Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Samsung WB2000: stylová bomba

13.8.2010, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
Samsung se svým novým modelem WB2000 vzbudil doslova neuvěřitelný zájem. Stylový kompakt s CMOS BSI čipem, podporou RAW formátu a dobrou světelností F2,4 na nejširším ohnisku včetně HDR režimu a Full HD videa. To zní zajímavě. Jak zajímavá bude praxe?

Měření rychlosti


Důležitou disciplínou pro focení je rovněž rychlost fotoaparátu. Nezáleží na tom sice kvalita snímků, ale spíše to, kolik snímků vám uteče. U sekvenčního snímání se nezapočítává první snímek pořízený v čase 0,0 s. Byla použita 8GB SDHC karta A-DATA Turbo se zapisovací rychlostí okolo 10 MB/s.
  • První snímek - 2,7 až 3,4 sekundy (Jestli mi na fotoaparátu něco opravdu hodně vadilo, byl to jeho dlouhý náběh. Kdo se naučí, může využít okamžiku, kdy už je fotoaparát ochoten něco dělat a na nejširším ohnisku fotit za akceptovatelných 2,7 sekundy. Pokud ale chcete ještě zazoomovat, je nutno počkat na kompletní naběhnutí přístroje včetně menu nabídek - a že to chvilku trvá - teprve pak lze zoomovat. Např. snímek na nejdelším ohnisku pořídíte nejprve tak za cca 8 sekund.)
  • Snímek bez namáčknutí wide - 0,25 sekundy (Rychlost ostření je doslova vynikající. Jen málokterý kompakt je schopen ostřit rychleji a překonává i nejednu zrcadlovku se setovým objektivem. Opravdu paráda. V makro režimu lze dosáhnout stále naprosto skvělých 0,35 sekundy.)
  • Snímek s namáčknutím tele - 0,6 až 0,7 sekundy (Na nejdelším ohnisku je situace trochu horší, nicméně i tak jde o poměrně slušný čas. Pokud je předostřeno z předchozího snímku, je možné se u dalšího dostat pod 0,3 sekundy. Výborné.)
  • Snímek s namáčknutím - celkem OK (Prodleva je přijatelná.)
  • Čas snímek-snímek JPEG - 1,7 sekundy (Na kompakt je vynikající čas, musíte se však trefit do okamžiku, kdy naskočí ostřící rámeček. V případě, že spoušť zmáčknete dříve, fotoaparát nic nevyfotí.)
  • Čas snímek-snímek RAW - 1,5 sekundy (V RAWu je snímání ještě rychlejší, na kompakt naprosto skvělé. Bohužel výsledné ukládání na kartu je velmi pomalé, tři snímky, po kterých dojde buffer, se ukládají 16 sekund. Za tuto dobu je možné fotit dál, pokud se buffer uvolní, případně nastavovat hodnoty na čtyřsměrném ovladači. Jiné menu nabídky jsou zapovězeny.)
  • Čas snímek-snímek RAW+JPEG - 1,5 sekundy (V podstatě totéž, co předchozí, ukládání trvalo 18 sekund.)
  • Čas snímek-snímek s bleskem - 2,5 sekundy (Nabíjení blesku je poměrně rychlé, čas sice poněkud prodlouží, ale pořád jde o velmi dobrý výsledek.)
  • Čas snímek-snímek HDR (Inteligentní rozsah) - 3,2 sekundy (Na dvojexpozici a následné sloučení je tento čas překvapivě dobrý.)
  • Čas snímek-snímek s Inteligentním filtrem - 4,7 sekundy (Zpracování fotografie pomocí filtrů chvíli trvá a fotoaparát už příliš rychlým dojmem nepůsobí.)
  • Přezoomování - 1,8 sekundy
  • Sekvenční snímání 3 fps - 3,0 fps (3,0 s na 10 snímků. Fotoaparát dosahuje skutečně udávaných hodnot, ukládání snímků trvá dalších 12 sekund.)
  • Sekvenční snímání 5 fps - 5,0 fps (1,8 s na 10 snímků. I zde je dosahováno udávaných hodnot. ukládání i zde trvá 12 sekund.)
  • Sekvenční snímání 10 fps - 10,0 fps (0,9 s na 10 snímků. Totéž.)
  • Bracketing - 2,5 fps (0,8 s na 3 snímky. Konečně dostatečně rychlý čas expozičního bracketingu.)

