Samsung NX mini (NXF1): superlevná jednička
Trh 1" fotoaparátů s výměnnými objektivy má svého cenového přeborníka. V době testu stálo NX mini i s objektivem pouhé 4000 Kč. Tak jsme se mu podívali na zoubek. Bude to nabídka roku nebo bude nízká ceně odpovídat nízkému výkonu?
Kapitoly článku:
Noční scéna
Samsung NX mini nabídne až 30 sekundovou expozici (případně až 4minutový bulb režim), takže zde je vše v pořádku. Autofokus většinou zvládne zaostřit.
expoziční čas 30 s, clona F6,3, citlivost ISO 100, ohnisko 9 (24) mm, korekce -0,7 EV, klikněte pro zvětšení
Výsledek je slušný, šumu je málo, což má na svědomí také zapnutá dlouhodobá redukce šumu (ta odstraní šum dlouhých expozic, ale za cenu dvakrát tak dlouhého zpracovávání obrazu). Můžete se podívat na snímek ve formátu RAW. Tam je také dobře vidět, že ISO 100 je rozšířená citlivost (ISO 160 s expozicí, která by odpovídala citlivosti ISO 100). RAW je tedy o tyto 2/3 EV světlejší díky delšímu času (jde o ISO 160 s delší expozicí platnou pro ISO 100) a JPEG vzniká tak, že se tento přesvětlený snímek o 2/3 EV stáhne. I v RAWu je kvalita obrazu dobrá, šum je vidět spíše v obloze, kde se dá trochu potlačit. Nyní se podíváme na výřezy snímků při různých citlivostech v JPEGu i RAWu s co nejvíce vypnutým odšumováním (tzn. "vypnuté" odšumování ve fotoaparátu a "vypnuté" odšumování v Camera Raw).
ISO 100 (JPEG / konverze z RAWu)
Opět je vidět, že ISO 100 je rozšířenou citlivostí (je o 2/3 EV světlejší než JPEG, který už prošel jasovou korekcí). Snímky byly pořízeny za trochu horšího počasí, proto slabší kontrast. Šum je nízký.
ISO 200 (JPEG / konverze z RAWu)
I citlivost ISO 200 je čistá, zde v podstatě není co vytýkat. Snad jen mírné artefakty na hranách v JPEGu.
ISO 400 (JPEG / konverze z RAWu)
ISO 400 přináší jemný jasový šum, i nadále je ale kvalita obrazu dosti slušná.
ISO 800 (JPEG / konverze z RAWu)
ISO 800 už vytváří jemné barevné hrudky v RAWu, ale nic vážného. JPEGy se začínají více rozmývat.
ISO 1600 (JPEG / konverze z RAWu)
ISO 1600 dále navyšuje barevné fleky v RAWu, JPEGy pochopitelně už moc nezmůžou a méně výrazná místa se hodně rozmývají.
ISO 3200 (JPEG / konverze z RAWu)
Citlivost ISO 3200 je už docela k ničemu. JPEGy jsou bez barev a rozmyté, RAWy díky odšumění toho také moc nenabídnou.
ISO 6400 (JPEG / konverze z RAWu)
Je pochopitelné, že s dalším nárůstem citlivosti se to bude už jen zhoršovat. Při ISO 6400 snímky v JPEGu přišly téměř o barvy, naopak RAW hraje barevnými fleky.
ISO 12800 (JPEG / konverze z RAWu)
ISO 12800 je už jen shluk rozmazaných fleků, opravdu nemá smysl něco takového používat.
ISO 25600 (JPEG / konverze z RAWu)
A o nejvyšší citlivosti ISO 25600 (dvakrát prosvětlené ISO 12800) to platí jakbysmet. Tady dochází ještě k zvláštnímu výraznému rozmazání obrazu.
Standardní scéna
Nechybí ani dva tradiční snímky, tentokrát s kratšími ohniskovými vzdálenostmi kvůli použitému objektivu.
expoziční čas 1/125 s, clona F6,3, citlivost ISO 160, ohnisko 9 (24) mm, korekce +0,7 EV, klikněte pro zvětšení
Poněkud mě zklamala kresba jehličnatých stromů, vypadají neostře i v RAWu. Jinak je ale kresba slušná prakticky v celé ploše.
expoziční čas 1/250 s, clona F6,3, citlivost ISO 160, ohnisko 9 (24) mm, korekce +0,3 EV, klikněte pro zvětšení
Opět je vidět celoplošně dostatečná kresba. V JPEGu je detailnost dobrá, RAW vypadá o něco detailněji.