Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně
30.9.2009, Milan Šurkala, recenze
Dnes se podíváme na ultrazoom, který se chlubí Exmor CMOS snímačem. Objektiv Sony G nabízí 20× optický zoom a optickou stabilizaci. Hlavními lákadly jsou HD videosekvence, vysokorychlostní sekvenční snímání, netradiční digitální stabilizace i režim panoramat.
matous1 | 27.11.20114:43
pridam zkusenosti ­- foceni 2 roky hlavne cestovani a hory ­- ve srovnani s moji starou DSC 717 od sony dela tenhle plastak o dost horsi fotky... hlavni problem je sum ktery je hlavne pri zapadech­/vychodech slunce dost extremni... take pri velkem zoome je dost velky problem s kvalitou fotky ­- na nejvysi opticky zoom se dobra fotka proste neda udelat za jakychkoliv podminek... automaticka panorama ­- moc casto nefunguje, je treba udelat 3­-4 fotky do foroty aby se aspon jedna povedla... HD video je ale velmi kvalitni...
Odpovědět0  0
branislav P | 10.2.201120:08
vedel by mi niejto poradit kde zoženiem slnečnu clonu umelohmotnu na sony HX1. videl som na you tube ,že takato clona existuje . da za použit aj ako adapter zavitu 74 na 72. ale nikde na nete som sa jej nedopatra. ani pod akou značkou to predavaju. poradte odpovedou na moj mail. vopred dakujem.

potocek.branislav@atlas.sk
Odpovědět0  0
focusx (397) | 13.1.201020:36
Tato Sony má na nejdelším ohnisku ostřejší obraz než Canon 500D s objektivem Tamron 18­­-270­­/3.5­­-6.3 na nejdelším ohnisku!

Dělá panoramatické fotky tak, že se zmáčkne spoušť a otočíš se jednou dokola a pustíš spoušť a je to :)
Odpovědět0  0
busy (4706) | 14.1.20106:48
A to nie je jediny pripad, kedy kompakt spravil ostrejsie fotky ako zrkadlovka. Uz minule som tu ukazoval tento test:
http:­/­/busy.speccy.cz­/tmp­/a630verzus1000d.jpg
Lavy stlpec: Canon EOS 1000D
Pravy stlpec: Canon PowerShot A630
Horny riadok: ISO 100
Spodny riadok: ISO 800
Pod katastrofalnu neostrost u zrkadlovky 1000D sa pravdepodobne podpisuje prilis silny low­-pass filter na snimacom cipe a nekvalitny setovy objektiv. Skusal som aj s pevnym 50 mm F 1.8, vysledok bol o kusok lepsi, ale k ostrosti A630 mal este velmi daleko.
Odpovědět0  0
Osama515 | 4.12.200914:50
Zdravím Vás, chcel by som sa spýtať, či to foťáku Sony HX1 je lepsie kupit Memory Stick Pro DUO High alebo z ďaleka stačí len Memory Stick Pro DUO klasický. Ďakujem za odpoveď
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (6625) | 4.12.200915:32
Tezko rici. Mozna ze zalezi na vyrobci pametovky. Pouzil jsem SanDisk a at to byla zakladni verze nebo ta nejrychlejsi s udajnou prenosovou rychlosti 30 MB­/s, stejne to bylo pomale. Nicmene i tak bych koupil alespon nejakou stredni radu.
Odpovědět0  0
Gandalf54321 | 3.12.200922:28
Zdravím Vás p. Šurkala, chcel by som sa spýtať, aký ultra zoom by ste odúporučil: Panasonic FZ28 popr. 38, Nikon P90, ktorý má veľmi dobré referencie, Canon SX1­­/10 IS a mne asi naj Sony HX1? Hľavne zvažujem medzi Nikonom a Sony. Sony má len 9MPx nie je to málo, keď dnes sa bežne pohybujú až na úrovni 12MPx? Na zákalade prečítaných Vašich recenzii by som a názorov, by som si to chcel potvdiť, ktorý je tá najlepšia voľba popr. postupnosť hodnotenia.
Odpovědět0  0
Ganec | 3.12.200923:28
zle si cital, ked sa takto pytas
(teda ked chces odporucenie, no nepovies na co to chces pouzivat­)

este radsej citaj dalej .. odporucam http:­/­/6mpixel.org­/en­/
Mozno zistis kolko megapixlov je malo, ze nie je megapixel ako megapixel .. a ze viac neznamena vzdy lepsie.

