Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoaparáty
Fotomobily
Objektivy
Software
Tipy a triky
Tiskárny
Příslušenství
Ostatní
O nás  |  Napište nám
Facebook  |  Twitter
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně  |  Svět audia

Sony A5100: postřehy z praxe

, , recenze
Sony A5100: postřehy z praxe
Už nějakou dobu je na trhu CSC fotoaparát Sony A5100. Nyní se prodává za poměrně nízké částky, a proto jsme se mu podívali na zoubek. Nabídne 24MPx snímač a otočný dotykový displej. Jak si povede v našem testu?
Sony A5100: postřehy z praxe

Protisvětlo

 
Nyní se budeme věnovat náročnému focení v protisvětle. To je do značné míry ovlivněno objektivem, svou úlohu ale pochopitelně hraje i senzor fotoaparátu (jeho dynamický rozsah, zpracování obrazu a případně prosvětlovací technologie).
 
Sony A5100 (ILCE-5100) protisvětlo 1
 
expoziční čas 1/800 s, clona F6,3, citlivost ISO 100, ohnisko 16 (24) mm, klikněte pro zvětšení
 
V obraze je malý odlesk, za který může použitý objektiv. Ten rovněž nekreslí zrovna ostře v rozích obrazu, takže kresba je slabší. Sám fotoaparát však nabídne slušný dynamický rozsah a z RAWu ještě něco vytáhnete.
 
Sony A5100 (ILCE-5100) protisvětlo 2
 
expoziční čas 1/80 s, clona F5,6, citlivost ISO 100, ohnisko 50 (75) mm, korekce +0,3 EV, klikněte pro zvětšení
 
Zde se podíváme zejména na dynamický rozsah. RAW opět umožní stáhnout jasy a prosvětlit stíny, aniž byste se dočkali nějak dramatického šumu. Přepaly v obloze nicméně už nezachráníte. Objektiv zde vykazuje zvláštní bokeh (jakoby ostrý obraz s aurou místo rozmazaného pozadí).
 
Sony A5100 (ILCE-5100) protisvětlo 3
 
expoziční čas 1/125 s, clona F8, citlivost ISO 100, ohnisko 16 (24) mm, klikněte pro zvětšení
 
Zejména uprostřed je dobrá kvalita obrazu. Objektiv opět hůře kreslí po stranách obrazu a vykazuje odlesk. Samotné podání barev a jasů fotoaparátem považuji za slušné (jako u drtivé většiny snímků v recenzi, i zde byla použita technologie DRO). Můžete si stáhnout RAW snímek. To je ostatně velmi dobře vidět v RAWu, kde jsou stíny výrazně tmavší a v obloze naopak znatelně větší přepal.
 
Sony A5100 (ILCE-5100) protisvětlo 4
 
expoziční čas 1/160 s, clona F9, citlivost ISO 100, ohnisko 16 (24) mm, korekce +0,3 EV, klikněte pro zvětšení
 
V obloze jsou přepaly, ale chválím fotoaparát za to, že přechod do nich je poměrně jemný. V RAWu je vidět, že kresbu dostanete do celé oblohy.
 
Sony A5100 (ILCE-5100) protisvětlo 4 HDR
 
expoziční čas 1/160 s, clona F9, citlivost ISO 100, ohnisko 16 (24) mm, korekce +0,3 EV, klikněte pro zvětšení
 
HDR režim umožnil trochu lépe prokreslit oblohu, o nějak dramatických rozdílech se ale nedá mluvit.
 
Sony A5100 (ILCE-5100) protisvětlo 5
 
expoziční čas 1/200 s, clona F9, citlivost ISO 100, ohnisko 16 (24) mm, klikněte pro zvětšení
 
Tohle je snímek s opravdu velmi vysokým dynamickým rozsahem. Ani z RAWu už nezachráníte celou oblohu, přesto je tu ale solidní rezerva. Stíny po prosvětlení začnou vykazovat jasový i trochu barevný šum.
 
Sony A5100 (ILCE-5100) protisvětlo 5 HDR
 
expoziční čas 1/200 s, clona F9, citlivost ISO 100, ohnisko 16 (24) mm, klikněte pro zvětšení
 
Hardwarové HDR dodalo více života stínům, ale také snížilo přepal v obloze. Dobrá práce. Objektiv pak způsobuje odlesk a tradičně nepotěší slabou rohovou kresbou.
 
 

Zoom

 
Míra optického zoomu závisí na použitém objektivu a nikoli fotoaparátu, takže se podíváme na to, co nabídne základní setový objektiv 16-50mm.
 
Sony A5100 (ILCE-5100) zoom 16mm ohnisko
 
expoziční čas 1/60 s, clona F9, citlivost ISO 100, ohnisko 16 (24) mm, korekce +1 EV, klikněte pro zvětšení
 
Ten potěší širokoúhlým záběrem a solidní středovou ostrostí, naopak zklame rohovou neostrostí. Jak je vidět, byla použita korekce +1 EV a snímek je pořád ještě docela šedý. Můžete se podívat na snímek v RAW formátu.
 
Sony A5100 (ILCE-5100) zoom 50mm ohnisko
 
expoziční čas 1/80 s, clona F9, citlivost ISO 125, ohnisko 50 (75) mm, korekce +1 EV, klikněte pro zvětšení
 
Přiblížení není moc velké, to se ani od většiny setových objektivů nedá čekat. Objektiv zde nabídl velmi slušnou středovou kresbu, ale rohy jsou na tom opět hůře.