Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Sony a3000 (ILCE-3000): CSC co nejlevněji

17.2.2014, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
Nedávno jsme otestovali Sony SLT-A58 a dnes se podíváme na CSC variantu a3000 (ILCE-3000) bez zrcátka. Shodně tu najdete elektronický hledáček, 20MPx APS-C Exmor CMOS senzor a 18-55mm setový objektiv, tentokrát ale ten z NEXů.

Noční scéna


S nočním focením nebudou problémy, autofokus pracuje dobře a rozsah expozičních časů je rovněž dostatečný.


Sony Alpha a3000 (ILCE-3000) noční scéna

expoziční čas 8 s, clona F13, citlivost ISO 100, ohnisko 34 (51) mm, korekce -1,3 EV, klikněte pro zvětšení



Zajímavé je, že na displeji vypadal snímek docela pěkně prosvětlený. Kresba je méně kontrastní kvůli smogu, který je v zimě na Ostravsku téměř trvalým jevem. K dispozici dávám snímek v RAWu. Dále se můžete podívat na výřezy při různých citlivostech, vlevo je JPEG, vpravo pak RAW s vypnutým odšumováním.


Sony Alpha a3000 (ILCE-3000) noční scéna ISO 100

ISO 100 (JPEG / konverze z RAWu)



Nejnižší citlivost je v pořádku, detaily jsou dobré a šum minimální.


Sony Alpha a3000 (ILCE-3000) noční scéna ISO 200

ISO 200 (JPEG / konverze z RAWu)



Rovněž ISO 200 je docela čisté a vzhledem k podmínkách nemám námitky.


Sony Alpha a3000 (ILCE-3000) noční scéna ISO 400

ISO 400 (JPEG / konverze z RAWu)



ISO 400 už začíná jasově trochu šumět, JPEGy se naopak lehce mažou a ztrácí saturaci barev.


Sony Alpha a3000 (ILCE-3000) noční scéna ISO 800

ISO 800 (JPEG / konverze z RAWu)



S citlivostí ISO 800 zde nastupuje barevný šum, JPEGy opět ztrácí barvy a detaily.


Sony Alpha a3000 (ILCE-3000) noční scéna ISO 1600

ISO 1600 (JPEG / konverze z RAWu)



Navýšení citlivosti na ISO 1600 přineslo další nárůst barevných fleků v RAWu. Odšumování v JPEGu se projevilo rozmýváním obrazu.


Sony Alpha a3000 (ILCE-3000) noční scéna ISO 3200

ISO 3200 (JPEG / konverze z RAWu)



U citlivosti ISO 3200 už počítejte s výrazným barevným šumem v RAWu, JPEGy jsou takřka bez detailů.


Sony Alpha a3000 (ILCE-3000) noční scéna ISO 6400

ISO 6400 (JPEG / konverze z RAWu)



Sony Alpha a3000 (ILCE-3000) noční scéna ISO 6400 multiexpozice

ISO 6400 (multiexpozice)



ISO 6400 už v JPEGu vytváří jen bezbarvé rozmazané stíny. Multiexpozice hezky snižuje šum, ale nelze provádět korekci expozice a mnoho nočních snímků je příliš prosvětleno.


Sony Alpha a3000 (ILCE-3000) noční scéna ISO 12800

ISO 12800 (JPEG / konverze z RAWu)



S citlivostí ISO 12800 je barevný šum v RAWu už opravdu hodně výrazný. JPEGy jsou bez kresby.


Sony Alpha a3000 (ILCE-3000) noční scéna ISO 16000

ISO 16000 (JPEG / konverze z RAWu)



Nejvyšší citlivost je v podstatě nepoužitelné. Barvy ani detaily neexistují.


Standardní scéna


Podíváme se také na standardní snímky.


Sony Alpha a3000 (ILCE-3000) standardní scéna rybník

expoziční čas 1/200 s, clona F11, citlivost ISO 100, ohnisko 34 (51) mm, korekce +1 EV, klikněte pro zvětšení



Kresba je vzhledem ke vzdušnému závoji celkem dobrá. Můžete se podívat i na RAW, kde nebudete mít problém dostat kresbu zpět do oblohy, slabší to bude ve stínech, které kvůli smogu mají slabší kresbu.


Sony Alpha a3000 (ILCE-3000) standardní scéna mlýny

expoziční čas 1/125 s, clona F11, citlivost ISO 100, ohnisko 30 (45) mm, korekce +0,7 EV, klikněte pro zvětšení



Kresba je celoplošně pěkná, byť ne vyloženě ostrá. Chválím to, že se fotoaparátu podařilo aspoň trochu vykreslit strukturu šedé zdi na budově mlýnů.


Sony Alpha a3000 (ILCE-3000) standardní scéna školka

expoziční čas 1/80 s, clona F5,6, citlivost ISO 100, ohnisko 18 (27) mm, klikněte pro zvětšení



Prostředek je krásně ostrý, bohužel rohy na tom ani zdaleka nejsou tak dobře. Nejsou vyloženě vytažené ven, naopak působí, jako by byly jen nezaostřené.

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.