Samsung L74 WIDE

22.10.2007, Jan Čerbák, recenze: specifikace produktu
Samsung vyrábí digitální fotoaparáty již několik let, ale teprve před rokem uvedl první zástupce řady NV (= New Vision). Na ně navazuje Samsung L74 WIDE, na který se dnes podíváme. Novinkou je použití dotykového 3,0“ LCD displeje a aplikace World Tour Guide.

Optické vlastnosti objektivu

Sférické zkreslení a vinětace

Moderní trend rozšiřování počátečních ohnisek zoom objektivů digikompaktů z dříve obvyklých 35mm na dnes takřka povinných 28mm s sebou přináší negativum v podobě výraznějšího sférického zkreslení. Objektiv Samsung NV 4,7-17mm se světelností F 2,8-5,6 má na zmíněném širokém ohnisku zcela odpovídající sférické zkreslení. To je o poznání výraznější, než je tomu u 35mm objektivů. Za široké ohnisko se prostě a jednoduše musí zaplatit daň v podobě sférického zkreslení. Na druhou stranu soudkovité prohnutí linií je výrazné, rušivé a viditelné jen na fotografiích, na kterých se nachází rovné (na fotografii zahnuté) linie u okrajů fotografie, jak je vidět na fotografii nádraží (viz níže) se sloupovím u horní části fotografie. Sférické zkreslení na dlouhém konci zoomu je jako obvykle na velmi dobré úrovni. Prakticky neznatelné poduškovité zkreslení nijak neruší ani na fotografiích architektury, nebo jiných motivech s rovnými liniemi.

Zkreslení širokého ohniska (28mm ekvivalent kinofilmu)

Zkreslení dlouhého ohniska (101mm ekvivalent kinofilmu)

Vinětace je stejně jako sférické zkreslení problémem především širokých ohnisek. Samsung L74 Wide si však s vinětací poradil velmi dobře, neřku-li výborně. Na snímcích s jednolitou plochu je sice tmavnutí v rozích patrné (viz fotografie testovací scény šumu s bílým pozadím). Na široké ohnisko 28mm (ekvivalent kinofilmu) se však jedná o velmi dobrý výsledek. Dlouhý konec zoomu je, jak je tomu obvykle, vinětací nedotčen.

Kresebnost a chromatická vada

Digitální čip s rozlišením přesahujícím hranici 7 megapixelů dokáže, v závislosti na citlivosti ISO (viz dále), zaznamenat množství jemných detailů. Je tedy především na optice fotoaparátu, zda umí rozlišení snímače využít a přenést na něj dostatek informací. Samsung L74 dostal do vínku firemní objektiv z kompaktů řady NV. I když se nehonosí ani označením Leica nebo Zeiss, překonal v testech kresebnosti naše očekávání. Dosažená hodnota 1500-1600 lph na širokém ohnisku a 1400-1500 lph na opačném konci zoomu je nadprůměrnou hodnotou. Takového rozlišení bylo dosaženo nejen díky kvalitnímu objektivu, ale také díky citlivému doostření. Nedávno recenzovaný BenQ T700 dosahoval v testech rozlišení průměrných výsledků, způsobených nikoliv špatným objektivem, ale vysokou mírou doostření, která slila jemné detaily do jednolitých ploch. Samsung L74 naproti tomu v testech rozlišení exceluje a musíme zde konstatovat, že dokáže využít vysokého rozlišení 7,2 Mpix.

(pro zvětšení klikněte) Kresebnost širokého ohniska (28mm ekvivalent kinofilmu)

(pro zvětšení klikněte) Kresebnost dlouhého ohniska (101mm ekvivalent kinofilmu)

Další vlastností je chromatická vada, kterou obrazec rovněž dobře otestuje na kontrastním obrazci. Portrétní ohnisko 101mm je prakticky bez výraznějších známek chromatické vady. Bohužel podstatně horší situace je na širokém ohnisku 28mm. To se s barevnou vadou vyrovnává velmi zvláštním způsobem. Na levé straně objektivu testovaného kusu je obraz čistý a bez barevné vady, naproti tomu na pravé straně, především u okraje fotografie, je chromatická vada velmi výrazná.

Protisvětlo

Fotografování v protisvětle má několik specifik, která činí tuto disciplínu náročnější, než jsou jiné běžné situace. Někomu vyhovují fotografie s ostrými stíny a vysokými kontrasty, někomu vyhovují méně. Je však jisté, že s fotografováním v protisvětle se někdy setkal asi každý. Antireflexní vrstvy čoček objektivu jsou podrobeny zkoušce, ve které musí odolat reflexům, světelnému závoji a souvisejícímu snížení kontrastu.

