Samsung WB550: do šířky i dálky

30.6.2009, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
Samsung má rád široká ohniska a nový ultrazoom WB550 je v tomto přeborník. Nejenže nabízí ultraširokých 24 mm, které má jen minimum kompaktů, ale k tomu 10× optický zoom. Fotoaparát má i spoustu nových Smart technologií a rozlišení 12,2 MPx.

Samsung WB550 přišel v poměrně malé bílé krabici, která ukrývá i základní příslušenství.

Tím je pak poutko na ruku, Li-Ion akumulátor, CD-ROM s manuály, adaptér pro nabíjení ze sítě, USB kabel, který rovněž slouží pro nabíjení, dále AV kabel a ořezaná verze manuálu.

Fotoaparát používá 3,7V Li-Ion akumulátor s kapacitou 1050 mAh. Tato baterie se nabíjí přímo ve fotoaparátu. Buď tedy vezmete USB kabel, adaptér a připojíte fotoaparát do sítě, nebo vezmete jen USB kabel a píchnete fotoaparát do počítače. A pokud USB porty jsou stále pod napětím (v závislosti na základní desce a provedeném nastavení v BIOSu), lze nabíjet baterii i při vypnutém PC. Doba nabíjení trvá zhruba 3 hodiny. Výdrž baterie se během testu pohybovala kolem 320 snímků na jedno nabití. To je průměrný výsledek.

K fotoaparátu je dodáván software Samsung Master 1.1. Tato aplikace je docela příjemná pro práci s fotografiemi v počítači, nicméně pro nahrávání fotografií z fotoaparátu do PC není úplně ideální. Problém je v tom, že pokaždé chce fotografie strkat do Dokumentů. Cestu do adresáře na jiném místě si prostě nezapamatuje. Stejně tak se dá vytvořit nová složka v Dokumentech, ale v jiném adresáři se mi to nepodařilo. Naštěstí dokáže sám vytvořit adresář s aktuálním datem a do něj nahrát fotografie.

Přehled fotografií zahrnuje malé náhledy, informaci o času, cloně a názvu souboru. Vlevo je pak navigační panel.

Po rozkliknutí snímku se fotografie zvětší. V horním menu je několik voleb, nejzajímavější budou patrně úpravy fotografie.

Těch je opravdu hodně. V levém sloupci jsou děleny do tří oddílů, přičemž každý nabízí spoustu funkcí. Od rotací, ořezání, přes úpravu barev, kontrastu, redukci červených očí až po vložení textur a uměleckých efektů. Vlevo dole vidíte, že jde do snímků i psát a kreslit.

Některé úpravy jsou zobrazovány ve dvoj-okně se stavem "před" a "po". Každou volbu je však nutno povolovat, což trošku zdržuje.

Zobrazení LCD a menu

Fotoaparát není vybaven hledáčkem, a tak se musíte spokojit jen s LCD displejem. Ten má velkou 3,0" úhlopříčku a klasické rozlišení 230.000 bodů (320×240 pixelů). Jak již bylo řečeno, má velmi pěkný obraz, ale pozorovací úhly jsou spíše slabší, zespoda je displej prakticky nepoužitelný a moc dobře mu nedělá ani silné světlo.

V levém horním rohu je ikona motivového programu. Pod tím naleznete signalizaci optické stabilizace, blesku, může zde být samospoušť, dále se tu ukazuje makro režim, v případě úprav vlastností obrazu se tu ukáže i ostrost, kontrast a saturace. Vlevo nahoře ještě vidíte korekci expozice. Horní řádek je určen jen pro ukazatel zoomu (zde nikoli).

Pravý horní roh má ukazatel zbývajících snímků, záznamu na vnitřní paměť nebo paměťovou kartu a zbývající energii baterie. Směrem níže tu vidíte rozlišení, styl ostření, měření expozice, sekvenční snímání, ISO citlivost, vyvážení bílé a detekci tváře. Pokud jsou volby na standardní automatickém nastavení, ukazuje se jen rozlišení, ostření a měření expozice. Po namáčknutí spouště většina ikonek pohasne, vlevo nahoře se objeví expoziční čas a clona, hodnotu ISO citlivosti se bohužel nedozvíte.

