reklama
Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Sony Carl Zeiss Vario-Tessar T* 16-70mm F4 OSS (SEL1670Z)

22.12.2016, Milan Šurkala, recenze
V dnešní recenzi se znovu podíváme na zoomovací objektiv pro APS-C CSC systém od Sony. Dnes zamíříme ještě výše a otestujete objektiv Carl Zeiss 16-70mm s konstantní světelností F4 a optickou stabilizací.

Sférické zkreslení


Zkreslení může být korigováno ve fotoaparátu a informace o něm je zanesena také do RAWu, čehož mohou využít moderní RAW konvertory. Ty pak provedou automatickou korekci zkreslení. V takovém případě se docela viditelné sférické zkreslení +2,5 % na nejširší ohniskové vzdálenosti změní na neznatelné s hodnotou +0,5 %. U maximálního zoomu je pak mírně viditelné poduškovité zkreslení s hodnotou -0,8 % korigováno na takřka rovné linie (+0,1 %).


16mm ohnisko (JPEG, korigovaný RAW)



70mm ohnisko (JPEG, korigovaný RAW)



16mm ohnisko (nekorigovaný RAW)

70mm ohnisko (korigovaný RAW)



Vinětace


Zejména při plně otevřené cloně se setkáte s vinětaci, která u širších úhlů záběru přesahuje i 1 EV. V druhé polovině zoomu klesá i pod 0,8 EV. S přicloněním se vada trochu zmírňuje


Sony Carl Zeiss 16-70mm F4 průběh vinětace



Chromatická aberace


Dále se budeme věnovat chromatické aberaci.



16mm ohnisko, clona F4



16mm ohnisko, clona F8



16mm ohnisko, clona F16



Při nejširším úhlu záběru dochází v rozích k mírnému táhnutí do fialova. S vyššími clonami jsou změny spíše jasové.



23mm ohnisko, clona F4



23mm ohnisko, clona F8



23mm ohnisko, clona F16



23mm ohnisková vzdálenost trpí na chromatickou aberaci u nízkých clon, s přicloněním ale rychle mizí.



35mm ohnisko, clona F4



35mm ohnisko, clona F8



35mm ohnisko, clona F16



Podobně je to i u 35mm ohniskové vzdálenosti. Při plně otevřené cloně je vidět chromatickou aberaci, ale s přicloněním hodně rychle mizí.



51mm ohnisko, clona F4



51mm ohnisko, clona F8



51mm ohnisko, clona F16



U 51mm ohniskové vzdálenosti jsou barevné změny relativně malé, jsou zde spíše mírní duchové. Přiclonění opět výrazně vylepšilo kvalitu obrazu.



70mm ohnisko, clona F4



70mm ohnisko, clona F8



70mm ohnisko, clona F16



Na maximálním zoomu je to podobné. U nižších clon jsou mírní duchové, s přicloněním se to ale rychle zlepšuje.

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.
reklama
reklama