Samsung WB650: povedený cestovatel
Nový kapesní ultrazoom Samsung WB650 vyvolává velký zájem veřejnosti a spoustu žádostí o jeho recenzi. My vám ji dnes přinášíme. Podívejme se, jak si fotoaparát v této třídě s rekordním 15× optickým zoomem, HD videosekvencemi a podporou GPS vede.
Kapitoly článku:
- Samsung WB650: povedený cestovatel
- Autofokus, ostření, makro, expozice, foto režimy
- Videosekvence, stabilizace obrazu portréty a blesk
- Výbava, GPS, výdrž, software a displej
- Digitální šum
- Sférické zkreslení, vinětace, vyvážení bílé, barvy
- Rychlost, zoom, protisvětlo
- Noční a standardní scéna
- Galerie ilustračních snímků
- Závěr
Sférické zkreslení a vinětace
Objektiv má velké pozitivum v takřka naprosté absenci zkreslení. Na nejširším ohnisku je zkreslení jen velmi slabé (a to i ve videosekvencích), na nejdelším jsou pak linie naprosto rovné.
![]() ohnisko 24 mm | ![]() ohnisko 360 mm |
Problém je však poněkud ve vinětaci objektivu. Na nejširším 24mm ohnisku je patrná, působí dojmem, že z obrazového pole dodávaného objektivem je využito skutečně naprosté maximum a úplné růžky fotografie jsou tmavší, což platí zejména při ostření na krátké vzdálenosti (u testovaného kusu to platilo o zejména horním pravém rohu). S otevřenou clonou pak do cca 120mm ohniska není problém, pak do 300mm je naopak vinětace opět opravdu hodně vidět a na 330 a 360mm ohnisku se to už opět dá přežít, ale stále je velmi patrná.
Na vysokých clonách není s výjimkou nejkratšího ohniska vůbec problém. Vinětace je dokonce záporná, rohy jsou tedy světlejší než prostředek obrazu. Zajímavé, ale je to tak. Je fajn, že fotoaparát má tendenci trochu clonit a aberaci tak snižovat. V další části se podíváme na kresbu objektivu včetně různých optických chyb jako je chromatická aberace nebo vinětace.
![]() ohnisko 24 mm, clona F3,2 | ![]() ohnisko 24 mm, clona F4,2 |
![]() ohnisko 24 mm, clona F5,8 | ![]() ohnisko 24 mm, clona F8,3 |
![]() ohnisko 24 mm, clona F11,6 |
Při nižších clonách je kresba uprostřed velmi dobrá, rohy jsou jen lehce neostřejší, takže zde zaslouží fotoaparát pochvalu. Vinětace je ale docela znatelná a z pravého horního rohu u testovaného kusu nezmizela nikdy. Ostatní rohy jsou od cca F5 s přijatelnější vinětací. Od clony F5,6 nastupuje lehká difrakce, která je u nejvyšší clony velmi výrazná.
![]() ohnisko 50 mm, clona F3,8 | ![]() ohnisko 50 mm, clona F5,4 |
![]() ohnisko 50 mm, clona F7,6 | ![]() ohnisko 50 mm, clona F12 |
Na ohnisku 50 milimetrů jsou rohy trošku neostré, ale většinou to není nic vážného. Na vyšších clonách je opět patrná difrakce.
![]() ohnisko 100 mm, clona F4,4 | ![]() ohnisko 100 mm, clona F5,6 |
![]() ohnisko 100 mm, clona F7,6 | ![]() ohnisko 100 mm, clona F12,5 |
I na dalším ohnisku, tentokrát 100 milimetrů, se situace opakuje. Kresba uprostřed dobrá, v rozích lehce slabší. Poněkud slabší se zdál být levý spodní roh.
