Sony A7R (ILCE-7R): postřehy z praxe
14.6.2018, Milan Šurkala, recenze
Do dnešního rychlého testu jsme vzali starší fotoaparát Sony A7R s 36MPx full frame snímačem. Ten je na trhu již nějaký ten pátek, stále se ale prodává a má co říci. Podívejte se spolu s námi, jak obstojí v dnešní tvrdé konkurenci.
Kapitoly článku:
Podíváme se také na šum 36MPx full frame snímače. Budeme posuzovat JPEGy i RAWy s vypnutým odšumováním převedené přes Camera Raw.
výřezy z 36MPx JPEGů
K rozpíjení hran a mírné ztrátě saturace barev dochází u citlivosti ISO 1600. Ještě ISO 3200 je dobré, ale výše se už projevuje vyšší pixelová hustota a ISO 6400 začíná být docela dost rozpité. Stále se ale dá používat.
výřezy z 36MPx RAWů
I zde se ukazuje, že barevný šum se začíná ve větší míře vkrádat do snímků při citlivosti ISO 1600. ISO 3200 vypadá stále ještě dobře, ale u citlivosti ISO 6400 je už barevných bodů přeci jen dost. Výše bych už raději nechodil.
výřezy ze snímků konvertovaných na 12 MPx (vlevo JPEG, vpravo RAW)
Pro možnost vzájemného srovnání výstupu napříč recenzemi předkládám i snímky konvertované na 12MPx rozlišení. Jak je vidět, i ISO 3200 zde vypadá dost slušně, ISO 6400 je pak určitě použitelné. Dále se podíváme i na tradiční vousy plyšového zajíce.
výřezy z 36MPx snímků (vlevo JPEG, vpravo RAW)
Rozmývání detailů začíná být patrné už při citlivosti ISO 1600. Nicméně i vyšší citlivosti vypadají akceptovatelně. Hodnoty ISO 3200 se nemusíte bát, výše bych byl už trochu opatrnější.
výřezy z 36MPx snímků (vlevo JPEG, vpravo multixepozice JPEG)
Fotoaparát nabídne také multiexpozici ze čtyř snímků, což snižuje míru šumu. K dispozici je v rozsahu citlivostí od ISO 100 do ISO 51200. Vidíte, že snímky jsou mnohem hladší a nemají odšumovací artefakty. Na druhou stranu jim chybí výraznější ostrost, kterou však díky hladkosti můžete částečně dodat doostřením v editoru.
výřezy ze snímků konvertovaných na 12 MPx (vlevo JPEG, vpravo RAW)
Fotografie jsem ještě zkonvertoval na rozlišení 12 megapixelů pro možnost vzájemného porovnání stejných výstupů. Mírná ztráta detailů začíná u citlivosti ISO 1600, nicméně za použitelné lze rozhodně označit i ISO 3200 a 6400. Výše je už šumu (nebo odšumování) poměrně dost.
výřezy z 36MPx snímků (vlevo JPEG, vpravo RAW)
Zde se ještě můžete podívat na míru jasového a především barevného šumu. Ten se začíná v RAWech objevovat někde kolem citlivostí ISO 800 až 1600, výrazný začíná být okolo ISO 6400. JPEGy jej velmi účinně potlačují a s barevnými fleky se nesetkáte ani při ISO 25600.