Sony Carl Zeiss Vario-Tessar T* 16-70mm F4 OSS (SEL1670Z)
22.12.2016, Milan Šurkala, recenze
V dnešní recenzi se znovu podíváme na zoomovací objektiv pro APS-C CSC systém od Sony. Dnes zamíříme ještě výše a otestujete objektiv Carl Zeiss 16-70mm s konstantní světelností F4 a optickou stabilizací.
Kapitoly článku:
- Ergonomie ovládání, technické údaje
- Autofokus, ostření, světelnost, bokeh, stabilizace
- Sférické zkreslení, vinětace, chromatická aberace
- Kresba v praxi
- Protisvětlo a optický zoom
- Noční a standardní scéna
- Galerie ilustračních snímků
- Závěr
Sférické zkreslení
Zkreslení může být korigováno ve fotoaparátu a informace o něm je zanesena také do RAWu, čehož mohou využít moderní RAW konvertory. Ty pak provedou automatickou korekci zkreslení. V takovém případě se docela viditelné sférické zkreslení +2,5 % na nejširší ohniskové vzdálenosti změní na neznatelné s hodnotou +0,5 %. U maximálního zoomu je pak mírně viditelné poduškovité zkreslení s hodnotou -0,8 % korigováno na takřka rovné linie (+0,1 %).
![]() 16mm ohnisko (JPEG, korigovaný RAW) |
![]() 70mm ohnisko (JPEG, korigovaný RAW) |
![]() 16mm ohnisko (nekorigovaný RAW) |
![]() 70mm ohnisko (korigovaný RAW) |
Vinětace
Zejména při plně otevřené cloně se setkáte s vinětaci, která u širších úhlů záběru přesahuje i 1 EV. V druhé polovině zoomu klesá i pod 0,8 EV. S přicloněním se vada trochu zmírňuje
![Sony Carl Zeiss 16-70mm F4 průběh vinětace](recenze-sony-carl-zeiss-vario-tessar-t-16-70mm-f4-za-oss-sel1670z/6699/img/sony-carl-zeiss-16-70mm-f4-prubeh-vinetace.jpg)
Chromatická aberace
Dále se budeme věnovat chromatické aberaci.
![](recenze-sony-carl-zeiss-vario-tessar-t-16-70mm-f4-za-oss-sel1670z/6699/img/body-10.3BBA.jpg)
16mm ohnisko, clona F4
![](recenze-sony-carl-zeiss-vario-tessar-t-16-70mm-f4-za-oss-sel1670z/6699/img/body-17.3352.jpg)
16mm ohnisko, clona F8
![](recenze-sony-carl-zeiss-vario-tessar-t-16-70mm-f4-za-oss-sel1670z/6699/img/body-24.3F76.jpg)
16mm ohnisko, clona F16
Při nejširším úhlu záběru dochází v rozích k mírnému táhnutí do fialova. S vyššími clonami jsou změny spíše jasové.
![](recenze-sony-carl-zeiss-vario-tessar-t-16-70mm-f4-za-oss-sel1670z/6699/img/body-31.2AD0.jpg)
23mm ohnisko, clona F4
![](recenze-sony-carl-zeiss-vario-tessar-t-16-70mm-f4-za-oss-sel1670z/6699/img/body-39.2A1C.jpg)
23mm ohnisko, clona F8
![](recenze-sony-carl-zeiss-vario-tessar-t-16-70mm-f4-za-oss-sel1670z/6699/img/body-47.2CA0.jpg)
23mm ohnisko, clona F16
23mm ohnisková vzdálenost trpí na chromatickou aberaci u nízkých clon, s přicloněním ale rychle mizí.
![](recenze-sony-carl-zeiss-vario-tessar-t-16-70mm-f4-za-oss-sel1670z/6699/img/body-55.27C6.jpg)
35mm ohnisko, clona F4
![](recenze-sony-carl-zeiss-vario-tessar-t-16-70mm-f4-za-oss-sel1670z/6699/img/body-62.2932.jpg)
35mm ohnisko, clona F8
![](recenze-sony-carl-zeiss-vario-tessar-t-16-70mm-f4-za-oss-sel1670z/6699/img/body-69.3692.jpg)
35mm ohnisko, clona F16
Podobně je to i u 35mm ohniskové vzdálenosti. Při plně otevřené cloně je vidět chromatickou aberaci, ale s přicloněním hodně rychle mizí.
![](recenze-sony-carl-zeiss-vario-tessar-t-16-70mm-f4-za-oss-sel1670z/6699/img/body-75.38AA.jpg)
51mm ohnisko, clona F4
![](recenze-sony-carl-zeiss-vario-tessar-t-16-70mm-f4-za-oss-sel1670z/6699/img/body-81.3A5C.jpg)
51mm ohnisko, clona F8
![](recenze-sony-carl-zeiss-vario-tessar-t-16-70mm-f4-za-oss-sel1670z/6699/img/body-87.4D36.jpg)
51mm ohnisko, clona F16
U 51mm ohniskové vzdálenosti jsou barevné změny relativně malé, jsou zde spíše mírní duchové. Přiclonění opět výrazně vylepšilo kvalitu obrazu.
![](recenze-sony-carl-zeiss-vario-tessar-t-16-70mm-f4-za-oss-sel1670z/6699/img/body-93.4C94.jpg)
70mm ohnisko, clona F4
![](recenze-sony-carl-zeiss-vario-tessar-t-16-70mm-f4-za-oss-sel1670z/6699/img/body-99.4A84.jpg)
70mm ohnisko, clona F8
![](recenze-sony-carl-zeiss-vario-tessar-t-16-70mm-f4-za-oss-sel1670z/6699/img/body-107.3308.jpg)
70mm ohnisko, clona F16
Na maximálním zoomu je to podobné. U nižších clon jsou mírní duchové, s přicloněním se to ale rychle zlepšuje.