V případě manuálního ostření se výřez zvětší na celou obrazovku a dole vidíte i graf, který ale není moc názorný (neukazuje vzdálenost). Napravo je vidět rychlé menu přístupné po stisku tlačítka Fn. Jeho ovládání je rychlé a příjemné.

U manuálního režimu se tlačítkem korekce expozice vysvítí zelený trojúhelníček u času nebo expozice. Chcete-li nastavovat druhý parametr, do dvou sekund musíte stihnout překliknout čtyřsměrný ovladač vpravo nebo vlevo. S nastavováním hodnot se nemění obraz na displeji, ten je stále rozumně světlý. Až po namáčknutí expozice obraz získá takovou expozici, jakou bude mít při snímání, rovněž se ukáže hodnota pře(pod)expozice. Na pravém snímku vidíte nastavování samospouště. Není zde žádné menu, klikáním se pouze mění ikonky a popisek. Nikdy tedy nevíte, co bude následovat. Na jednu stranu je to matoucí, na druhou stranu - když si zvyknete, bude to rychlejší.

Zobrazení LCD displeje lze rozšířit i o mřížku a histogram. Fotoaparát pod tlačítkem "E" nabízí rozsáhlé úpravy barev. Ve vrchním řádku je několik barevných nastavení (živé, klidné,...), pak následuje další barevné ladění (sépie, načervenalé,...), ostrost, kontrast a míra saturace. Možností je opravdu hodně.

Ve Smart Auto režimu se nahoře ukáže ikona automaticky vybraného scénického režimu. Fotoaparát správně rozeznal, že se jedná o makro. Výčet jiných výpisů se omezuje vlevo na blesk, vpravo na počet snímků, zápis na kartu/interní paměť, zbývající energie a rozlišení. Napravo je pak vidět styl korekce expozice, kde se vlevo nahoře ukazuje hodnota a nechybí dole ani graf. V pravém sloupci jde také vidět počet zobrazených ikonek, pokud jsou všechny na standardním nastavení.

Tady se ještě vracím k barevným nastavením, kde můžete ovlivňovat jednotlivé barevné kanály. Při snímání videosekvencí (snímek vpravo) je nalevo jen optická stabilizace. Vpravo nahoře je zbývající čas, informace o tom, že je vložena paměťová karta a na tu se bude zapisovat, jako poslední je ikona zbývající energie baterie. Směrem dolů je to rozlišení, snímkovací frekvence a způsob měření expozice.

Hlavní menu fotoaparátu (po stisku tlačítka MENU/OK) nemá na výběr mnoho fotografických možností. Je jich jen šest. Můžete si všimnout, že ovládací páčka (tj. kolébka) je nastavitelná a můžete sem přiřadit i nastavení ISO citlivosti nebo vyvážení bílé. Jak se jednotlivé volby rozklikávají, vidíte na pravém snímku. Potvrzuje se tlačítkem OK.

Toto je technické menu fotoaparátu a na dalším snímku vidíte poměrně nepřehledně vyřešený seznam scénických režimů. V tomto opravdu není jednoduché se vyznat.

Při prohlížení snímků je v horním pravém rohu číslo složky s číslem souboru, opět signalizace paměťové karty a zbývající energie. V základním zobrazení to jsou všechny informace, které vidíte. Ty můžete zrušit úplně (vidíte jen fotku), nebo obohatit o více informací jako je histogram, ISO citlivost, clona, expoziční čas, blesk, rozlišení snímku a datum pořízení.

V případě, že k prohlížení snímků využíváte Smart Album, můžete snímky řadit podle dnů v týdnu, typu souboru (zvuková poznámka, video, snímek) nebo podle barev. To vidíte na pravém snímku LCD displeje. V dolním grafu je vidět, že žlutá čárka se nachází v dlouhém zeleném poli, tedy je na kartě spousta zelených snímků. Ty se pak řadí právě podle barev. Divné však je, že fotoaparát si nepamatuje nastavení zobrazování snímků, Smart Album musíte pokaždé zapínat znovu.

U videosekvencí se nezobrazují téměř žádné informace. Vršek je totožný, dole je to jen délka videa a informace o tom, jak spustit přehrávání. Dále je také dáno na srozuměnou, že tlačítkem "E" pořídíte statický snímek z videosekvence. Přehrávání pak vidíte na pravém snímku.