Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Samsung WB2000: stylová bomba

13.8.2010, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
Samsung se svým novým modelem WB2000 vzbudil doslova neuvěřitelný zájem. Stylový kompakt s CMOS BSI čipem, podporou RAW formátu a dobrou světelností F2,4 na nejširším ohnisku včetně HDR režimu a Full HD videa. To zní zajímavě. Jak zajímavá bude praxe?
Samsung WB2000 má malý 1/2,3" snímací čip typu CMOS BSI. Tyto čipy mají dle prokázaných zkušeností i přes BSI technologii vyšší šum než CCD (na nižších citlivostech), takže hodně záleží na zpracování obrazu. Nicméně se podíváme, jaká je situace u tohoto Samsungu. Na modré ploše uvidíte jasový šum, na bílé ten barevný a písmena ukážou, jak je na tom fotoaparát se zachováním detailů.


testovací snímek


ISO 80 (JPEG)


ISO 80 (RAW)

V RAWu není při citlivosti ISO 80 s RAWem vůbec žádný problém. Obraz je krásně hladký a bez šumu. Ostrost snímku je ale poněkud slabší. JPEG obraz zaostřuje a zvyšuje mu kontrast, takže působí mnohem živěji, ale doostřování také zvyšuje šum, který v RAWu vůbec není.


ISO 100 (JPEG)


ISO 100 (RAW)

Nevím, zda to je chyba Samsung RAW Converteru, ale modrou barvu zobrazuje velmi divně a při citlivosti ISO 100 jsou vidět divné modré fleky (ostatně sami uvidíte podobný problém s chromatickou aberací). V ostatních částech je fotografie s minimem šumu podobně jako u citlivosti ISO 80.


ISO 200 (JPEG)


ISO 200 (RAW)

I citlivost ISO 200 při tomto testu vypadala nadmíru dobře. JPEG je ostrý a dostatečně detailní (doostřování by ale mohlo být i slabší), RAW má stále slušnou kvalitu.


ISO 400 (JPEG)


ISO 400 (RAW)

ISO 400 jen lehce ztrácí barvy, detaily jsou stále poměrně slušné. RAW působí lehce neostře.


ISO 800 (JPEG)


ISO 800 (RAW)

ISO 800 má v RAWu silný barevný šum, jasový je stále v rozumných mezích. JPEG poněkud ztrácí ostrost i barvy, jasový šum je viditelný zejména na modrých plochách.


ISO 1600 (JPEG)


ISO 1600 (RAW)

ISO 1600 dále zhoršuje obraz, v RAWu je vyšší barevný šum, v JPEGu pak trpí zejména ostrost. Je však vidět, že i barvy jsou poněkud slabé.


ISO 3200 (JPEG)


ISO 3200 (RAW)

Nejvyšší citlivost dále zvyšuje problémy, které začaly u citlivosti ISO 800. Vysoký barevný šum v RAWu a slabá ostrost a rozmývání u JPEGu. Pokračujeme snímky plyšového zajíce, kde bude dobře vidět zachování detailů.


testovací snímek



ISO 80 (JPEG)


ISO 80 (RAW)

ISO 100 (JPEG)


ISO 100 (RAW)

ISO 200 (JPEG)


ISO 200 (RAW)

ISO 400 (JPEG)


ISO 400 (RAW)

ISO 800 (JPEG)


ISO 800 (RAW)

ISO 1600 (JPEG)


ISO 1600 (RAW)

ISO 3200 (JPEG)

ISO 3200 (RAW)

Fotoaparát potěší tím, že do citlivosti ISO 200 je kvalita obrazu velmi dobrá, a to jak v RAWu, tak i v JPEGu (JPEGy jsou vice doostřovány). Od citlivosti ISO 400 začíná vzrůstat barevný šum u RAWu a odšumování u JPEGu, což se projevuje v nižší ostrosti. Snímky s citlivostí ISO 400 nicméně stále vypadají přijatelně.


ISO 80 (JPEG)


ISO 80 (RAW)

ISO 100 (JPEG)


ISO 100 (RAW)

ISO 200 (JPEG)


ISO 200 (RAW)

ISO 400 (JPEG)


ISO 400 (RAW)

ISO 800 (JPEG)


ISO 800 (RAW)

ISO 1600 (JPEG)


ISO 1600 (RAW)

ISO 3200 (JPEG)

ISO 3200 (RAW)

I zde jde vidět pozvolný nárůst barevného šumu v RAW snímcích, kde začíná být patrný zejména od ISO 400. JPEG se snaží barevný šum odstraňovat. Nicméně je zajímavé, že v praxi je barevný šum patrnější, zatímco u těchto testovacích snímků to tak nevypadá.



V RAWu šum s vyššími citlivostmi logicky roste, nejvýraznější je v modré barvě (ostatně podobně to vypadá i ve vyvolaných RAWech, které jsou v modré škále poněkud "divné". Může to ale být také chyba softwaru.





Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.