Samsung NX1000: sněhobílý bezdrát

7.2.2013, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
Dnes se podíváme na nový CSC fotoaparát značky Samsung, model NX1000, který je v setu vybaven nejen 20-50mm objektivem, ale také je k němu dodáván blesk a tablet. Fotoaparát totiž podporuje bezdrátové připojení k Wi-Fi.

Fotoaparát využívá menšího Li-Ion akumulátoru BP1030 s napětím 7,4V a kapacitou 1030 mAh. Dle měření výrobce to má postačit na pořízení 320 snímků nebo 160 minut videa. Při testu jsem byl schopen vyfotit zhruba 400 fotografií na jedno nabití, což není špatné. Dá se ale čekat, že při použití objektivů se stabilizací a častějším využití Wi-Fi připojení výdrž klesne.

Wi-Fi

Samsung NX1000 patří do nové generace fotoaparátů s bezdrátovým Wi-Fi připojením. Samsung má už tradičně bohatou nabídku funkcí přes Wi-Fi. Dnes jde o velmi moderní záležitost, osobně bych ale upřednostnil vrazit peníze do programátorů, aby vyvinuli lepší JPEG engine a nějaký úspornější RAW formát by rozhodně také nebyl na škodu. Musím však uznat, že např. posílání snímků na Facebook či jiné sociální sítě, případně posílání e-mailů funguje velmi slušně, a to v přiměřeném 2MPx rozlišení.

Další funkcí je Remote Viewfinder, která by teoreticky mohla být skvělou věcí, ale dnes má k tomu velmi daleko. Umožňuje sice velmi pohodlné ovládání fotoaparátu ze smartphonu nebo tabletu (viz obrázek), bohužel kromě samospouště, blesku a rozlišení tu nic nenastavíte. Jo, kdyby bylo možné využívat veškeré PASM režimy, nastavovat je z tabletu a využívat toto jako dálkovou spoušť místo kabelové spouště za 800 korun, to by bylo hned něco jiného a Wi-Fi připojení bych považoval za velmi důležitý prvek. MobileLink propojuje fotoaparát s tabletem nebo smartphonem, můžete mezi nimi kopírovat snímky a toto rovněž funguje velmi dobře.

TV Link jsem nevyzkoušel, neboť nemám televizi s bezdrátovým připojením. Dále je zde připojení na cloudovou službu SkyDrive a možnost automatické zálohy snímků do PC. Od recenze Samsungu NX20 se mi to ale nepodařilo rozběhat (ani po odinstalaci a opětovné instalaci programu) PC Auto Backup, takže funkčnost nemohu tentokrát zhodnotit. Po připojení se informace o síti údajně zkopírují, PC hlásí, že je vše v pořádku, fotoaparát vidí. Naopak fotoaparát se tváří, že informace o síti nemá a nehodlá se připojit. Protože to u NX20 fungovalo, předpokládám, že to nějak půjde zprovoznit i zde u NX1000.

Zobrazení displeje

Samsung NX1000 má u NX řady nezvykle LCD displej, nicméně zobrazení ikonek je naprosto typické. Ve spodním černém řádku tak najdete expoziční hodnoty, po stranách mohou být dva sloupce s ikonkami nastavení (pomocí tlačítka DISP je pochopitelně možné je zrušit). Fotoaparát disponuje i elektronickou vodováhou.

Menu nabídky na čtyřsměrném ovladači spouští horizontální menu, ve které se lze velmi snadno pohybovat otáčením tohoto ovladače (kolečka). U některých voleb můžete šipkou nahoru dále specifikovat přesnější nastavení. Fotoaparát zobrazuje také nápovědu pro dané funkce.

Na levém snímku vidíte quick menu v maticové struktuře. Díky ní zde najdete všechny volby, ale nastavování je trochu komplikovanější (rozhodně se naučte používat otočné kolečko a zapomeňte na to, že existuje potvrzovací tlačítko OK). Pravý snímek ukazuje i-Function, tedy technologii, pomocí které můžete ovládat různé barevné režimy, digitální zoom, clonu a jiné věci přímo pomocí ostřícího kroužku objektivu.

Při otáčení horním kolečkem se zobrazují tyto animace a bohužel všechny, přes které projedete. Vy tak otočíte o pět pozic a všech pět animací se postupně rozjede (některé zmizí téměř okamžitě, některé mají tendenci se "doanimovat" celé). Toto hodně zdržuje a nejde to přeskočit ani namáčknutím spouště. Vpravo vidíte quick menu pro videosekvence. Je patrné, že množství nastavení u videa je relativně slušné.

U scénických režimů a dalších obrazových efektů se zobrazují malé ikonky ve spodní části displeje, po chvilce se zobrazí i nápověda. Pravý snímek ukazuje možnosti bezdrátového připojení pomocí Wi-Fi.

Hlavní menu je rozdělené na několik oddílů. Fotografický oddíl má tři záložky, video jednu (v režimu manuálního videa tři), dále tu jsou různá uživatelská a technická nastavení a jako poslední je GPS (k tomu si ale musíte zakoupit modul).

Fotografie se mohou zobrazovat celoplošně, dole jsou pak expoziční nastavení.

Tlačítkem DISP si můžete nechat zobrazit i překrytí s více informacemi nebo náhled o něco zmenšit a doplnit o barevné histogramy a několik dalších informací.