Sony Cyber-shot HX90V a WX500: kompaktní dvojice

10.1.2018, Milan Šurkala, recenze
Dnes otestujeme rovnou dva fotoaparáty najednou. Půjde o kapesní ultrazoomy Sony Cyber-shot WX500 a HX90V. Oba mají stejný 18MPx čip a totožný objektiv s 30× optickým zoomem, HX90 ale nabídne i hledáček nebo GPS.
Fotoaparátům Sony Cyber-shot HX90V a WX500 jsme se dnes podrobně podívali na zoubek. Jaké tedy jsou? Ocenit lze určitě velmi malé rozměry, kdy i přes 30× optický zoom nezaberou mnoho místa a určitě je lze označit za kapesní. Daní za to je průměrná světelnost objektivu, takže je fotoaparát často nucen volit vyšší citlivosti, což zvyšuje šum. Ani optická kvalita obrazu není zrovna výborná. Proti nadprůměrnému objektivu z předchozích modelů HX50 a HX60 je nutné se smířit s horší rohovou ostrostí, podstatně slabším makrem a výrazným problémem jsou odlesky v protisvětle. Nepotěší také slabší kresba na horní polovině zoomu.

Oba dva fotoaparáty jsou vybaveny výklopným displejem (o 180° vpřed), což se hodí. U verze HX90V máte dokonce vyskakující elektronický hledáček, což udělá radost mnoha fotografům, osobně jsem ale nadšením moc nehýřil. Je zde totiž několik problémů. Vyskakující koncepce sice šetří místo, ale zase neúměrně komplikuje první použití hledáčku. Ten je nutné nechat nejprve vyskočit a pak ještě zatáhnout za jeho zadní část.

Sony Cyber-shot HX90V WX500 hodnocení

Pro jeho aktivaci jsou tak nutné dva kroky. K tomu se přidává ještě relativně malá velikost (na úrovni základních APS-C DSLR), takže v praxi jsem se k používání hledáčku musel spíše přemlouvat. I když obvykle preferuji hledáčky, v tomto případě je udělán docela nešikovně a lépe se mi fotilo přes displej. Ergonomicky zde bylo ještě pár detailů, které by bylo dobré lépe dotáhnout (méně citlivý zoom, lépe vyladěná citlivost otočného voliče).

Autofokus je rychlý a v případě HX90V se můžete těšit i na manuální ostření. Velmi dobré jsou možnosti nastavení expozice, oba dva modely totiž nabídnou i prioritní režimy a manuál. U HX90V lze konfigurovat i Auto ISO a expoziční bracketing. Velmi dobré je i konfigurovatelné HDR. Nastavení expozice je možné provádět i v režimu natáčení videa, to ale platí opět jen o vyspělejší model HX90V. Samotné video má průměrné detaily (při Full HD rozlišení), stabilizaci i autofokus, bohužel se nedostalo na zpomalené video. Přestože tak na první pohled vypadá, že se HX90V a WX500 liší jen v přítomnosti hledáčku, druhý model má ve skutečnosti docela dost softwarových omezení.

Jak už je v dnešní době typické, fotoaparáty mají i Wi-Fi rozhraní, které umožňuje bezdrátový přenos snímků do smartphonu, funguje také jako dálková spoušť. Neumí ale nastavení parametrů z telefonu. U HX90V je k dispozici i solidní GPS. Sice prvně velmi dlouho nabíhá, ale pak už je rychle k dispozici s přijatelnou přesností. Velkým pozitivem je solidní výdrž na baterii, ta mě opravdu mile překvapila a čekejte více než 400 snímků na jedno nabití (bez videa).

Ještě bychom se měli věnovat kvalitě obrazu. O objektivu jsme již mluvili, nyní bychom se měli podívat na senzor. Snímky lze ukládat jen v JPEGu a snímač fotoaparátu se zbytečně vysokým rozlišením bohužel hodně šumí. Odšumování je dosti agresivní, a tak ani snímky na nejnižší citlivosti nebývají vždy bezproblémové. Kvůli nepříliš dobré světelnosti objektivu pak fotoaparát musí často využívat vyšší citlivosti, takže kvalita jde dolů. K dispozici je multiexpozice, která sloučením čtyř snímků snižuje šum, v praxi jsem ale příliš velké rozdíly nezpozoroval (rozhodně ne tolik, o kolik by se šum měl teoreticky snížit).

Výsledné hodnocení bude tedy mířit spíše někam k průměru. Rozhodně je fajn výklopný displej, výborné HDR nebo perfektní ovládání expozice, u HX90V pak dokonce i v režimu videa. Oba fotoaparáty ale sráží slabší objektiv v porovnání s HX50 a HX60, a to ať už mluvíme o optické kvalitě nebo makru. Také šum a odšumování jsou na horší úrovni, než by bylo ideální. Technologicky tak jde sice o příjemné přístroje, kvalitou snímků ale moc nepřesvědčí a rozhodně bych se podíval k Sony na starší model Cyber-shot HX60, který je paradoxně přes své větší stáří zajímavější. Sice je trochu větší, ale má lepší objektiv a ze podobného čipu se u něj využívá větší plocha, tedy plných 20 megapixelů (HX90V a WX500 nevyužívají plnou 1/2,3" plochu). Ve výsledku se tak stejné nedokonalosti o trochu lépe ztratí. Navíc je HX60 velmi výrazně levnější.

1. Focení HDR snímků (nesmí však být v záběru silný zdroj světla)
2. Běžné rodinné focení za lepšího světla

+ Kompaktní rozměry