![]() ohnisko 210 mm, clona F4,6 | ![]() ohnisko 210 mm, clona F5,8 |
![]() ohnisko 210 mm, clona F8,3 | ![]() ohnisko 210 mm, clona F10,3 |
Na středně dlouhých ohniscích je velmi dobře vidět vzrůstající vinětace objektivu. Ostrost v rozích je jen průměrná.
![]() ohnisko 360 mm, clona F5,8 | ![]() ohnisko 360 mm, clona F8,3 |
![]() ohnisko 360 mm, clona F12 |
Nejdelší ohnisko poprvé přináší výraznou chromatickou aberaci, která se ale na jiných ohniscích v podstatě nevyskytuje. Ostrost rohů je slabší. Ještě se podíváme na totéž v reálné scéně při ostření na větší vzdálenost.
![]() ohnisko 24 mm, clona F3,2 | ![]() ohnisko 24 mm, clona F4,2 |
![]() ohnisko 24 mm, clona F5,8 | ![]() ohnisko 24 mm, clona F8,3 |
![]() ohnisko 24 mm, clona F11,6 |
Při ostření na větší vzdálenost jsem výraznější problém s vinětací většinou nezaznamenal. Kresba je poměrně ostrá, je zde vidět typické rozmývání obrazu fotoaparátů Samsung. Od středních clon nastupuje difrakce, která při F11,6 dělá snímek velmi neostrým.
![]() ohnisko 60 mm, clona F4,4 | ![]() ohnisko 60 mm, clona F5,6 |
![]() ohnisko 50 mm, clona F8 | ![]() ohnisko 50 mm, clona F12,5 |
U ohniska 60 milimetrů je neostrost v rozích docela vidět. Stačí to srovnat s prostředkem, který je naprosto ostrý. U vyšších clon opět nastupuje silná difrakce. Aby ne, když se při cloně F11,6 posílá obraz na 14MPx 1/2,33" čip.
![]() ohnisko 150 mm, clona F4,4 | ![]() ohnisko 150 mm, clona F5,6 |
![]() ohnisko 150 mm, clona F8 | ![]() ohnisko 150 mm, clona F12,5 |
150mm ohnisko je na tom o něco lépe. Levý spodní roh vykazuje podobně jako u syntetického testu na 100 mm neostrost, naopak pravý horní je ostrý dostatečně.
![]() ohnisko 270 mm, clona F5 | ![]() ohnisko 270 mm, clona F5,6 |
![]() ohnisko 270 mm, clona F8 | ![]() ohnisko 270 mm, clona F12,5 |
270mm ohnisko se projevilo velmi dobrou ostrostí po celé ploše obrazu. Difrakce při vyšších clonách způsobuje silné rozmytí snímku, vidět to jde především na žaluziích.
![]() ohnisko 360 mm, clona F5,8 | ![]() ohnisko 360 mm, clona F8,3 |
![]() ohnisko 360 mm, clona F12 |
Na nejdelším ohnisku je situace v pořádku, můžete si všimnout klesající vinětace. Chromatická aberace se zde nevyskytuje.
Vyvážení bílé, barvy
Ve stínu se občas můžete dočkat velmi studených barev, jinak ale nelze mít k vyvážení bílé žádné výhrady a dobře pracuje i při žárovkovém osvětlení. Uživatel může nastavit vlastní vyvážení vyfocením bílé plochy.
![]() automatické | ![]() denní světlo |
![]() pod mrakem | ![]() zářivka typu H |
![]() zářivka typu L | ![]() žárovka |
![]() vlastní nastavení |
Nesmí chybět ani několik barevných režimů.
![]() normální | ![]() skica (výřez) |
![]() potlačení mlhy | ![]() měkký |
![]() výrazný | ![]() prales |
![]() retro | ![]() chladný |
![]() klid | ![]() klasický |
![]() negativ | |
![]() červená (minimum) | ![]() červená (maximum) |
![]() zelená (minimum) | ![]() zelená (maximum) |
![]() modrá (minimum) | ![]() modrá (maximum) |