len tak mimochodom .. niekedy mam pocit ze bezny ludia nechapu skutocny rozdiel medzi kompaktom, ultrazoomom a zrkadlovkou ­(teda ze nie je priama umera medzi kvalitou a velkostou, ze niekedy je lepsie jedno a niekedy druhe, ...)
Odpovědět0  0
Ganec | 3.12.200923:40
este k tomu 6mpixel .. je tam viacero clankov ktore sa oplati precitat­/pozriet .. odporucam minimalne http:­/­/6mpixel.org­/en­/?page_id=32

aj ked je to po anglicky .. ­(je tam aj po nemecky­) .. toto by si mal podla mna precitat kazdy kto chce kupovat fotak
Sice to nie je prirucka na nakup fotaku, ale aspon je tam naznacene ze fotaky sa nedaju tak lahko porovnavat len podla parametrov a ze ­"viac pruzkov neznamena viac adidas­".
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (6625) | 3.12.200923:56
To, že se dnešní fotoaparáty pohybují kolem 12 megapixelů, je bohužel smutný fakt. Kéž by jich měly tak 8. Vyšší počet megapixelů se v podstatě dnes rovná horší fotky, neboť výrobní technologie dnešních snímačů prostě nezvládá dávat hezké obrázky při tak malých pixelech. Výsledkem je vysoký šum, který si žádá silné odšumování a tedy i patlání, aby to vůbec nějak vypadalo. Výsledkem je to, že dnešní 12MPx přístroje mají v některých případech ­(např. první 12MPx kompakty Olympus­) zhruba tolik detailů, co kdysi 4MPx kompakty. I z tohoto důvodu dává 10MPx FZ28 lepší snímky než novější 12MPx FZ38. Samozřejmě díky postupně zlepšující se technologii výroby čipů klesá i ideální velikost pixelů a tedy roste ideální rozlišení při dané velikosti čipu. Nicméně Sony i při 9MPx šumí opravdu hodně.
Určitě bych se vyhnul Canonům, mají velmi špatný objektiv ­(hrozná světelnost, výrazná aberace, zkreslení a neostrost v rozích­). Sony HX1 je podsatně lepší volbou, ale i on má své mouchy ­(horší ergonomie ovládání, vysoký šum, který ale jde v některých režimech pěkně odstranit­). Nikon P90 bych doporučil pouze pokud chcete hodně fotit makro. Na maximální zoom má neostré fotky, spoustu chromatické aberace. Nejlepším kompromisem je Panasonic FZ28­/FZ38, který prakticky v žádném ohledu není špatný. Je to takový dobrý pracant, který v ničem příliš nezaostává, nemá žádnou výraznou chybu.
Odpovědět0  0
Ganec | 4.12.20090:47
Panasonic FZ28 je tiez priklad kedy menej je viac.

Ma ­(z tychto­) najlepsiu svetelnost ­(koncove cislo svetelnosti je mensie­).
Ma asi najlepsi objektiv ­(lebo ma z tychto najmensi rozsah .. teda sa spravilo najmenej kompromisov a ma najmenej chyb­) .. aj ked Panasonic este vylepsuje obraz odstranenim aberacie ­(ale to len na okraj­)
Ma menej megapixlovy chip, teda vady objektivu sa tu prejavia menej.

No ale vyvoj ide dalej, FZ38 by mala napriklad rychlejsie zaostrovat ­(ostatne fotaky maju ine finticky­), preto sa medzi nimi tazko porovnava.

