Samsung NV24HD: pojme téměř vše

28.7.2008, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
Nový fotoaparát NV24HD z dílen Samsungu není ani trochu obyčejný kompakt. Přináší totiž na svou třídu neuvěřitelně široké ohnisko 24 mm, záznam HD videa, manuální režimy, výklopný blesk, HDMI výstup i dálkové ovládání. A to vše v malém kompaktním těle.

Sférické zkreslení a vinětace

Na nejkratším ohnisku disponuje objektiv soudkovitým zkreslením. Přestože je ohnisko pouze 24 milimetrů, není až tak výrazné. Rozhodně ale také nelze tvrdit, že by objektiv podával výborné výsledky, jde o průměr. Na nejdelším ohnisku se naopak dostavuje poduškovité zkreslení. I zde patří fotoaparát k průměru, možná trošku slabšímu podprůměru. Čáry skutečně mohly být rovnější.

ohnisko 24 mm

ohnisko 86,5 mm

Objektiv Schneider-Kreuznach si připravil velmi netradiční průběh vinětace. Ta je na nejkratším ohnisku překvapivě nejnižší (obvykle právě zde bývají nejhorší výsledky). Se vzrůstajícím ohniskem ale vinětace stoupá a na nejdelším ohnisku je již docela výrazná.

Digitální šum

Vysoké rozlišení přes 10 megapixelů na malém 1/2,3" CCD snímači pro kvalitu fotografií nevyznívá příliš dobře. Dá se očekávat poměrně vysoká hodnota šumu. Nicméně, někteří výrobci fotoaparátů dokáží i s takto nepříznivými podmínkami docela zázraky, podívejme se tedy, jak zabojovala společnost Samsung. Opět se testovalo na fotografii CD disku s jednobarevnými plochami i detailními písmeny.

testovací fotografie

ISO 80

ISO 1600

ISO 3200

Upřímně řečeno, výsledky jsem byl dost překvapen. A ne vždy příjemně. ISO 80 a ISO 100 tvoří hezkou dvojici, výsledek je ostrý, nezašuměný, detailní, prostě vcelku kvalitní fotografie. ISO 200 ale přináší docela nepříjemné překvapení. Očividně zde vstupuje do hry silné odšumování, které bohužel nejde vypnout. Plochy jsou sice hladké, ale viditelně žehlené (tedy nepřirozeně hladké), připomínají malbu vodovými barvami. Detaily jsou zachovány jen v některých místech. Odšumování sice odstraňuje šum na hladkých plochách, ale výrazně jej přidává na kontrastních hranách. Zde se pak na rozhraní modré a černé plochy objevují téměř bílé pixely, které tam nemají vůbec co dělat. Takto zrnité hrany velmi silně kontrastují s nepřirozeně hladkými plochami a dávají tomuto nepříjemnému efektu ještě o to více vyniknout.

ISO 400 dále žehlí obraz, který je ještě rozpitější a mírně se ztrácí barvy. ISO 800 očividně bojuje s nepříjemnými zubatými hranami rozmazáním celého obrazu. Výsledek je tak vyžehlený, a ještě k tomu rozmazaný. Nic dobrého. ISO 1600 dále ztrácí již téměř neexistující detaily, přidává tmavé pixely a ztrácí barvu. Naprosto nepoužitelná citlivost. K dispozici je i ISO 3200, ale to pouze v rozlišení maximálně 3 MPx a výsledek je vyloženě nepoužitelný. Škoda, že Samsung NV24HD poskytuje hezké fotografie pouze do citlivosti ISO 100.

Dále se podívejme na snímky bílé plochy.

ISO 80

ISO 1600

ISO 3200

Zde to nepotřebuje ani delších komentářů. ISO 80 a ISO 100 vypadají poměrně dobře, další už jsou viditelně rozpité. U ISO 800 se začínají objevovat tmavější pixely, které plně vyraší u ISO 1600. Naprostá tragédie je ISO 3200. Ač jsem fotil bílý papír, výsledkem je modrozelená zazrněná plocha. U následujícího grafu jsem záměrně vypustil ISO 3200, neboť to svými hodnotami lehce přes 7,0 naprosto znepřehlednilo graf, na kterém pak nebyl vůbec vidět vývoj šumu na nižších citlivostech. Je dobře patrné žehlení šumu na vyšších citlivostech ISO 400 a ISO 800.

