Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Sony Cyber-shot HX90V a WX500: kompaktní dvojice

10.1.2018, Milan Šurkala, recenze
Dnes otestujeme rovnou dva fotoaparáty najednou. Půjde o kapesní ultrazoomy Sony Cyber-shot WX500 a HX90V. Oba mají stejný 18MPx čip a totožný objektiv s 30× optickým zoomem, HX90 ale nabídne i hledáček nebo GPS.
Zde se budeme věnovat digitálnímu šumu. Fotoaparát nepodporuje RAW, takže se budeme muset spokojit pouze s JPEGy. Ukážeme si ale nejen JPEG z klasických režimů, ale také při multiexpozici, která skládá 4 snímky do jednoho, což by mělo snížit šum.
 
 
ISO 80
 
Nejnižší citlivost ISO 80 je k dispozici pouze při klasické jednorázové expozici. Odšumování je patrné, kvalita je ale u této scény přijatelná.
 
 
ISO 100
 
 
ISO 100 (multiexpozice)
 
ISO 100 je už k dispozici nejen jako jednorázová expozice, ale také jako multiexpozice ze 4 snímků pro snížení šumu. V praxi nečekejte až takové zázraky. Obraz je rozhodně o něco hladší a méně zašuměný, místy ale zbytečně přeostřený.
 
 
ISO 200
 
 
ISO 200 (multiexpozice)

ISO 200 hodně šumí, v obrazu je spousta různých artefaktů. Multiexpozice pomáhá jen trochu.
 
 
ISO 400
 
 
ISO 400 (multiexpozice)
 
Citlivost ISO 400 už odšumováním hodně zastírá většinu detailů, mizí také barvy. Při skládání snímků je obraz místy dost vyhlazený, možná až moc.
 
 
ISO 800
 
 
ISO 800 (multiexpozice)
 
S dalším navyšováním citlivosti se kvalita obrazu pochopitelně dále zhoršuje. Obraz je dost zastřený a bezbarvý. Při multiexpozici šum sice trochu zmizí, ale pořád je to docela neostré a nebarevné.
 
 
ISO 1600
 
 
ISO 1600 (multiexpozice)
 
ISO 1600 je už daleko za slušnými schopnostmi fotoaparátu. Obraz je jakoby schovaný za igelitem.
 
 
ISO 3200
 
 
ISO 3200 (multiexpozice)
 
Dostáváme se na ISO 3200 a zde už neexistují ani detaily ani barvy. Multiexpozice je trochu lepší, ale o nějak zázračně lepší obraz se bohužel nejedná.
 
 
ISO 6400 (multiexpozice)
 
Multiexpoziční režim nabízí navíc i ISO 6400 a ISO 12800. Jak je vidět, ISO 6400 rozhodně nemá smysl používat. Kvalita je opravdu velmi špatná.
 
 
ISO 12800 (multiexpozice)
 
Nejvyšší citlivost ISO 12800 je i přes multiexpozici velmi rozpitá. Neexistují zde v podstatě žádné detaily a snímek je spíše jen v odstínech šedi s jemným nádechem do původních barev. Podíváme se také na snímky konvertované na rozlišení 12 megapixelů pro možnost vzájemného srovnání mezi recenzemi.
 
Sony Cyber-shot WX500 HX90V ISO šum autíčka
 
výřezy z 12MPx rozlišení (vlevo jedna expozice, vpravo multiexpozice)
 
Při  zmenšení rozlišení na 12 megapixelů vypadá obraz na pixelové úrovni o něco lépe, nicméně i při nejnižší citlivosti ho rozhodně nelze označit za nezašuměný a detailní. Nyní se podívejme na míru zachování detailů. K tomu tradičně využijeme snímek plyšového zajíce. Začněme v rozlišení 18 megapixelů.
 
Sony Cyber-shot HX90V WX500 ISO šum zajíc 18MPx
 
výřezy z 18MPx rozlišení (vlevo jedna expozice, vpravo multiexpozice)
 
Už při citlivosti ISO 80 je vidět mírné třepení obrazu. Od ISO 400 je pak rozmývání docela silné a od ISO 800 je to už dost výrazné.
 
Sony Cyber-shot HX90V WX500 ISO šum zajíc 12MPx
 
výřezy z 12MPx rozlišení (vlevo jedna expozice, vpravo multiexpozice)
 
Po zmenšení rozlišení na 12 megapixelů (pro vzájemnou srovnatelnost) snímky pochopitelně na pixelové úrovni vypadají detailněji. I tak je vidět, že od ISO 400 včetně je pokles detailnosti docela dost pozorovatelný.
 
Sony Cyber-shot HX90V WX500 ISO šum bílá plocha
 
výřezy z 18MPx rozlišení (vlevo jedna expozice, vpravo multiexpozice)
 
Fotoaparát opravdu důkladně odstraňuje barevný šum, takže ani při nejvyšších citlivostech nenajdete na snímcích barevné fleky. V praxi to ale znamená, že snímky při vyšších citlivostech přichází o saturaci barev.

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.