Samsung WB1000: fotoaparát s přístrojovkou

2.7.2009, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
Vlajková loď kompaktů Samsung prošla naším testem. Jak si vede fotoaparát, který přináší 5× optický zoom, když začíná již na širokoúhlých 24 mm? Fotoaparát má 12 MPx, velký AMOLED displej s vysokým rozlišením a zajímavé kontrolky volného místa a baterie.
Ve stručnosti si shrňme poznatky, které jsme objevili v průběhu testování. V první řadě fotoaparát zaujme zvláštním designem, zejména dvěma ciferníky na horní straně fotoaparátu, které mu dodávají pěkný stylový a technický vzhled. Další neméně zajímavou věcí je objektiv, který má 5× optický zoom, přičemž rozsah ohnisek začíná již od netradičně širokoúhlých 24 milimetrů. Jak bylo vidět, do objektivu se toho vejde skutečně mnoho. Disponuje optickou stabilizací, takže umožňuje ostřejší snímky i s horším světlem nebo s většími ohnisky. Chromatická aberace je mírným problémem u širokého ohniska, na delších je neznatelná.

Potěší i bohatá nabídka fotografických režimů včetně manuálního a prioritních režimů, clona fotoaparátu je klasická, plně ovladatelná (žádný ND filtr). Komu by to bylo málo, najde ve fotoaparátu tolik různých nastavení barev, ostrosti, kontrastu a dalších úprav (jako např. korekce expozice blesku), že tím připomíná spíše nejpokročilejší ultrazoomy nebo téměř nejlevnější zrcadlovky. K tomu se přidává i spousta různých legrácek jako detekce tváře, úsměvu, režim pro autoportrét, užitečný scénický režim Snímek podle vzoru a mnoho dalšího.

Velmi příjemným překvapením je i velký 3,0" AMOLED displej s vysokým rozlišením, takže má krásný čistý a ostrý obraz, navíc pozorovací úhly jsou velmi dobré. Jen pozorovatelnost na slunci je horší. Zajímavý je i otáčející se ovladač, který umožňuje rychlejší nastavení voleb v menu. Samsung se chlubí i HD videosekvencemi, které lze pozastavit v průběhu natáčení, a tak tedy sestříhat rovnou film do jediného souboru na kartě. Podporován je i zvuk a optický zoom. Kvalita by ale mohla být trochu lepší. Potěší možnost nabíjet přístroj přímo pomocí USB portu počítače.

Výčet pozitiv je dlouhý a dalo by se menšími zajímavostmi pokračovat dále, nicméně pojďme se také podívat i na negativní stránky. Z těch menších bolístek je to špatně reagující tlačítko spuštění (nutno déle držet), nepotěší ani špatná světelnost objektivu na delším konci (vlastně v celé druhé polovině ohniskového rozsahu). Nijak zvlášť nenadchne makro režim. Portréty s retuší jsou sice fajn nápad, ale dle mého názoru příliš agresivní, takže využití najde spíše jen nejslabší volba, a to u ženských tváří, kde může být vcelku efektní. Výdrž na baterie je průměrná. Objektiv má občas problémy s odlesky (zejména při snímání slunce přes stromy), zkreslení je softwarově vyrovnáváno, horší je však neostrost na krajích a obecně horší vlastnosti na nejširších ohniscích.

Velkým nedostatkem fotoaparátu je však zpracovávání obrazu a šum obecně. 12 megapixelů na 1/2,33" CCD snímači je mnoho a dost těžko se s tím pak něco dělá. Samsung to u modelu WB1000 nezvládl příliš dobře, a tak jsou snímky už na nejnižší ISO posety jasovým šumem, který má především velmi nepříjemnou strukturu občasných jasově ustřelených pixelů, které nemáte šanci v odšumovacím softwaru odstranit. Občas začne rovněž snímky dost rozpíjet, jakoby tečkovat. Připomíná to akvarel, když do hotové malby štětcem přidáte trochu vody a ono to pak udělá takové větší rozpité kolečko. Problém se však dá trochu zmírnit stáhnutím doostřování a je možné, že se dočkáme vylepšení novým firmwarem.

Ve výsledku je to opět typický fotoaparát Samsung. Tedy v zásadě opravdu velmi dobrý fotoaparát, který toho hodně nabízí, hodně umí, má několik fotografických zajímavostí (zde např. 24 mm ohnisko), ale tyto snahy jsou znehodnocovány horším zpracováním obrazu, které je už tradiční bolístkou fotoaparátů této značky. Chcete-li z fotoaparátu vymáčknout co nejkvalitnější snímky, srazte ostrost na minimum a možná by neuškodilo ani menší 8MPx rozlišení. Ušetří se místo na kartě a detailů bude skoro stejně.

Na druhou stranu je zde díky vysokému 12MPx rozlišení velký prostor pro zmenšování snímků, takže v menších velikostech vypadají fotografie velmi pěkně. Ještě nedávno by mohla odradit od koupě vysoká cena 11 tisíc, ta ale byla v těchto dnech snížena zhruba na 8500 Kč, což zní mnohem zajímavěji.

Stylový design
Vysoký šum a rozpíjení
Ohniskový rozsah 24 - 120 mm