Samsung WB2000 tedy patří k velmi rychlým přístrojům, který rychle ostří a má malé prodlevy mezi snímky. Stinnou stránkou je dlouhé ukládání RAWů (holt když jeden 10MPx RAW zabírá 24 MB, není se čemu divit) a dlouhý náběh přístroje.


Optický a digitální zoom


Objektiv nabízí 5× optický zoom, což je docela rozumná hodnota.


expoziční čas 1/500 s, clona F2,8, citlivost ISO 100, ohnisko 24 mm, klikněte pro zvětšení

Zde mě Samsung WB2000 velmi překvapil. Minulostí je rozpíjení obrazu, jak jej u starších Samsungů známe. Naopak, obraz je krásně ostrý a má velmi dobrou kresbu. Šum je malý, což je také pozitivní. Rohy a kraje jsou ale trochu méně ostré. Stáhnout si můžete i RAW a z něj konvergovaný JPEG soubor.


expoziční čas 1/125 s, clona F5,8, citlivost ISO 100, ohnisko 120 mm, klikněte pro zvětšení

Maximální přiblížení není žádný zázrak, ale ve své třídě jde o rozumnou hodnotu a pro většinu situací to postačí. Ostrost je trochu slabší, zejména v krajích.


expoziční čas 1/750 s, clona F2,8, citlivost ISO 100, ohnisko 24 mm, klikněte pro zvětšení

Fotoaparát znovu potěšil velmi širokým úhlem záběru. Na panelovém době vpravo jde vidět soudkovité zkreslení. Kvůli nízké cloně je viditelná silná neostrost v rozích, v centrální ploše obrazu je ale ostrost nadprůměrně dobrá a nedochází k žádnému patlání.


expoziční čas 1/180 s, clona F5,8, citlivost ISO 100, ohnisko 120 mm, klikněte pro zvětšení

I zde je vidět potěšující ostrost snímku a minimální šum, i když v některých plochách pár ustřelených pixelů najdete. Detaily hodnotím pozitivně, Samsung se opravdu snažil.


expoziční čas 1/125 s, clona F5,8, citlivost ISO 100, ohnisko 120 mm + 4× digitální zoom, klikněte pro zvětšení

Maximální digitální zoom se pochopitelně projevuje v silné degradaci obrazu, který je neostrý a vhodný opravdu jen pro malá rozlišení.


Protisvětlo


S protisvětlem musí bojovat všechny přístroje. Samsung WB2000 má výhodu v hardwarovém režimu HDR, který mu umožňuje lépe zpracovávat silné světelné kontrasty.


expoziční čas 1/2000 s, clona F3,3, citlivost ISO 100, ohnisko 24 mm, klikněte pro zvětšení

Slunce vytváří na širších ohniscích odlesky, které se s delšími ohnisky ještě zesilují. Překvapivě zde není žádná chromatická aberace, ve stínu je i přes nízkou citlivost poměrně silný jasový šum.


expoziční čas 1/2000 s, clona F5,4, citlivost ISO 100, ohnisko 35 mm, klikněte pro zvětšení

Vidíte, že s delším ohniskem mají odlesky ještě větší sílu. Chromatická aberace zde opět není, detaily jsou však velmi slabé a dole si nelze nevšimnout silného barevného šumu.


expoziční čas 1/1500 s, clona F2,8, citlivost ISO 100, ohnisko 24 mm, klikněte pro zvětšení

Světlá obloha se silně přepaluje. Detaily jsou málo výrazné, ale kupodivu nemizí a nejsou rozpatlávány. Jednoduše řečeno, ve snímku je pořád kresba, i když slabá.


expoziční čas 1/1500 s, clona F2,8, citlivost ISO 100, ohnisko 24 mm, klikněte pro zvětšení

