Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Samsung NX-M 9-27mm F3.5-5.6 OIS

23.4.2015, Milan Šurkala, recenze
Předmětem dnešního testu bude malý zoomovací objektiv Samsung NX-M 9-27mm F3.5-5.6 OIS pro NX mini. Nabízí 3× optický zoom a širokoúhlou 24mm ohniskovou vzdálenost po přepočtu. Pojďme se podívat na jeho výkony.

Sférické zkreslení


V JPEGu a RAWu, pokud jej otevřete v nějakém RAW konvertoru, který provádí korekci zkreslení, nebudete mít s touto vadou problém. Na nejširší ohniskové vzdálenosti vás čeká neznatelné poduškovité zkreslení -0,1%, na maximálním zoomu pak mírné až střední poduškovité zkreslení s hodnotou -0,6 %. Pokud RAW otevřete v konvertoru, který korekci neprovádí, na nejširší ohniskové vzdálenosti se setkáte s poměrně výrazným +4,4 % soudkovitým zkreslením. Maximální zoom zůstává na -0,6 %.


9mm ohnisko (JPEG)



27mm ohnisko (JPEG)



9mm ohnisko (RAW, Camera Raw)



27mm ohnisko (RAW, Camera Raw)



9mm ohnisko (RAW, Raw Therapee)

27mm ohnisko (RAW, Raw Therapee)



Vinětace


Při plně otevřené cloně dosahuje vinětace (ztmavení rohů) hodnoty až přes 0,9 EV, ale změna je spíše pozvolná, a tak to na snímcích není nějak výrazněji vidět. S přicloněním se tato vada snižuje zejména na širších ohniskových vzdálenostech. V RAWu má zhruba podobné hodnoty jako v JPEGu, obvykle dokonce lehce nižší.


Samsung NX-M 9-27mm F3.5-5.6 OIS průběh vinětace



Chromatická aberace


Nebude chybět ani kapitola, která se věnuje problematice chromatické aberace.



9mm ohnisko, clona F3,5 (JPEG)



9mm ohnisko, clona F3,5 (RAW)



9mm ohnisko, clona F8 (JPEG)



9mm ohnisko, clona F8 (RAW)



V RAWu je vidět lehce barevné hrany, JPEG tyto mírné vady v podstatě eliminuje. Slušná práce.



13mm ohnisko, clona F4 (JPEG)



13mm ohnisko, clona F4 (RAW)



13mm ohnisko, clona F8 (JPEG)



13mm ohnisko, clona F8 (RAW)



U 13mm ohniskové vzdálenosti je to podobné. RAW ukazuje mírnou chromatickou aberaci, v JPEGu pak zbude jen mírně namodralý nádech. Po přiclonění je aberace v JPEGu trochu patrnější.



18mm ohnisko, clona F4,5 (JPEG)



18mm ohnisko, clona F4,5 (RAW)



18mm ohnisko, clona F8 (JPEG)



18mm ohnisko, clona F8 (RAW)



Ani u 18mm ohniskové vzdálenosti nejsou nějaké výraznější problémy. RAWy ukazují lehce světlejší a mírně namodralé kontury, ale JPEGy jsou v podstatě bez potíží.



27mm ohnisko, clona F5,6 (JPEG)



27mm ohnisko, clona F5,6 (RAW)



27mm ohnisko, clona F8 (JPEG)



27mm ohnisko, clona F8 (RAW)



Na maximálním zoomu je situace opět stejná. RAW je jen lehce vybledlý a namodralý, JPEG pak vše krásně opravuje.
Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.