(pro zvětšení klikněte) expoziční čas 1/180 sekundy, clonové číslo F5,6, citlivost ISO 80

Objektiv testovaného fotoaparátu se vyrovnal se scénou v protisvětle jen s obtížemi. Fotografie je sice prostá reflexů a "duchů", typických pro podobné situace, velmi rušivý je však světelný závoj a s ním související snížení kontrastu v celé horní třetině fotografie. Jedná se o standardní výsledek, který asi nikoho neurazí, ani nepotěší. Musíme rovněž zdůraznit, že fotografovaná scéna je pro optiku fotoaparátu velmi náročná, v běžných situacích (viz Galerie ilustračních snímků) se fotoaparát dokáže s protisvětlem vypořádat lépe.

Elektronika fotoaparátu

Digitální šum

Fotoaparát Samsung L74 Wide se nechlubí žádným zázračným obrazovým procesorem nebo funkcí redukující digitální šum. Digitál je vybaven CCD čipem s úhlopříčkou 1/2,5", tedy tím nejmenším čipem, jaký se v současnosti do digikompaktů montuje (čipy fotomobilů jsou ještě daleko menší). Přesto jsou výsledky malého čipu s relativně vysokým rozlišením dobré. Posuďte sami. Na základních citlivostech ISO 100 a ISO 200 je šum prakticky neznatelný, obraz je plný drobných detailů (škrábance na stříbrném okruží) s vysokým kontrastem a živými barvami. Fotografie exponované při citlivosti ISO 400 jsou sice již postižené digitálním šumem a jemnou desaturací, ale stále lze na ISO 400 pořizovat výborné snímky určené pro velké zvětšeniny, což je jistě velmi pozitivní výsledek. Nota bene když fotoaparát není vybaven ani optickou, ani čipovou stabilizací obrazu a fotograf je tudíž v šeru odkázán na vyšší citlivost. ISO 800 už poskytuje výstup plný nepříjemných kompromisů. Obraz je plný barevných fragmentů barevného šumu, snížena je celková saturace i kontrast obrazu a nejjemnější detaily jsou v důsledku snížené ostrosti ztraceny.

(pro zvětšení klikněte) testovací scéna, ISO 1600
ISO 80
ISO 1600

Nejvyšší citlivost ISO 1600 již představuje pro malý snímač příliš vysokou metu. Jakékoliv detaily, které by na snímku mohly být viditelné jsou ukryty za neproniknutelnou hradbou barevného šumu, zcela potlačena je saturace barev i kontrast, ale přesto zůstává digitální šum na fotografii natolik výrazný, že je patrný i na náhledu testovací scény (viz výše nad tabulkou výřezů). Shrnuto podtrženo se ale Samsung L74 Wide vypořádal s digitálním šumem velmi obstojně a fotografie jsou na vysoké kvalitativní úrovni i při citlivosti ISO 400. ISO 800 doporučujeme využívat jen ve zcela ojedinělých situacích a nejvyšší nastavení citlivosti raději nikoliv.

Barevné podání a vyvážení bílé

Jak jsme se společně přesvědčili v minulých recenzích, korektní barevné podání je pro mnoho digitálních fotoaparátů neřešitelným problémem. Nekvalitní obrazový procesor pak nutí majitele místo tvůrčí práce v terénu upravovat křivky ve Photoshopu. Samsung L74 však ve svém těle ukrývá více, než je na první pohled zřejmé. Naši ukázkovou scénu nádraží jsme, jako vždy exponovali, když se sluneční paprsky prokousávali ranní mlhou a tvořili kontrastní osvětlení perónu a dlouhé stíny. Fotoaparát sice nezpracoval scénu zcela objektivně, ale dodal snímku jemně teplejší nádech a fotografie proto působí příjemnějším dojmem. Mnoho fotografů má na svém přístroji trvale nastavené vyvážení bílé zataženo, protože právě takovýto teplejší tón u svých fotografií vyžaduje.

(pro zvětšení klikněte) čas závěrky 1/180, clonové číslo F 5,6, citlivost ISO 80

Ze snímku nádraží (a dalších) sice vyplývá, že se fotograf může bez obav spolehnout na automatické vyvážení bílé, ale stejně mnoho z nás preferuje ruční nastavení předvoleb vyvážení bílého bodu. To jsme testovali na našem testovacím obrazci, jako vždy při žárovkovém osvětlení, aby byly všechny testy navzájem mezi sebou srovnatelné. Již na prvním obrázku je vidět, že automatika vyvážení bílé funguje bezchybně. Výsledek je totiž velmi podobný s fotografií s přednastavenou volbou Žárovka. Volba Denní světlo (u jiných výrobců Jasno) poskytuje u fotografií lehký barevný posun k teplým tónům, jaký je vidět na fotografii nádraží. To však fotografii nijak neškodí, právě naopak mnoho fotografů bude takovéto barevné podání jistě kvitovat s povděkem.
Automaticky
Denní světlo
Zářivka typu H
Zářivka typu L

Uživatelské nastavení

Zajímavostí jsou dvě nastavení pro zářivku. Nastavení pro typ L doporučujeme pro starší typy zářivek s nazelenalým světlem. Předvolbu Zářivka typu H je pak možné využít pro všechny ostatní typy tohoto osvětlení. V některých situacích však zklame i automatika a není vhodné použití žádné z předvoleb. Tehdy nezbývá než zvolit si vyvážení bílého bodu manuálně Uživatelským nastavením podle předchozího exponovaného snímku (nejlépe střední šedé tabulky). Tuto funkci však patrně mnoho fotografů nevyužije, protože výkon automatického vyvážení bílé dosahuje velmi dobrých výsledků.

