



Rychlost ostření je v normě. Na krátkém i dlouhém ohnisku za dostatku světla podává vcelku přijatelné výkony, za horšího světla se ale výkon dost propadá. Úspěšnost se těžko posuzuje, protože fotoaparát má tendenci hlásit zaostření trochu náhodně. I za dne nemá problém s ukázáním červeného rámečku signalizující nezaostření, přitom snímek je zaostřen správně.

Naopak občas se stane, že rámeček je zelený a přitom je ostřeno někam jinam. Toto by bylo dobré trochu opravit (občas je to dáno i tím, že zapomenete makro režim, který na větší vzdálenosti opravdu neostří). Fotograf z displeje rozostření jen tak nepozná a pak může být doma na počítači nemile překvapen rozostřeným snímkem. Stejně tak může přijít o dobrý snímek, který nevyfotí, ačkoli bylo dobře zaostřeno, jen fotoaparát to špatně signalizoval. V podstatě totéž platí o ostření za šera a v noci. Někdy překvapí, jak dobře ostří i v noci, jindy zas nezaostří, přestože není důvod, aby to nezvládl.


Makro režim


Na následujícím snímku vidíte makro. Nemohl jsem být moc blízko, zhruba přes 4 centimetry. Občas ale fotoaparát dovolí jít i blíže.


expoziční čas 1/45 s, clona F3,4, citlivost ISO 100, ohnisko 28 mm, klikněte pro zvětšení

Objektiv očividně na širokém ohnisku při minimální cloně trápí vinětace (hlavně napravo), vzhledem k vysoké hustotě pixelů je ve stínech patrný barevný šum.


Nastavení expozice, automatika


Rovněž expozici může nastavovat pouze automatika. Fotograf může pouze korigovat expozici v rozmezí -2 EV až +2 EV (v rychlém menu). K dispozici je celoplošné měření, měření s prioritou středu a bodové měření. Poslední dvě se mezi sebou příliš neliší, měření s prioritou středu dává středu větší důraz, než je zvykem. Ať tak či onak, fotoaparát má docela problémy s omezeným dynamickým rozsahem a ani technologie ACB situaci nijak nepomáhá. Např. v interiéru při focení proti oknu (1/3 plochy okno, 2/3 interiér) je interiér exponován vcelku přijatelně, ale okno a jeho poměrně velké okolí beznadějně přepáleno.

Průběh světelnost je poměrně lineární, takže příznivý. Horší je však to, že světelnost začíná i končí na poměrně vysokých hodnotách. F3,4 na nejširším ohnisku je podprůměr stejně jako F5,8 na nejdelším. Clona je pouze dvoupolohová, řešená ND filtrem.



Automatické nastavení ISO citlivosti volí ISO 80 až ISO 400. Manuálně však můžete nastavit až ISO 1600 v plném rozlišení a ISO 3200 v rozlišení do 3 megapixelů. Expoziční časy mohou začínat od 1/2000 sekundy po 1/8 sekundy v plně automatických režimech, režim P nabídne jednu sekundu, scénický režim Noc pak až 8 sekund, ale pouze s citlivostí ISO 80.


Stabilizace obrazu


Fotografovi se nabízí duální stabilizace, tedy kombinace optické a digitální. Pro lepší kvalitu je lepší se spolehnout pouze na tu optickou. Ta digitální zvyšuje citlivost a pravděpodobně i nějak zasahuje do obrazu. Testovací snímek byl pořízen s časem 1/8 sekundy, clonou F5,3, citlivostí ISO 200 na ohnisko 117 mm. Vzdálenost byla zhruba 2 metry.


bez stabilizace


se stabilizaci


digitální stabilizace (1/20 s, ISO 640)


se stativem

Účinek optické stabilizace jde určitě vidět. Čas 1/8 sekundy není zas tak dlouhý, aby se občas nepodařilo jej dostatečně dobře udržet. Digitální stabilizace díky vyšší citlivosti používá kratší časy, takže snímek je ostřejší, jenže vyšší ISO se také podepisuje na vyšším šumu. Ten pak degraduje detaily, takže je snímek vlastně méně ostrý než jen při použití optické stabilizace.


