Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Sony A5100: postřehy z praxe

14.3.2019, Milan Šurkala, recenze
Už nějakou dobu je na trhu CSC fotoaparát Sony A5100. Nyní se prodává za poměrně nízké částky, a proto jsme se mu podívali na zoubek. Nabídne 24MPx snímač a otočný dotykový displej. Jak si povede v našem testu?

Protisvětlo

 
Nyní se budeme věnovat náročnému focení v protisvětle. To je do značné míry ovlivněno objektivem, svou úlohu ale pochopitelně hraje i senzor fotoaparátu (jeho dynamický rozsah, zpracování obrazu a případně prosvětlovací technologie).
 
Sony A5100 (ILCE-5100) protisvětlo 1
 
expoziční čas 1/800 s, clona F6,3, citlivost ISO 100, ohnisko 16 (24) mm, klikněte pro zvětšení
 
V obraze je malý odlesk, za který může použitý objektiv. Ten rovněž nekreslí zrovna ostře v rozích obrazu, takže kresba je slabší. Sám fotoaparát však nabídne slušný dynamický rozsah a z RAWu ještě něco vytáhnete.
 
Sony A5100 (ILCE-5100) protisvětlo 2
 
expoziční čas 1/80 s, clona F5,6, citlivost ISO 100, ohnisko 50 (75) mm, korekce +0,3 EV, klikněte pro zvětšení
 
Zde se podíváme zejména na dynamický rozsah. RAW opět umožní stáhnout jasy a prosvětlit stíny, aniž byste se dočkali nějak dramatického šumu. Přepaly v obloze nicméně už nezachráníte. Objektiv zde vykazuje zvláštní bokeh (jakoby ostrý obraz s aurou místo rozmazaného pozadí).
 
Sony A5100 (ILCE-5100) protisvětlo 3
 
expoziční čas 1/125 s, clona F8, citlivost ISO 100, ohnisko 16 (24) mm, klikněte pro zvětšení
 
Zejména uprostřed je dobrá kvalita obrazu. Objektiv opět hůře kreslí po stranách obrazu a vykazuje odlesk. Samotné podání barev a jasů fotoaparátem považuji za slušné (jako u drtivé většiny snímků v recenzi, i zde byla použita technologie DRO). Můžete si stáhnout RAW snímek. To je ostatně velmi dobře vidět v RAWu, kde jsou stíny výrazně tmavší a v obloze naopak znatelně větší přepal.
 
Sony A5100 (ILCE-5100) protisvětlo 4
 
expoziční čas 1/160 s, clona F9, citlivost ISO 100, ohnisko 16 (24) mm, korekce +0,3 EV, klikněte pro zvětšení
 
V obloze jsou přepaly, ale chválím fotoaparát za to, že přechod do nich je poměrně jemný. V RAWu je vidět, že kresbu dostanete do celé oblohy.
 
Sony A5100 (ILCE-5100) protisvětlo 4 HDR
 
expoziční čas 1/160 s, clona F9, citlivost ISO 100, ohnisko 16 (24) mm, korekce +0,3 EV, klikněte pro zvětšení
 
HDR režim umožnil trochu lépe prokreslit oblohu, o nějak dramatických rozdílech se ale nedá mluvit.
 
Sony A5100 (ILCE-5100) protisvětlo 5
 
expoziční čas 1/200 s, clona F9, citlivost ISO 100, ohnisko 16 (24) mm, klikněte pro zvětšení
 
Tohle je snímek s opravdu velmi vysokým dynamickým rozsahem. Ani z RAWu už nezachráníte celou oblohu, přesto je tu ale solidní rezerva. Stíny po prosvětlení začnou vykazovat jasový i trochu barevný šum.
 
Sony A5100 (ILCE-5100) protisvětlo 5 HDR
 
expoziční čas 1/200 s, clona F9, citlivost ISO 100, ohnisko 16 (24) mm, klikněte pro zvětšení
 
Hardwarové HDR dodalo více života stínům, ale také snížilo přepal v obloze. Dobrá práce. Objektiv pak způsobuje odlesk a tradičně nepotěší slabou rohovou kresbou.
 
 

Zoom

 
Míra optického zoomu závisí na použitém objektivu a nikoli fotoaparátu, takže se podíváme na to, co nabídne základní setový objektiv 16-50mm.
 
Sony A5100 (ILCE-5100) zoom 16mm ohnisko
 
expoziční čas 1/60 s, clona F9, citlivost ISO 100, ohnisko 16 (24) mm, korekce +1 EV, klikněte pro zvětšení
 
Ten potěší širokoúhlým záběrem a solidní středovou ostrostí, naopak zklame rohovou neostrostí. Jak je vidět, byla použita korekce +1 EV a snímek je pořád ještě docela šedý. Můžete se podívat na snímek v RAW formátu.
 
Sony A5100 (ILCE-5100) zoom 50mm ohnisko
 
expoziční čas 1/80 s, clona F9, citlivost ISO 125, ohnisko 50 (75) mm, korekce +1 EV, klikněte pro zvětšení
 
Přiblížení není moc velké, to se ani od většiny setových objektivů nedá čekat. Objektiv zde nabídl velmi slušnou středovou kresbu, ale rohy jsou na tom opět hůře.

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.