Zapnutí hardwarového HDR výrazně zlepšilo dynamický rozsah scény. Obloha už není vůbec přepálená, navíc se její jas více srovnal. Rovněž krajina je lehce světlejší. Fotografie působí překvapivě ostře a s docela přijatelnými detaily.


expoziční čas 1/1000 s, clona F2,8, citlivost ISO 100, ohnisko 24 mm, klikněte pro zvětšení

V JPEGu fotoaparát potěší solidní ostrostí i detaily, chromatická aberace je vynikajícím způsobem odstraněna. Bohužel pravý horní roh je opravdu velmi neostrý (je to možná dáno i odstraněním aberace, neboť v RAWu je snímek v této části ostřejší). Opět přikládám RAW i JPEG z něj získaný.


expoziční čas 1/1000 s, clona F2,8, citlivost ISO 100, ohnisko 24 mm, klikněte pro zvětšení

Opět jsem zapnul HDR a scéna získala mnohem lepší jasy. Popředí je světlejší a pozadí se nepřepaluje. Míra detailů je velmi dobrá, některé části (stromy v pravé části) působí poněkud malovaně. Co se týče samotného HDR, přišlo mi příliš "živé". Ze začátku vůbec neposlouchalo, pořád hlásalo, že díky pohybu přístroje nebylo možné HDR použít (ale HDR snímek ve skutečnosti je uložen na kartu). S každým dalším HDR snímkem ale jako by se fotoaparát učil s funkcí pracovat a ke konci testování nebyl výraznější problém. Jinak řečeno, je třeba se s tím naučit pracovat.


expoziční čas 1/350 s, clona F2,8, citlivost ISO 100, ohnisko 24 mm

K focení pohybu se věc má takhle. Pokud je pohybující se objekt celý na tmavém pozadí jako tento vlak, ten bude součástí snímků exponovaných na stíny a naopak vůbec se nebude brát v potaz u snímku exponovaného na světla. V tomto případě s pohybem není vůbec problém.


expoziční čas 1/1000 s, clona F3,9, citlivost ISO 100, ohnisko 42 mm

Pokud se ale pohybující se objekt vyskytuje na různorodém pozadí, může se stát, že část objektu bude vyříznuta ze snímku prosvětleného a část z tmavého jako v tomto případě. Na toto si dávejte pozor, pak už bude HDR funkce pro vás pracovat velmi dobře.


ohnisko 24 mm, clona F2,4 (JPEG)


ohnisko 24 mm, clona F2,4 (RAW)


ohnisko 24 mm, clona F4 (JPEG)


ohnisko 24 mm, clona F4 (RAW)


ohnisko 24 mm, clona F7,2 (JPEG)


ohnisko 24 mm, clona F7,2 (RAW)

V JPEGu je chromatická aberace výtečným způsobem potlačována. Když se ale podíváte do RAWu (alespoň přes Samsung RAW Converter 3.2.3.2, který je dnes asi jediným softwarem, který tyto soubory otevře), doslova se zhrozíte. Chromatická aberace je doslova šílená, ani se mi nechce věřit, že by to bylo reálné. S vyššími clonami problém mizí, každopádně na nejširším ohnisku v RAWu budete muset aberaci odstraňovat.


ohnisko 50 mm, clona F4,4 (JPEG)


ohnisko 50 mm, clona F4,4 (RAW)


ohnisko 50 mm, clona F7,3 (JPEG)


ohnisko 50 mm, clona F7,3 (RAW)

Na středních ohniscích po aberaci není památky a vše je bez problémů. Zde lze přístroj pochválit a i rohová ostrost je dobrá.


ohnisko 120 mm, clona F5,8 (JPEG)


ohnisko 120 mm, clona F5,8 (RAW)


ohnisko 120 mm, clona F7,5 (JPEG)


ohnisko 120 mm, clona F7,5 (RAW)

Ani na nejdelším ohnisku není fotoaparátu co vytýkat a chromatickou aberaci zde v podstatě nenaleznete. Alespoň ne v takové míře, aby vadila.


Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.