Expoziční a fotografické režimy


Výběr hlavních fotografických režimů najdete na otočném kolečku umístěném na zadní straně přístroje. Je zde celkem 8 možností voleb.



Výběr zahrnuje většinou automatické režimy, duální stabilizaci, nějaké vybrané scénické režimy a videosekvence.
  • SMART - Plná automatika, která sama vybere scénický režim. Funguje to poměrně dobře, fotoaparát používá průběžné ostření a zjišťování typu scény. Nutno si zvyknout na to, že se vždy zapne blesk na automatiku.
  • AUTO - Podobné jako předchozí režim, jen nevybírá ze speciálních scénických režimů.
  • P (Program AE) - V tomto režimu můžete do nastavení fotoaparátu nejvíce mluvit. Sice nelze nastavovat expozici (pouze její korekci), ale jinak máte plný přístup k veškerým nastavením fotoaparátu.
  • Dual IS - Duální stabilizace, tedy optická i digitální najednou. Digitální stabilizace většinou trochu zvýší ISO citlivost, ale rovněž nějakým způsobem dále upravuje obraz.
  • Fotografický průvodce - Průvodce, ve kterém zvolíte požadovaný výsledek a fotoaparát vysvětlí co nastavit, aby se toho dalo dosáhnout.
  • Snímek s retuší - Dobrá funkce pro slečny a ženy (na slabší nastavení), drastická pro muže. Vyhlazování pleti je hodně výrazné, takže tvář pak vypadá jak z obálky módního časopisu, kde to přehnali (na nastavení 3; u nejnižšího by to ještě šlo).
  • SCENE - Scénické režimy.
  • Videosekvence

Dále se podíváme na nabídku scénických režimů.
  • Snímek podle vzoru (Zajímavá funkce pro dovolenou. Chcete mít krásný snímek se všemi osobami. Nezbývá než předat fotoaparát kolemjdoucímu. Touto funkcí mu pomůžete dosáhnout té kompozice, kterou požadujete, jednoduše vyfotíte snímek v dané kompozici, předáte fotoaparát, který po stranách ukazuje část snímku ve vámi zvolené kompozici. Na kolemjdoucím už jen je, aby se trefil a aktuální snímek navazoval s vaším předvoleným.)
  • Noc
  • Portrét
  • Děti
  • Krajina
  • Text
  • Detail
  • Západ slunce
  • Svítání
  • Protisvětlo
  • Ohňostroj
  • Pláž&sníh


Videosekvence


Samsung si zakládá na multimediálních funkcích svých fotoaparátů, a tak nepřekvapí přítomnost HD videosekvencí v rozlišení 1280×720 pixelů při 30 snímcích za sekundu. Ty jsou ve formátu MP4 (QuickTime). Fotoaparát podporuje optickou stabilizaci i optický zoom. Díky tomu jsou videosekvence i s přiblížením poměrně kvalitní.


snímek z videosekvence, klikněte pro zvětšení

Lze je nahrávat se zvukem, bohužel při zoomování se zvuk vypíná. Přicloňování je plynulé, průběžné ostření velmi rychlé, jen občas obraz trochu poskočí. Výtečnou možností je stříhání za běhu, resp. lze natáčení pozastavit. Při natáčení jen stisknete tlačítko OK, změníte scénu, opět stisknete tlačítko OK a natáčíte dál. Celou videosekvenci tak můžete mít v jediném souboru už sestříhanou. Na nejvyšší kvalitu lze pořídit záznam o délce až 50 minut. Smear efekt zde sice je, ale v poměrně slabší síle. K dispozici je 9 módů natáčení.
  • 1280×720 HQ / 30 fps - cca 1200 kB/s
  • 1280×720 HX / 15 fps - cca 600 kB/s
  • 1280×720 / 30 fps - cca 1050 kB/s
  • 1280×720 / 15 fps - cca 550 kB/s
  • 640×480 / 30 fps - cca 450 kB/s
  • 640×480 / 15 fps - cca 250 kB/s
  • 320×240 / 60 fps - cca 200 kB/s
  • 320×240 / 30 fps - cca 120 kB/s
  • 320×240 / 15 fps - cca 70 kB/s

Pro vlastní posouzení kvalit si můžete stáhnout 21sekundovou ukázku (24,6 MB) včetně střihu provedeného pozastavením natáčení ve fotoaparátu.