Este ohladom Nikonu: ma pomerne ryche seriove snimanie ­(aj ked v mensom rozliseni­), aj to sa obcas hodi.
Odpovědět0  0
metyn | 1.10.200920:47
zdravím p. Šurkala, mám dotaz na to jestli budete dělat i recenzi 38 páč všechny vaše recenze čtu ze zaujetím a docela by mě zajímal váš názor na něj i přesto, že znám váš názor na 28. a jestli ji budete dělat tak aspoň přibližně kdy. vlastním 38 a jsem spokojen nadmíru. Jinak co jsem testoval tak narychlo hx 1 tak se mi zdálo, že na větším výřezu objektiv na více fotkách spíš víc ­"maloval­" než fotil a ty fotky byly takové nemastné neslané, neměly prostě šťávu a u toho videa ten zvuk taky nic moc ­- stačil mírný vánek a už to ­"fičelo­" z repráků tak nevím teda. díky
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (6625) | 1.10.200920:54
Také zdravím. Recenze na FZ38 je určitě v plánu a doufám, že bude co nejdříve.
Odpovědět0  0
ThK | 30.9.200921:49
Nadprůměrný objektiv se světelností f5,2 a výraznou chromatickou aberací? Konečné hodnocení je poněkud protichůdné.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (6625) | 30.9.200921:58
Myslíte? Světelnost je v podstatě lepší, než u konkurence s F5,0 na nejdelším ohnisku. Nejde jen o konečnou hodnotu ­(vlastně ne až tak moc jasný popis světelnosti F2,8­-5,2­) jako o její průběh, který je u HX1 podstatně lepší než u Canonu SX1­/10 IS a o trochu lepší ve srovnání s Olympusem SP­-590UZ i Nikonem P90. Takže zde Sony vyhrává. Ostrost v rozích i obecně kontrast má také ze velmi dobrou, opět zejména ve srovnání s Canonem je ostrost v rozích o mnoho lepší. Chromatickou aberací trpí všechny ultrazoomy, HX1 je na tom zhruba v průměru ­(FZ28 a SP­-590 UZ mají aberaci lepší, naopak SX1 IS a P90 jsou na tom hůře­). To vám nepřijde ve své kategorii nadprůměrné?
Odpovědět0  0
ThK | 30.9.200922:04
No, jak se to vezme. Mám Panasonic Lumix FZ50, který má sice menší zoom ­(35­-400 mm ekv.­), ale světelnost f2,8­-3,3. Je pravda, že jeho snímač dost šumí, ale má 12MPix, takže pokud by se fotografie zmenšila na úroveň 9MPix myslím, že výsledek by byl stejný, ne­-li lepší.
Nechci být hnidopich, ale bohužel se mi zdá, že nové modely fotoaparátů se zaměřují více na komerčně lákavější věci jako je velikost zoomu nebo různé detekce tváří či úsměvu na úkor skutečně užitečných věcí. Už dlouho jsem neviděl nějaký nový ultarzoom, který by mě zaujal a ani tento Sony mě neláká, byť Vaši recenzi i názor respektuji.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (6625) | 30.9.200922:13
Ano, FZ50 byla velmi povedená, hlavně co se týče objektivu ­(ostatně mám doma FZ7 rovněž s F2,8­-3,3 a je to prostě paráda, člověk zazoomuje a má pořád stejný expoziční čas­). Jde však o to, že dnes je dnes. A v dnešní době patří v kategorii ultrazoomů objektiv od Sony HX1 určitě k těm lepším, i když pochopitelně se mu chybičky nevyhnuly. Což je právě ta aberace, která patří k silnějším. V ostatních ohledech patří ke kvalitnějším, hlavně když to srovnám s Canonem SX1 IS, který má stejný rozsah a papírově téměř stejnou světelnost. Rozdíl v těchto objektivech je nebetyčný, Canon je na tom výrazně hůře. Máte pravdu v tom, že dnes se výrobci zaměřují na komerční věci a kvalita snímků pokulhává. Také mě v poslední době žádný ultrazoom výrazně nenadchnul, posledně to byla před rokem FZ28, od té doby nic.
Odpovědět0  0
ThK | 30.9.200922:22
No právě. Dnes je dnes, a dnes by člověk čekat něco lepšího než naopak. Já jsem spíš doufal, že výrobci dostanou rozum a aspoň s tou světelností něco udělají. Lidi si pak můžou stěžovat na rozmazané fotky jak chtějí ­(a vysoké ISO to na malých čipech taky nevytrhne­). To, jakou světelnost mají objektivy většiny současných kompaktů je zkrátka tragédie. Když si vezmu, jak na tom byla moje Minolta Z1 už před pěti lety, tak se všechny dnešní kompaktní foťáky můžou jít zahrabat.
Ano, Lumixy jsou fajn. Mě se na ­"padesátce líbí­" ruční ostření kroužkem na objektivu a to, že při zoomování se nevysouvá objektiv. Jinak jsem si už pořídil zrcadlovku Nikon D60, ale pořád se s ní učím. Lumix mě pěkně rozmlsal, takže s objektivem 18­-105 DX a f3,5­-5,6 teď trochu bojuju. Ovšem dočetl jsem se o stabilizovaném Tamronu 17­-55 f2,8, tak asi začnu zase šetřit:)
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (6625) | 30.9.200922:40
Ano, je to tragédie. Když si vezmu, jaké byly světelnosti např. před čtyřmi roky ­(F2,8­-4,1 u běžného kompaktu­) a čip byl ještě větší než dnes ­(1­/1,8­"), tak nechápu, jakto, že dnes to nikdo neudělá. Čipy jsou stále stejně velké, rozlišení zbytečně roste, jsou nutné agresivnější zásahy do obrazu,... Radost mi udělal např. Panasonic LX3, nově pak Canon G11 a S90, snaží se i Fujifilm se svými EXR čipy a Sony se svými back­-illuminated CMOS čipy ­(WX1­). Ale stav průměrného kompaktu je stále žalostný, to je fakt.
Odpovědět0  0
Ganec | 1.10.20099:08
Kompakty mali vacsiu svetelnost .. no boli omnoho vacsie ako v sucastnosti .. a stali viac. Vsetko ide ruka v ruke ..
FZ50 ma sice dobru svetelnost a vacsi chip => no vazi omnoho viac aj ked ma mensi zoom ako HX1.

