Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Sony Cyber-shot HX50: velká čísla v malém těle

23.12.2013, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
Dalším otestovaným fotoaparátem se stal kapesní ultrazoom Sony Cyber-shot HX50. Při malých rozměrech nabídne neuvěřitelný 30× optický zoom, nově je tu i irisová clona, Wi-Fi a dokonce i sáňky na blesk.

Digitální šum


Sony Cyber-shot HX50 je vybaven 1/2,3" Exmor R CMOS snímač s opravdu hodně vysokým rozlišením 20 megapixelů. Pixelová hustota je tedy velmi vysoká, což většinou způsobuje velmi vysoký šum. Na následujících snímcích se podíváme, jak je na tom HX50 ve skutečnosti. Snímky byly pořízeny při základním odšumování.




ISO 80



Odšumování je i při nejnižší citlivosti dost silné, hrany se docela třepí. Tmavé plochy se slévají dohromady.




ISO 100



Citlivost ISO 100 se projevuje zhruba stejnými výsledky, prostřední odšumování je hodně silné.




ISO 100



ISO 200 lehce potlačuje barevnost snímků, odšumování spíše celoplošně rozmazává snímky, takže doostřování není tolik vidět.




ISO 400



U citlivosti ISO 400 se snímky dost mažou, barvy se ztrácí a méně výrazné plochy se slévají do sebe.




ISO 800



S dalším navýšením citlivosti počítejte s výrazným nárůstem třepení hran a detailů v obraze, ten je plný digitálních artefaktů.




ISO 1600



ISO 1600 rozmazává celý obraz, vedle detailů mizí také barvy.




ISO 3200



ISO 3200 je nejvyšší citlivost, které je dostupná bez multiexpozice. Výsledek je to hodně špatný, detaily ani barvy v podstatě neexistují.




ISO 6400 (multiexpozice)



Citlivost ISO 6400 je k dispozici pouze jako šestisnímková multiexpozice. Nezdá se ale, že by to čemukoli pomohlo.




ISO 12800 (multiexpozice)



Ani nejvyšší citlivosti ISO 12800 multiexpozice nepomohla. Neexistují zde ani detaily, ani barvy.




výřezy ze snímků konvertovaných na 12 MPx



Ve standardizovaném 12MPx rozlišení vypadají snímky o něco lépe, ISO 80 a 100 jsou víceméně v pořádku, byť i zde jde vidět vlivy odšumování. ISO 200 je ještě akceptovatelné, výše je to už dost špatné.



ISO 100, odšumování NR-



ISO 100, odšumování NR



ISO 100, odšumování NR+



Ve fotoaparátu můžete snížit odšumování, což se při nejnižší citlivosti projeví o něco výraznějšími detaily a mnohem vyšším jasovým šumem. Snímky ale nepůsobí tak rozpatlaně.



ISO 800, odšumování NR-



ISO 800, odšumování NR



ISO 800, odšumování NR+



Při citlivosti ISO 800 je to už jedno. Se sníženým odšumováním je snímek plný ustřelených pixelů a artefaktů a myslím, že ani pokročilými odšumovacími programy byste ze snímků nedostali lepší výsledek, než fotoaparát poskytne na středním odšumování.


ISO 80



ISO 100
 

ISO 200



ISO 400
 

ISO 800



ISO 1600
 

ISO 3200



ISO 6400
 

ISO 12800
 

Tyto snímky vousů plyšového zajíce byly pořízeny se sníženým odšumováním. Dvě nejnižší citlivosti nabízí přijatelné detaily, ale také vysoký jasový šum. Na ISO 200 se ještě dá dívat, výše je to ale už dost špatné. Všude ustřelené pixely a detaily jsou rozmazané.




výřezy ze snímků konvertovaných na 12 MPx



Při zmenšení snímků na 12 megapixelů vypadají detaily dobře při ISO 80 a ISO 100, docela dobře vypadá i ISO 200. Od citlivosti ISO 400 je už odšumování silnější a detaily se ztrácí.



ISO 100, odšumování NR-



ISO 100, odšumování NR



ISO 100, odšumování NR+



Tady opět udivíte vliv odšumování. Nižší odšumování znamená více detailů, ale také výraznější třepení hran a jasový šum v hladších plochách. Střední odšumování je hladší, detaily přitom stále ještě zůstávají. Nejsilnější odšumování více vyhlazuje některé detaily.


Protisvětlo


Dále se podíváme na výsledky v protisvětle. To je náročné jak na výkony čipu, tak na kvality objektivu. Fotoaparát disponuje hardwarovým HDR režimem.




expoziční čas 1/1600 s, clona F4, citlivost ISO 80, ohnisko 24 mm, klikněte pro zvětšení



Objektiv bohužel trpí na silné červené odlesky, jinak je překvapivé, jak dobře kreslí až do rohů. Odšumování zde bylo nastaveno na nižší hodnotu, proto zde vidíte více jasového šumu, ale také méně patlání. I přesto je kresba ve stínech dosti slabá.




expoziční čas 1/500 s, clona F6,3, citlivost ISO 80, ohnisko 24 mm, klikněte pro zvětšení



Hardwarové HDR zmenšilo přepaly v obloze, naopak stíny jsou více prosvětlené s výraznějšími barvami. Zde už je odšumování mnohem silnější, vše se více patlá a zvýrazněny jsou i odlesky objektivu.




expoziční čas 1/320 s, clona F3,5, citlivost ISO 80, ohnisko 24 mm, klikněte pro zvětšení



Obloha se silně přepaluje, krajina má díky sníženému odšumování aspoň trochu kresbu, ale některé méně výrazné detaily (stromy a jejich okolí v pozadí) se i tak mažou.




expoziční čas 1/400 s, clona F4, citlivost ISO 80, ohnisko 24 mm, klikněte pro zvětšení



S HDR režimem je přepal v obloze mnohem menší a snímek působí podstatně vyrovnaněji. Dokonce i stromy jsou více patrné, přestože je odšumování o něco silnější.




expoziční čas 1/400 s, clona F6,3, citlivost ISO 80, ohnisko 24 mm, klikněte pro zvětšení



I tady jsem použil HDR režim. Stíny jsou i přesto neuvěřitelně rozpatlány, roztřepené, nevypadají vůbec hezky. Slunce opět způsobilo červené odlesky.

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.