V otázce šumu tak bohužel Samsung NV24HD dost zklamal. Naštěstí je velmi dobře použitelný za dostatku světla při citlivostech ISO 80 a ISO 100 (ovšem také ne vždy). U vyšších citlivostí je to špatné až velmi špatné.

Vyvážení bílé

Na vyvážení bílé si uživatelé tohoto fotoaparátu nemohou příliš stěžovat. Automatika pracuje poměrně spolehlivě a adekvátně. Samozřejmě, občas je výsledkem chladněji nebo tepleji zabarvený snímek, ale zpravidla se nejedná o žádný extrém. Pokud by náhodou automatika neposkytovala dobré výsledky a předvolené režimy by také nebyly to pravé, máte k dispozici i manuální nastavení.

automatické

denní světlo

zataženo

zářivka H

zářivka L

žárovka

manuální

Levé ovládací kolečko dále nabízí osm barevných režimů. Ty upravují barevné schéma a ladění fotografie. Jen názvy těchto režimů jsou občas trochu zvláštní (hlavně prales a klid).

normální

měkká

výrazná

prales

retro

cool

klid

klasická

Měření rychlosti

Když už se Samsung NV24HD docela silně zahřívá, je dobře, že danou energii také náležitě využije. Výkonem totiž patří k nejrychlejším fotoaparátům, práce s ním je velmi rychlá a pohotová. Když se k tomu přidá zajímavé ovládání, udělá NV24HD téměř jen radost. Na ovládání je však nutno si nejprve zvyknout. Z počátku působí trochu zmateně, ale po několika desítkách (maximálně stovkách) fotografií vám přijde dobře pod ruku.
  • První snímek - 2,4 až 2,6 sekundy (Můžete fotit již za 2,4 sekundy, což je skvělý čas. Výborné je, že spoušť můžete zmáčknout už před plným naběhnutím fotoaparátu. Až fotoaparát celý nastartuje, zaregistruje zmáčknutou spoušť a vyfotí snímek. Žádné číhání na správný okamžik, kdy už lze mačkat spoušť, neexistuje. Paráda.)
  • Snímek bez namáčknutí - 0,55 až 0,65 sekundy (Ostření je velmi rychlé, mezi zaostřením a vyfocením je však mírná prodleva, kterou však jako fotograf nezaznamenáte. Vysvětlím později.)
  • Snímek s namáčknutím - Téměř okamžité (V momentě zmáčknutí spouště se ozve zvuk závěrky a vypne se AMOLED displej. Nicméně fotoaparát tím maskuje mírnou prodlevu, snímek se pořídí krátce poté. Prodleva je minimální, v podstatě průměrná, ale přeci jen některé fotoaparáty mají tuto reakci rychlejší. Totéž platí i o předchozím režimu, zaostření je rychlé, fotoaparát se začne tvářit, že fotí, ale to nastane zhruba o necelých 0,1 s později.)
  • V. V. Rych. snímání - 10 fps (Vysokorychlostní snímání je omezeno fotografiemi 1024×768 pixelů, ale je skutečně velmi rychlé. Zvuk závěrky navíc připomíná střelbu z kulometu :-) )
  • V. Rych. snímání - 1,3 fps (Další vysokorychlostní snímání už nabízí pouze 1,3 fps, ale zase fotí v plném rozlišení. Mezi snímky se stejně jako v předchozím případě neostří.)
  • Sekvenční snímání - 0,3 fps (Sekvenční snímání je velmi pomalé, fotí se v plném rozlišení a každý snímek se zaostřuje.)
  • AEB - 2,2 fps (Rychlé pořízení tří snímků bez ostření mezi nimi. Každý se pořídí s jinou expozicí - expoziční bracketing.)

I podle dosažených časů je vidět, že Samsung NV24HD patří k nejrychlejším kompaktům na trhu. Naběhnutí fotoaparátu i ostření patří mezi velmi rychlé, což práci značně ulehčuje.

