reklama
Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Samsung IT100: kompakt a kamera v jednom

16.6.2009, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
V dalším testu se podíváme na malý stylový Samsung IT100. Ten nabídne 12MPx rozlišení, láká na širokoúhlé 28mm ohnisko, chytrou automatiku Smart Auto, HD videosekvence a 5× optický zoom. To vše v malém líbivém kabátě s velkým 3,0" LCD displejem.

Měření rychlosti


Rychlost fotoaparátu je poměrně dobrá. Ovládání je rozumné, vyžaduje však své tempo. Když budete mačkat tlačítka příliš rychle, jejich stisky se nezaznamenají. Hlavní menu je trochu složitější, takže k některým nabídkám se člověk dopracuje trochu pomaleji, ale "rychlé menu" má hlavní položky lehce po ruce. Podívejme se na dosažené časy.
  • První snímek - 2,2 sekundy (Příjemný čas v lehce lepším průměru.)
  • Snímek bez namáčknutí wide - 0,55 sekundy (Opět poměrně dobrý čas, platí pro dostatek světla venku. V interiérech je to zhruba 0,7-0,9 sekundy.)
  • Snímek bez namáčknutí tele - 0,7 sekundy (Na dlouhé ohnisko velmi dobrý čas, při průměrném osvětlení však počítejte raději s 1,25 sekundy.)
  • Snímek s namáčknutím - vcelku bez problému
  • Čas snímek-snímek - 2,8 sekundy (Doba mezi snímky je jen průměrná, zamrzí, že je nutno čekat, než se vyřeší všechny záležitosti předchozí fotografie, tedy zobrazení a opětovné naběhnutí menu. Pokud zmáčknete spoušť dříve, nezaznamená se a musíte mačkat znovu.)
  • Čas snímek-snímek s bleskem - 4,3 sekundy (Spíše horší čas a opět je nutno čekat na plné naběhnutí fotoaparátu a tentokrát i dobití blesku.)
  • Přezoomování - 2,0 sekundy (Vzhledem k 5× optickému zoomu trvá změna ohnisek poměrně dlouho).
  • Sekvenční snímání - 0,8 fps (18 snímků za 21,9 sekundy, s ukládáním 29,5 s. Spíše slabý výsledek.)
  • Sekvenční snímání v. rych. sport - 6,0 fps (30 snímků za 4,85 sekundy, s ukládáním cca 12 sekund. Svým způsobem velmi slušná rychlost, ale vzhledem k rozlišení jen 640×480 pixelů je využitelnost tohoto snímání hodně diskutabilní.)
  • AEB - 0,3 fps (3 snímky za 6,55 sekundy. Expoziční bracketing je neuvěřitelně pomalý.)

Jak vidíte, za rozumného světla je fotoaparát slušně rychlý, za horšího je to sice slabší, ale stále dobré. Nepotěší nutnost čekat mezi jednotlivými snímky a pomalejší sekvenční snímání.


Optický a digitální zoom


Objektiv fotoaparátu má 5× optický zoom v pěkném ohniskovém rozsahu 28 až 140 milimetrů. Na následujících snímcích uvidíme, jak se tato ohniska projevují v praxi.


expoziční čas 1/500 s, clona F3,4, citlivost ISO 80, ohnisko 28 mm, klikněte pro zvětšení

S úhlem záběru lze být spokojen, 28 mm je velmi dobré ohnisko. Překvapí menší chromatickou aberací (plošně sice větší, ale jasově slabá) a vcelku dobrou ostrostí i v rozích obrazu. To vše však kazí agresivnější zpracování obrazu (na ISO 80 fotoaparát nějak divně pracuje). Linie tak vůbec nejsou ostré, protože díky zvláštnímu zpracování jsou pixely rozházeny, velmi dobře to je vidět např. v pravém horním rohu na panelových domech.


expoziční čas 1/180 s, clona F5,8, citlivost ISO 100, ohnisko 140 mm, klikněte pro zvětšení

Maximální ohnisko 140 milimetrů nabídne přiblížení jako na výše uvedené fotografii. Uprostřed je snímek rozumně ostrý, pravý roh je však z nějakého důvodu poněkud neostrý. Zpracování obrazu pixely tak trochu "hrudkuje". Chromatická aberace je opět spíše slabší.


expoziční čas 1/180 s, clona F5,8, citlivost ISO 80, ohnisko 140 mm + 5× digitální zoom, klikněte pro zvětšení

Takto v malém vypadá snímek krásně, ale už v trochu větší rozlišení jde dobře vidět, že digitální zoom nebude to pravé. Doporučuji používat co nejméně. Další trojice fotografií ukazuje přiblížení na jiném druhu scény (více do dálky než do šířky).


expoziční čas 1/180 s, clona F9,5, citlivost ISO 80, ohnisko 28 mm, klikněte pro zvětšení

I v tomto případě lze vidět, jak procesor fotoaparátu zvláštně zpracovává snímek. Zejména na panelovém domě vpravo si lze všimnout, že linie nejsou ostré, ale takové "rozbité".


expoziční čas 1/500 s, clona F5,8, citlivost ISO 80, ohnisko 140 mm, klikněte pro zvětšení

Při větším zoomu to vypadá, že procesor uchovává trochu jasnější linie. Opět si lze všimnout, jak je pravý roh podstatně méně ostrý. Srovnejte např. litá kola aut vpravo dole (černá Honda CR-V a černý Ford Mondeo, jehož příď lehce kouká z úplného pravého rohu obrazu. Docela rozdíl.


expoziční čas 1/350 s, clona F5,8, citlivost ISO 80, ohnisko 140 mm + 5× digitální zoom, klikněte pro zvětšení

V této scéně je už digitální zoom mnohem lépe vidět a je jasné, že i tato zmenšená fotografie byla pořízena s digitálním přiblížením.


Protisvětlo


Focení v protisvětle je u kompaktů většinou velký problém, obzvlášť s vysokou hustotou pixelů, kde je dynamický rozsah často nedostatečný. Samsung IT100 nabízí ještě technologii ACB, která má vyjasnit stíny. Té se budeme věnovat za chvíli, nyní se podíváme na odlesky.


expoziční čas 1/750 s, clona F3,4, citlivost ISO 80, ohnisko 28 mm, klikněte pro zvětšení

Kolem slunce se vyskytují červené odlesky, v ploše snímku je to o něco lepší, objevuje se zde jen jeden zelený flíček. Chromatická aberace začíná být výraznější v rozích obrazu.


expoziční čas 1/180 s, clona F3,4, citlivost ISO 80, ohnisko 28 mm, bez ACB


expoziční čas 1/350 s, clona F3,4, citlivost ISO 80, ohnisko 28 mm, s ACB

Pro vyrovnání stínů je zde technologie ACB. O žádný zázrak se však nejedná. Ve většině případů nepostřehnete žádný rozdíl, snímky jsou exponovány totožně a totožný je i výsledek. Toto je asi jediná dvojice snímků, která je trochu odlišná. Spodní snímek má poloviční čas, takže obloha méně přepaluje oblasti stromů nalevo a vpravo jsou stromy v trochu slabším stínu.


ohnisko 28 mm


ohnisko 140 mm

Na testovacích fotografiích se chromatická aberace příliš silně neprojevovala. Některé linie sice mají fialové či modré lemování, ale zpravidla to není velmi silné a rozsáhlé. Některé snímky však chromatickou aberací trpí, každopádně fotoaparát v tomto patří spíše k těm lepším.
Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.
reklama
reklama