Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Samsung NX3000: levně se stylem

16.9.2014, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
Dalším fotoaparátem, který podstoupil náš náročný test, je CSC přístroj Samsung NX3000. Jde o bezhledáčkový fotoaparát s 20MPx APS-C senzorem. Do recenze jsme vzali nový power zoom objektiv 16-50mm OIS.
Tato kapitola se bude věnovat problematice digitálního šumu. Fotoaparát má konstrukčně už starší APS-C CMOS snímač s efektivním rozlišením 20,3 megapixelů. Zde se podíváme na JPEGy a RAWy převedené přes Camera Raw s vypnutým odšumováním (vypadá to, že odšumuje už fotoaparát, protože RAWy vypadaly při vysokých citlivostech rozpatlaně nejen v Camera Raw, ale i např. Zoner Photo Studiu 16).



ISO 100 (JPEG)



ISO 100 (konverze z RAWu)



ISO 100 je bez šumu, vše je krásně detailní a hladké. Dobře je vidět, jak moc JPEG doostřuje.



ISO 200 (JPEG)



ISO 200 (konverze z RAWu)



Ani ISO 200 na tom není zle, šumu je velmi málo a obraz je kvalitní jak v JPEGu, tak i RAWu.



ISO 400 (JPEG)



ISO 400 (konverze z RAWu)



ISO 400 šum takřka ještě nezvyšuje, obraz je i nadále velmi dobrý.



ISO 800 (JPEG)



ISO 800 (konverze z RAWu)



U citlivosti ISO 800 se RAW dostává do lehkého závoje, JPEGy jsou nadále dost ostré s velmi lehkým rozpíjením.



ISO 1600 (JPEG)



ISO 1600 (konverze z RAWu)



Citlivost ISO 1600 krásně ukazuje, že Samsung NX3000 odšumuje už RAWy. Takhle prostě RAW při ISO 1600 vypadat nesmí. JPEG je přijatelný.



ISO 3200 (JPEG)



ISO 3200 (konverze z RAWu)



ISO 3200 ukazuje v RAWu jemné barevné fleky, které jsou v JPEGu potlačeny. Jemnější detaily se rozmývají.



ISO 6400 (JPEG)



ISO 6400 (konverze z RAWu)



U citlivosti ISO 6400 je znovu vidět nepřípustné odšumování v RAWu, barevné fleky zůstávají. JPEG je naopak spíše bezbarvý a rozpitý.



ISO 12800 (JPEG)



ISO 12800 (konverze z RAWu)



Dostáváme se k hodně vysokým citlivostem, jmenovitě jde o ISO 12800. Toto se už nedá moc dobře používat, šumu (a odšumování) je hodně.



ISO 25600 (JPEG)



ISO 25600 (konverze z RAWu)



Nejvyšší citlivost ISO 25600 je nepoužitelná. Nejsou barvy, nejsou detaily, nic. Nyní se podíváme na snímky zmenšené na standardizované rozlišení 12 megapixelů. Začneme JPEGem.




výřezy ze snímků zmenšených na 12 MPx (JPEG)



Do ISO 800 včetně jsou výsledky velmi pěkné, ISO 1600 rozmývá slabší detaily, ale u těch výraznějších nejsou žádné problémy. ISO 3200 už je na hraně. Vyšší citlivosti už nenajdou moc využití, snad ještě ISO 6400 jako vyložená nouzovka.




výřezy ze snímků zmenšených na 12 MPx (RAW)



RAWy působí, že jsou méně ostré (ve skutečnosti jen nejsou doostřované), bohužel je vidět odšumování, které u RAWů nemá co pohledávat. Solidní výsledky najdete tak do ISO 1600. Dále se podíváme na snímky vousů plyšového zajíce, kde bude dobře vidět zachování detailů.


ISO 100 (JPEG)



ISO 100 (konverze z RAWu)
 

ISO 200 (JPEG)



ISO 200 (konverze z RAWu)
 

ISO 400 (JPEG)



ISO 400 (konverze z RAWu)
 

ISO 800 (JPEG)



ISO 800 (konverze z RAWu)
 

ISO 1600 (JPEG)



ISO 1600 (konverze z RAWu)
 

ISO 3200 (JPEG)



ISO 3200 (konverze z RAWu)
 

ISO 6400 (JPEG)



ISO 6400 (konverze z RAWu)
 

ISO 12800 (JPEG)



ISO 12800 (konverze z RAWu)
 

ISO 25600 (JPEG)

ISO 25600 (konverze z RAWu)

Do citlivosti ISO 800 jsou výsledky v pořádku, při ISO 1600 se už začíná JPEG poněkud rozmývat. ISO 3200 je horní použitelná hranice, vyšší citlivosti se už matlají opravdu dost. Znovu jde vidět nepřirozené odšumování v RAWu.




výřezy ze snímků zmenšených na 12 MPx (JPEG)



Při rozlišení sníženém na 12 MPx vypadají snímky při per pixel zobrazení o trochu lépe. Při ISO 1600 jde i tak vidět počínající rozmývání odšumováním. Ještě se mrkneme na RAW.




výřezy ze snímků zmenšených na 12 MPx (RAW)



RAW díky odšumování předvádí podobné výsledky jako JPEG, akorát toho barevného šumu je tu trochu více a snímky nejsou doostřené. Na závěr kapitoly se podíváme ještě na snímky bílé plochy.


ISO 100 (JPEG)



ISO 100 (konverze z RAWu)
 

ISO 200 (JPEG)



ISO 200 (konverze z RAWu)
 

ISO 400 (JPEG)



ISO 400 (konverze z RAWu)
 

ISO 800 (JPEG)



ISO 800 (konverze z RAWu)
 

ISO 1600 (JPEG)



ISO 1600 (konverze z RAWu)
 

ISO 3200 (JPEG)



ISO 3200 (konverze z RAWu)
 

ISO 6400 (JPEG)



ISO 6400 (konverze z RAWu)
 

ISO 12800 (JPEG)



ISO 12800 (konverze z RAWu)
 

ISO 25600 (JPEG)

ISO 25600 (konverze z RAWu)

V množství jasového šumu se JPEGy a RAWy v podstatě neliší, hlavní rozdíl je akorát v barevném šumu, kterého je v RAWu o něco více. Obojí je viditelně odšumováno.

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.