Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Samsung NX200: 20 mega v útoku

19.3.2012, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
O recenzi fotoaparátu Samsung NX200 jste si často psali a nyní si ji můžete přečíst. Testem prošel set s 18-55mm OIS objektivem a externím bleskem. Fotoaparát má nově 20MPx APS-C čip s podporou Full HD videa a výraznější grip pro pohodlnější držení.
Samsung NX200 má APS-C čip s rozměry 23,5×15,7 mm a rozlišením 21,6 MPx (efektivně pak 20,3 MPx). Z toho plyne poměrně vysoká pixelová hustota, protože dnešním běžným a rozumným standardem je zhruba 16 megapixelů (nicméně jsou i APS-C fotoaparáty s ještě vyšším rozlišením). Pro zajímavost jsem pořídil snímky i s modelem NX11 se starším 14,6MPx snímačem, který byl známý svým vysokým šumem (na dnešní dobu). Zvolil jsem stejný záběr, takže NX200 bude mít díky vyššímu rozlišení trochu přiblížený obraz. Budeme tak moci studovat, zda získáme ve skutečnosti větší množství detailů nebo zda bude mít čip díky vyššímu rozlišení vyšší šum a výhodu rozlišení tak nevyužije. Nahoře je model NX200, dole pak NX11. RAW ukázky byly převedeny v Camera Raw 6.6.



ISO 100 JPEG (NX200/NX11)


ISO 100 konverze z RAWu (NX200/NX11)



Samsung NX200 má při nejnižší citlivosti slušný obraz, což ostatně platí i o NX11. RAWy jsou čisté s mírným jasovým šumem.



ISO 200 JPEG (NX200/NX11)



ISO 200 konverze z RAWu (NX200/NX11)



Citlivost ISO 200 nic závažného nemění, obraz je kvalitní, trochu se mi jen nelíbí lehké třepení linií v JPEGu. RAW je naproti tomu krásně souvislý, byť s mírným jasovým šumem.



ISO 400 JPEG (NX200/NX11)



ISO 400 konverze z RAWu (NX200/NX11)



ISO 400 už způsobuje v JPEGu viditelné patlání, hrany jsou ale stále dostatečně patrné. RAW má jasový šum, který mi přijde být dokonce silnější než u NX11.



ISO 800 JPEG (NX200/NX11)



ISO 800 konverze z RAWu (NX200/NX11)



Citlivost ISO 800 dále zvyšuje sílu odšumování, u obou přístrojů se začínají objevovat barevné flíčky. NX200 má jasnější černou barvu.



ISO 1600 JPEG (NX200/NX11)



ISO 1600 konverze z RAWu (NX200/NX11)



NX200 už při ISO 1600 velmi silně odšumuje a výrazné linie také poněkud doostřuje. Přijde mi, že má v JPEGu více barevných flíčků než NX11, zatímco v RAWu je situace spíše opačná. Jde vidět, že hlavní bolístku původního 14,6MPx čipu se podařilo odstranit, černá barva je opravdu více černá a nikoli flekatě našedlá.



ISO 3200 JPEG (NX200/NX11)



ISO 3200 konverze z RAWu (NX200/NX11)



Citlivost ISO 3200 je poslední, která je podporována oběma fotoaparáty. NX200 rozhodně více patlá obraz, JPEGy jsou lepší ze staršího přístroje, nejsou ani tak barevně flekaté. Naproti tomu v RAWu má lehce navrch NX200 s pravidelnějším šumem. Obraz je sice méně ostrý, ale šum je o trochu příjemnější.



ISO 6400 JPEG (NX200)



ISO 6400 konverze z RAWu (NX200)



ISO 6400 už přináší opravdu hodně barevného šumu a na JPEGy se skoro "nedá dívat". Je to jedna velká patlanice.



ISO 12800 JPEG (NX200)



ISO 12800 konverze z RAWu (NX200)



Nejvyšší citlivost ISO 12800 je viditelně k ničemu. Barevného šumu je skoro více než obrazu, JPEGy jsou shlukem barevných fleků. Dále se podíváme na zachování detailů při různých citlivostech, zde se ale budeme věnovat pouze modelu NX200.


ISO 100 (JPEG)



ISO 100 (konverze z RAWu)


ISO 200 (JPEG)



ISO 200 (konverze z RAWu)


ISO 400 (JPEG)



ISO 400 (konverze z RAWu)


ISO 800 (JPEG)



ISO 800 (konverze z RAWu)


ISO 1600 (JPEG)



ISO 1600 (konverze z RAWu)


ISO 3200 (JPEG)



ISO 3200 (konverze z RAWu)


ISO 6400 (JPEG)



ISO 6400 (konverze z RAWu)


ISO 12800 (JPEG)

ISO 12800 (konverze z RAWu)

S RAWy se dá velmi pěkně pracovat do citlivosti ISO 800, kde se šum ještě moc neprojevuje. ISO 1600 je o něco horší, ale stále slušné, pak už je ale šumu opravdu dost. JPEGy jsou dost odšuměné, což je vidět už od ISO 200. Výrazné patlání je znovu vidět od ISO 1600. Nebudou chybět ani snímky bílé plochy.


ISO 100 (JPEG)



ISO 100 (konverze z RAWu)


ISO 200 (JPEG)



ISO 200 (konverze z RAWu)


ISO 400 (JPEG)



ISO 400 (konverze z RAWu)


ISO 800 (JPEG)



ISO 800 (konverze z RAWu)


ISO 1600 (JPEG)



ISO 1600 (konverze z RAWu)


ISO 3200 (JPEG)



ISO 3200 (konverze z RAWu)


ISO 6400 (JPEG)



ISO 6400 (konverze z RAWu)


ISO 12800 (JPEG)

ISO 12800 (konverze z RAWu)

Barevný šum je lehce viditelný od nejnižší citlivosti, pak pomalu roste. Při ISO 1600 je ještě akceptovatelný, ale RAWy při vyšších citlivostech jsou už hodně barevně flekaté. JPEGy jsou do ISO 3200 barevně docela dobře odšuměné, u vyšších citlivostí už hodně flekatí.

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.