Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Sony Cyber-shot HX5: pan téměř dokonalý

18.5.2010, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
Při představení způsobil Sony Cyber-shot HX5 velký rozruch. Exmor R CMOS snímač s ultrarychlým sekvenčním snímáním, objektiv Sony Lens G s 10× optickým zoomem a 25mm ohniskem stejně jako HW HDR, Full HD video a GPS modul dávají tušit mnohé. Jaký je doopravdy?
Recenzi budeme pomalu končit ilustračními snímky, na kterých uvidíte, jak fotoaparát v praxi skutečně fotí.


expoziční čas 1/250 s, clona F8, citlivost ISO 125, ohnisko 25 mm, klikněte pro zvětšení

Fotografie sice potěší širokoúhlým ohniskem 25 mm, ale míra detailů je spíše slabší, dochází k rozpíjení obrazu, nejvzdálenější části pole se slévají do sebe.


expoziční čas 1/8 s, clona F3,5, citlivost ISO 500, ohnisko 25 mm, klikněte pro zvětšení

Tady byl použit HDR režim, což lépe prosvětlilo stíny a trochu snížilo přepal na zářivce. Při citlivosti ISO 500 je na snímku už dost šumu, na kompakt to ale není zas až tak špatné.


expoziční čas 1/125 s, clona F4,5, citlivost ISO 125, ohnisko 49 mm, klikněte pro zvětšení

Makro není vůbec špatné. Minimální ostřící vzdálenost je zhruba 3 centimetry, a to i na 2× zoomu, čehož jsem zde využil. Ostrost je dobrá.


expoziční čas 1/250 s, clona F3,5, citlivost ISO 2000, ohnisko 25 mm, klikněte pro zvětšení

Režim Redukce rozmazání pohybu zvolila bohužel až moc vysokou citlivost ISO 2000. Expoziční čas na daném ohnisku klidně mohl být i trochu delší, nižší ISO by dovolilo trochu zvýšit saturaci barev, která je slabá. Úroveň šumu je však opravdu nízká, každopádně drobné detaily jako vlasy se hodně slévají. Zde by určitě více prospěl režim Ručně držený soumrak.


expoziční čas 1/80 s, clona F4,5, citlivost ISO 320, ohnisko 63 mm, klikněte pro zvětšení

S citlivostí ISO 320 je šum překvapivě malý, může za to ale také silnější odšumování, které se projevuje v rozpité kresbě, což není úplně ideální.


expoziční čas 1/200 s, clona F5, citlivost ISO 400, ohnisko 199 mm, klikněte pro zvětšení

Opět je vidět silnější odšumování, resp. rozpitější kresbu, ale s ohledem na vysokou citlivost ISO 400 se to dá pochopit a v rámci kompaktů jde o jeden z těch lepších výsledků.


expoziční čas 1/30 s, clona F3,5, citlivost ISO 160, ohnisko 25 mm, klikněte pro zvětšení

Kvalita obrazu na citlivosti ISO 160 je poměrně dobrá, opět by ale kresba mohla být ostřejší. U černého Mercedesu si můžete na kolech všimnout, jak byla odstraněna chromatická aberace.


expoziční čas 1/100 s, clona F5,5, citlivost ISO 400, ohnisko 250 mm, klikněte pro zvětšení

Zde fotoaparát opět ukazuje, že na citlivost ISO 400 produkuje docela dobré snímky bez silného šumu. Hloubka ostrosti je díky malé snímací vzdálenosti poměrně krátká a bokeh je docela příjemný.


expoziční čas 1/125 s, clona F4,5, citlivost ISO 125, ohnisko 57 mm, klikněte pro zvětšení

U tohoto snímku jsem měl trošku problém s výběrem ostřícího bodu, fotoaparát logicky ostřil na list dole, který byl nejblíže. To tedy není chyba fotoaparátu, ale můj "nestandardní" požadavek. Ostrost je dobrá.


expoziční čas 1/80 s, clona F13, citlivost ISO 125, ohnisko 250 mm, klikněte pro zvětšení

Díky manuálnímu nastavení expozice si můžete dovolit pořizovat snímky s panningem i za dne. Umocňuje to ještě clonění pomocí ND filtru, který má větší hodnotu clony než irisové clony u kompaktů. Stejně bych zde ale raději viděl právě clonu irisovou.


expoziční čas 1/250 s, clona F4,5, citlivost ISO 125, ohnisko 48 mm, klikněte pro zvětšení

I zde je vidět trochu rozpíjení, ale z uvedených fotografií působí poměrně detailně i ostře.


expoziční čas 1/40 s, clona F4, citlivost ISO 320, ohnisko 37 mm, klikněte pro zvětšení

Interiérové focení bez režimů digitální stabilizace není ani přes blesk úplně nejlepší. Šum je ještě v normě, ale odšumování na křesle je velmi silné a v podstatě je tu velmi slabá kresba.




Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.