Měření rychlosti

Rychlost Samsungu L74 není nijak ohromující a patří v našem testu spíše k těm pomalejším digikompaktům a to jak odezvou dotykového displeje, tak i rychlostními parametry.
  • První snímek s bleskem 5,3 sek.
  • První snímek bez blesku 4,5 sek.
  • Přezoomování 1,2 vteřiny (oběma směry za stejnou dobu)
  • Vypnutí 1,8 vteřiny (zasunutí objektivu)
  • Sériové snímání: 6 snímků za 5 vteřin v plném rozlišení 3072x2304 pixelů a nejjemnější kompresí
  • Zachycení pohybu: 30 snímků za 5 vteřin v rozlišení 640x480 pixelů
Fotoaparát není určen pro sportovní fotografii, ale rychlejší sériové snímání pro focení dětí by jistě bylo vhodnější. Mimo to při sériovém snímání, jak klasickém, tak při režimu Zachycení pohybu, LCD displej nezobrazuje fotografovanou scénu, takže nemáte přehled o tom, jak se mění podmínky před objektivem. Zkrátka, pokud často využíváte režimu sériového snímání, asi vás tento fotoaparát neosloví.

Noční fotografie se stativem

Režim Noc (u jiných výrobců označován jako Noční krajina) je oproti obdobným režimům ostatních výrobců specifický ikonou LT, která se zobrazuje v pravém dolním rohu LCD při aktivaci tohoto režimu. Při rozkliknutí nabídky funkce LT lze volit clonové číslo (auto, F2,8, F5,6) a expoziční čas (Auto, 1sec, 1,5 sec, 2 sec, 3 sec, 4 sec, 6 sec, 8 sec, 12 sec a 16 sec). Kombinací těchto předvoleb tak lze manuálně nastavit expoziční čas a clonové číslo, jako je tomu běžně u expozičních režimů prioritačšasu, priorita clony a manuál. Samsung L74 však těmito režimy nedisponuje a fotograf se tedy musí spokojit se skromnou nabídkou funkce LT. Je však jistě pozitivní, že i u stylového kompaktu lze tyto expoziční parametry nastavit.

(pro zvětšení klikněte) čas závěrky 8 sekund, clonové číslo F 2,8, citlivost ISO 80, expoziční režim Noc s automatickou expozicí

Fotografie testovací scény (viz výše) je velmi světlá, ačkoliv byla exponována bez korekce expozice či jakýchkoliv nastavení funkce LT. S podobně světlými fotografiemi jsme se setkali i u digikompaktu BenQ T700. Nutno však dodat, že fotografie Samsungu trpí oproti výstupu z BenQ barevným posunem do zelena. Automatické vyvážení bílé, se kterým jsme jinak nezaznamenali problémy, zde selhalo. Fotografovaná scéna byla osvětlena zářivkovým světlem reflektoru vlevo i klasickým pouličním osvětlením (teplotou přibližně odpovídá žárovkovému světlu) na pravé straně fotografie. Expozice byla stanovena korektně a na fotografované scéně jsou dobře prokreslené stíny i světlé sloupoví. Doporučujeme však při podobných situacích exponovat fotografii s manuálně nastaveným vyvážením bílého bodu.

Snímek v plném rozlišení

Jako vždy vám na tomto místě přinášíme fotografii v plném rozlišení bez úprav. Fotografie byla exponována za kontrastního osvětlení, ale expoziční automatika ji vyhodnotila správně a i při širokém tonálním rozsahu scény jsou prokreslená jak stinná, tak jasná místa fotografie. Jen kresba na malém bílém komínu uprostřed fotografie se slévá do jednolité bílé. Na cihlové zdi v popředí je patrná relativně vysoká míra doostření, která ruší určitou čistotu jemných textur (kamenná zeď) a na hranách mezi budovami a oblohou je patrná chromatická vada. Všechny zmíněné vady jsou však viditelné jen při velmi vysokém zvětšení. Dobrou kresebnost soustavy objektivu Samsung NV a digitálního čipu dokazuje i malá skvrna napravo od nejnižší věžičky. Při plném rozlišení je v této skvrně dobře patrný holub s roztaženými křídly. Naopak vadou na kráse je vysoká míra doostření a chromatická vada na kontrastních liniích.

čas závěrky 1/180 sekund, clonové číslo F 8,1, citlivost ISO 80, expoziční režim Program