Fotografování portrétů, blesk


K dispozici je Perfect Portrait System, který obsahuje několik pomocných funkcí pro krásnější portréty. Předně je to poměrně účinná detekce tváří, rozumně nastavená detekce úsměvů, nechybí ani režim pro autoportréty a detekce mrknutí. Režim autoportrét funguje jednoduše. Když jej zapnete a otočíte fotoaparát proti sobě, fotoaparát pomalu pípá. Pokud váš obličej úplně zmizí, fotoaparát pípat přestane. Pokud se však váš obličej dostane do takového místa, kde je kompozice ideální, fotoaparát začne pípat rychleji a vy víte, že máte dobře zamířeno.

Další je detekce mrknutí, která v případě zavřených očí pořídí ještě jeden snímek. Je to jednoduché. Když máte při focení otevřené oči, najdete na kartě jeden snímek. Když jsem zkoušel mít zavřené oči a vyfotit se, našel jsem na kartě dva snímky. První se zavřenýma očima a druhý s otevřenýma, neboť byl vyfocen o chvilku později.


expoziční čas 1/180 s, clona F4,6, citlivost ISO 80, ohnisko 81 mm, korekce -0,7 EV, klikněte pro zvětšení

Zápornou korekci jsem nastavil omylem (holt pouhá ikonka mě moc neupozornila), nicméně i tak lze vidět, že ACB příliš stíny neprosvětluje. Fotografie bez této funkce byla téměř stejná. Snímek je dostatečně ostrý, na vlasech jde ale velmi dobře vidět, jak fotoaparát zvláštně zachází s liniemi. Místo vlasů jsou zde hodně rozbité linie a spíše slité plochy spolu s barevným šumem.


expoziční čas 1/350 s, clona F4,6, citlivost ISO 80, ohnisko 81 mm, korekce -0,7 EV, klikněte pro zvětšení

Blesk tvář dobře prosvětlil, pleť se však pochopitelně leskne. Šum zůstal stejně jako nedostatečně prokreslené vlasy. Stejně jako v předchozím případě si lze všimnout nepříjemné charakteristiky šumu na pozadí, kdy se na víceméně hladké nezašuměné ploše občas objeví výrazně tmavší pixel nebo shluk pixelů.


expoziční čas 1/180 s, clona F5,3, citlivost ISO 160, ohnisko 117 mm, klikněte pro zvětšení

Portrét s retuší nabízí úpravu tónu pleti (projasnění) a retuš tváře (vyhlazení). S vyhlazením buďte hodně opatrní. Jak vidíte na snímku nahoře, tvář je sice měkčí, ale rovněž vlasy jsou trochu rozmazané a méně detailní. Na vyšší volby se to možná bude líbit slečnám a ženám, kterým vyhladí vrásky, ale z mužů udělá tato funkce spíše umělohmotné panáky, takže u nich stupeň jedna nanejvýš.

Blesk nabízí předblesky pro redukci červených očí, automatický režim, trvalé zapnutí nebo vypnutí a nechybí ani slow synchro. Výkon blesku na nejslabší nastavení je vcelku přijatelný, ale na maximum ze sebe mnoho nevymáčkne.


blesk -2 EV (1/45 s, ISO 100)


blesk +0 EV (1/45 s, ISO 100)


blesk +2 EV (1/45 s, ISO 100)


blesk -2 EV (1/45 s, ISO 400)

blesk +0 EV (1/45 s, ISO 400)

blesk +2 EV (1/45 s, ISO 640)
Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.
reklama
reklama