Optický a digitální zoom

Samsung NV24HD je na tom s ohnisky velmi zvláštně. 3,6× násobný zoom není právě největší. Obrovskou výhodou je 24mm ohnisko, na fotografii se vejde tolik objektů, až budete sami zírat. Sami pak můžete posoudit dle fotografií v páté části článku věnované ilustračním fotografiím. Na druhou stranu, základ 24 mm a pouze 3,6× násobné přiblížení dávají maximální ohnisko pouze 86,5 mm, což je zoufale málo.

expoziční čas 1/200 s, clona F7,3, citlivost ISO 80, ohnisko 24 mm, klikněte pro zvětšení

Sami vidíte, že 24mm ohnisko je prostě úžasné. Na fotografii se vešly téměř všechny čtyři budovy školky (tři jsou kompletní), dole je vidět nejen plot, ale i chodník a dokonce trávník blíže k fotoaparátu. Na druhé straně jsou vidět panelové domy, a to až do pátého patra. Na travnatých plochách si však všimněte "rozpitosti" kresby, a to už i při citlivosti ISO 80.

expoziční čas 1/400 s, clona F5,9, citlivost ISO 80, ohnisko 86,5 mm, klikněte pro zvětšení

Přiblížení není příliš znatelné. Značka "Přechod pro chodce", na kterou vždy zaměřuji obraz, není na fotografii pořád téměř vidět. Stíny vykazují silnější barevný šum, osvětlené prostory jsou však docela dobré.

expoziční čas 1/400 s, clona F5,9, citlivost ISO 80, ohnisko 86,5 mm + 5× násobný digitální zoom, klikněte pro zvětšení

Maximální digitální zoom není to pravé ořechové. Již je vidět jistá zubatost snímku. Celkově je kresba dosti podprůměrná, takže digitálnímu přibližování bych se u NV24HD určitě vyhnul.

Protisvětlo

Focení v protisvětle je takové všelijaké. Každopádně musím uznat, že reálné fotografie vypadají ve skutečnosti mnohem lépe než na displeji. Z toho budete mít vždy pocit, že fotoaparát má velmi nízký dynamický rozsah. To však ve skutečnosti není pravda. Naopak, NV24HD má v kategorii kompaktů dynamický rozsah poměrně solidní.

expoziční čas 1/250 s, clona F7,3, citlivost ISO 80, ohnisko 24 mm, klikněte pro zvětšení

Další výhodou jsou mírné odlesky objektivu. Fotil jsem hodně fotografií v protisvětle, ale jen na velmi málo fotografiích byly odlesky takové, že by vadily. Občas se ukáže jasný zelený flek, který však lze velmi dobře odstranit už jen minimální změnou úhlu. Kolem slunce však občas vzniknou dva velmi světlé červené kotoučky. Většinou si jich ani nevšimnete. Jediné, co vás bude trochu více znepokojovat, je silný přenos světla do ostatních částí fotografie. Když se podíváte na fotografii nahoře, sluneční svit zesvětluje i horu. Některým snímkům to nevadí (třeba právě uvedenému), někde se však za tímto zesvětlení ztratí až příliš mnoho důležitých objektů.

Noční scéna

Papírově je na tom NV24HD pro focení nočních fotografií vybaven docela dobře. Nabízí nejen noční režimy, ale také manuální nastavení expozice. Prostoru pro hraní tedy máte dost. Jsou zde však i stinné stránky, v noci má fotoaparát problémy s ostřením (alespoň u zveřejněné fotografie fotoaparát úspěšné zaostření neohlásil). Dalším problémem je vyvážení bílé, které zde odmítalo poslušnost a ladilo snímek příliš do zelena.

expoziční čas 6,5 s, clona F2,8, citlivost ISO 80, ohnisko 24 mm, klikněte pro zvětšení

Standardní scéna

Šenovské mlýny byly tentokrát foceny v nepříznivém počasí. Potěší minimální jasový šum na obloze, bohužel ten barevný je přítomen stále. Zelenofialové fleky se občas ukazují. Kresba budovy je vcelku dobrá, detaily jsou patrné, i když ne nejlepší. Opět ale zklame tráva, která vykazuje rozpití a zhoršenou kresbu.

expoziční čas 1/500 s, clona F4, citlivost ISO 80, ohnisko 48 mm, klikněte pro zvětšení