Sony Cyber-shot HX5: pan téměř dokonalý

18.5.2010, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
Při představení způsobil Sony Cyber-shot HX5 velký rozruch. Exmor R CMOS snímač s ultrarychlým sekvenčním snímáním, objektiv Sony Lens G s 10× optickým zoomem a 25mm ohniskem stejně jako HW HDR, Full HD video a GPS modul dávají tušit mnohé. Jaký je doopravdy?
Ve zkratce si shrňme poznatky, které jsem při testu nabyli. Fotoaparát potěší velmi malými rozměry, které překvapují, uvážíme-li 10× optický zoom. Zpracování je výborné, ovladatelnost trochu trpí na menší tlačítka a ač je menu ve formě tzv. rychlého menu, obsahuje všechny položky nastavení, což jej znepřehledňuje. Sony Cyber-shot HX5 disponuje GPS modulem a kompasem, díky čemuž dokáže snímkům přiřadit GPS souřadnice. První nalezení polohy bohužel trvá i dvě až tři minuty, poté ale při příštím spuštění polohu aktualizuje nejčastěji do cca 10-15 sekund, někdy i kratší, jindy delší dobu. Není tedy nejrychlejší, ale docela se to dá používat.

Exmor R CMOS snímač má dostatečné rozlišení 10 megapixelů a nabízí skutečně obrovskou rychlost snímání a téměř 10fps sekvenční snímání v plném rozlišení. Odšumování je na můj vkus zbytečně silné, model WX1 s tímtéž snímačem měl snímky o něco detailnější. Každopádně na kompakt pořizuje překvapivě nezašuměné snímky, a to až do citlivosti ISO 400. Jak ale již bylo řečeno, detailů by mohlo být určitě více, dobře víme, že Exmor R CMOS snímač umí i více. Režimy digitální stabilizace jsou vynikající, zejména ručně držený soumrak se dá používat k překvapivě kvalitním snímkům a jsou i o něco detailnější, i když ostrost opět není úplně nejvyšší. Dobrý je i režim panoramat, ten patří opět k velmi dobrým a snadno ovladatelným.

Zajímavý je i hardwarový režim HDR. Rozhodně funguje lépe než softwarové režimy (šum a kontrast v prosvětlených oblastech jsou poměrně dobré), nicméně od hardwarové varianty bych čekal ještě trochu lepší účinek. Objektiv má dostatečný rozsah ohnisek, potěší velmi širokoúhlé 25mm ohnisko a dobrá optická kvalita umocněná softwarovými úpravami. Pouze na nejdelším ohnisku jsou rohy trochu méně ostré, zkreslení je vynikajícím způsobem korigováno softwarově, totéž platí i o chromatické aberaci na nejširším ohnisku, kde jsou na fotografii patrné stopy po jejím odstraňování, samotné odstranění je ale ve většině případů provedeno dobře. Odlesky zde téměř nejsou, vinětace jakbysmet.

Ocenění TREFA získává Sony Cyber-shot HX5
za vysokou technologickou úroveň a výbavu, kompaktní rozměry a rychlost. Logo ocenění je ke stažení zde.

Fantastické jsou Full HD videosekvence. Kvalita je velmi dobrá (ačkoli na 1920×1080 pixelů by mohla být ještě trochu lepší), zoomování a clonění je přirozené, smear ani rolling shutter efekt zde nejsou. Vynikající je aktivní optická stabilizace, která je opravdu velmi účinná a roztřást videosekvence chce už opravdu hodně silný třes rukou. Průběžné ostření je ve většině podmínek skutečně rychlé a přesné. Navíc máte k dispozici AVCHD i QuickTime, zvuk je stereo, nicméně je trochu citlivější na vítr. Výdrž na baterie s vypnutou GPS je nadprůměrná, bohužel při jejím zapnutím dosahuje už jen k průměru nebo lehkému podprůměru.

Trochu zklamáním byl pro mě LCD displej, který dává moc světlý obraz (jenže se sníženým jasem zas nezobrazuje informace) a pozorovací úhly jsou horší. Ani obnovovací frekvence za horšího světla není moc dobrá. Makro režim patří k těm lepším, neboť umožňuje ostřit z krátkých 3 centimetrů i s 2× optickým zoomem. Rychlost ostření je úžasná, i samotná rychlost přístroje a zpracování obrazu je rozhodně nadprůměrná. Potěší manuální nastavení expozice, bohužel prioritní režimy zde nejsou a clonění je řešeno ND filtrem. Jsou zde tedy pouze dvě polohy, což nastavení značně limituje.

Software PMB je docela příjemný a především překvapí možností zpracovávat stíny a světla odděleně, tímto předčí podobné programy konkurence. Vyvážení bílé pracuje spolehlivě, měření expozice by mohlo nastavovat trochu kratší časy, snímky lehce přepaluje. Naštěstí už zde není chyba z WX1, kdy fotoaparát z nepochopitelných důvodů aktivoval ND filtr a rozmazával snímky. U HX5 už se toho naštěstí nedočkáte a fotoaparát preferuje kratší expozice. Sony bohužel opět používá svůj USB kabel nekompatibilní s jinými značkami, potěší možnost použít SDHC karty.

Chvíli jsem uvažoval, zda má nový Sony Cyber-shot HX5 dostat cenu TREFA. Tradiční nešvar dnešní doby, rozpíjení kresby (silné odšumování) mě od toho poněkud odrazovalo. Nicméně toto dnes dělají téměř všechny kompakty a měl-li bych si např. vybrat mezi WX1 (který TREFU dostal) a dnes testovanou HX5, jednoznačně bych sáhl právě po HX5. Navíc fotoaparát patří k těm zábavnějším a nabízí toho opravdu hodně.

Vynikající rychlost přístroje a ostření
Zbytečně silné odšumování
Excelentní Full HD videosekvence