Ja osobne som tiez za svetelnost .. no zaroven chcem aj sucasny produkt. A chcem cosi male...
Tak som si kupil Sony H20 ­(ma svetelnost F3.5 ­- 4.4­). Z 10x zoomov mal najlepsiu koncovu svetelnost a dosah. Nemenil by som za sucasne viaczoomove modely ­(okrem FZ28­) ani keby mi neslo o velkost.

Objektiv s 1­/1.6­'­' chipom ma Fuji S200EXR. Nemyslim ze sa len koli tomu velmi dobre predava...
Odpovědět0  0
pepacermak (11) | 1.10.20098:42
Ahoj nechci rýpat, ale patrně tento fotoaparát nemáš: objektiv má světelnost 2,8­-3,6, ohnisko 35­-420 a rozlišení 10 MPix. To jen pro upřesnění. Nezdá se mi, že by zase tak šuměl. Vyšší citlivosti spíše nepoužívám. Měl jsem před ním Konicu Dimage Z20 a ten šuměl podstatně více, ale jinak fotil relativně hezky. Ahoj Pepa
Odpovědět0  0
ThK | 1.10.20099:16
Mám, ale opravdu jsem se spletl. Zaměnil jsem zoom za rozlišení, uznávám a sypu si hlavu popelem. Za tím šumem si ale stojím. Fotky, které s ním udělám na ISO 400 jsou použitelné jen s velkým sebezapřením a dokonce už při ISO 200 je šum vidět. Jako uklázku bych uvedl svoje fotky zde: http:­/­/sumperak.rajce.idnes.cz­/Kreta_2008­/
Třeba ten trajekt focený večer ­(P1060537b­) je na ISO 200 a už šumí dost. Možná to není tolik vidět na malém obrázku na netu, ale na originálu ano. V případě zájmu ti ho klidně zašlu k posouzení. Mnohem hůř jsou pak na tom třeba fotky z Krakowa na stejném fotoalbu, které jsem pořídil při ISO 400. Sice jsem je zkusil vyhladit v PC, ale to zase stálo spoustu detailů. Zkrátka s tím šumem se u Lumixu FZ50 nevytáhli, byť jinak na něj nedám dopustit.
Odpovědět0  0
Z.Bass | 30.9.20099:28
Docela by mě zajímalo srovnání s novým Canonem SX20IS, jak si stojí vůči sobě dvě letošní novinky, než s loňským modelem SX1IS. Ježíšek shání nějaký ultrazoom, a nedokáže se rozhodnout :­-­)
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (6625) | 30.9.200913:35
SX20IS má 12MPx CCD nsnímač, takže by pro něj mělo platit totéž, co pro SX10 IS, jen kvalita snímků je horší ­(alespoň co jsem tak četl­). Zda vylepšili objektiv, nevím, ale aspoň video je lepší. Osobně bych si aspoň dle papírových hodnot a toho, co jsem přečetl a slyšel ­(SX20 IS jsem netestoval­), koupil z dvojice SX10 a SX20 raději ten první. Pokud by se bralo Canon versus Sony, tak raději HX1 od Sony, ale nejlepším ultrazoomem je dle mého názoru stále Panasonic FZ28­/FZ38.
Odpovědět0  0
Snoo (2) | 5.10.200914:39
Dobrý den, mám jen otázku která nesouvisí se zde testovaným přístrojem. Chystáte recenzi na FZ38?? Docela se na ten foťák těším, ale z toho co jsem zatím viděl jsem docela zklamán ­(myslím ­"kvalitu­" fotografií­). Můžete alespoň říci, který z dvojice FZ28 a FZ38 děla kvalitnější fotografie?díky za odpověď
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (6625) | 5.10.200915:11
FZ28 má určitě kvalitnější fotografie. Jsou sice méně zašuměné, ale je to dáno agresivnějším odšumováním. Takže zatímco FZ28 má překvapivě dobré snímky i na ISO 400, u FZ38 jen do ISO 200, pak už se to začíná nepříjemně patlat. Nicméně oba fotoaparáty patří obrazovou kvalitou k těm lepším ultrazoomům. Osobně bych si ­(podle toho, co jsem zatím viděl­) koupil spíše FZ28. Recenzi na FZ38 pochopitelně chystáme.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (6625) | 5.10.200915:17
Pardon, vypadlo mi tam označení, ta druhá věta má začínat ­"U FZ38 jsou sice méně zašuměné,..."
Odpovědět0  0
Robin001 | 25.10.200914:33
Sony Cyber­-shot HX1..nebo Panasonic FZ38?...jde mi především o kvalitu fotografií..u sony je sice ­"HD video­" příjemný bonus, ale upřednostním raději kvalitu fota..děkuji mockrát
Odpovědět0  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.