Sony Cyber-shot HX90V a WX500: kompaktní dvojice

Sony Cyber-shot HX90V a WX500: kompaktní dvojice
, , recenze
Dnes otestujeme rovnou dva fotoaparáty najednou. Půjde o kapesní ultrazoomy Sony Cyber-shot WX500 a HX90V. Oba mají stejný 18MPx čip a totožný objektiv s 30× optickým zoomem, HX90 ale nabídne i hledáček nebo GPS.



reklama

Sférické a poduškovité zkreslení

 
Objektiv má softwarově korigované zkreslení a k původnímu obrazu se nemáte jak dostat. Pokud jde tedy o praktické výsledky, se kterými se v JPEGu setkáte, očekávejte v podstatě rovné linie. Na minimálním zoomu je tu jen velmi mírné, neznatelné sférické zkreslení +0,3 %, na maximálním zoomu pak podobně tak neznatelné zkreslení s hodnotou -0,2 % (tedy poduškovité).
 

24mm ohnisko

720mm ohnisko
 
 

Vinětace

 
Také u vinětace fotoaparát podle všeho provádí softwarové korekce, neboť výsledky jsou v celém ohniskovém rozsahu až podezřele vyrovnané. V podstatě i při plně otevřené cloně nepřesahuje výrazněji přes 2/3 EV. U maximální clony pak nepřesáhne ani polovinu EV.
 
Sony Cyber-shot WX500 HX90V vinětace
 
 

Kresba v praxi

 
Nezapomeneme se podívat ani na kresbu objektivu. Tu posoudíme uprostřed i v rozích a na hranách obrazu. Začneme ostřením na desítky centimetrů až zhruba 3 metry.
 
24mm ohnisko, clona F3,5
24mm ohnisko, clona F4
24mm ohnisko, clona F5,6
24mm ohnisko, clona F8
 
Středová ostrost je slušná, rohy jsou na tom o něco hůře. Vyšší clony zlepšují rohy, ale přináší difrakci (celoplošnou neostrost).
 
44mm ohnisko, clona F4,5
44mm ohnisko, clona F5,6
44mm ohnisko, clona F8
 
 
U 44mm ohniskové vzdálenosti je obraz v pořádku, ostrý je střed i rohy.
 
75mm ohnisko, clona F5
75mm ohnisko, clona F5,6
75mm ohnisko, clona F8
 
 
Také na 75mm ohniskové vzdálenosti je celoplošná ostrost docela slušná.
 
127mm ohnisko, clona F5,6
127mm ohnisko, clona F8
 
Situace se příliš nemění ani u 127mm ohniskové vzdálenosti. Rohy jsou nadále docela slušné, i když zde už jde vidět mírný ústupek ostrosti.
 
225mm ohnisko, clona F6,3
225mm ohnisko, clona F8
 
Zde se už výkony objektivů začínají zhoršovat. Střed je ještě v pořádku, nicméně mírná difrakce je už patrná. Rohy jsou ale poněkud mléčné.
 
439mm ohnisko, clona F6,3
439mm ohnisko, clona F8
 
S dalším prodlužováním ohniskové vzdálenosti se situace zhoršuje. Difrakce stále úřaduje a rohům klesá kontrast a ostrost.
 
720mm ohnisko, clona F6,4
720mm ohnisko, clona F8
 
Na maximálním zoomu je obraz dost špatný. Střed je nekontrastní a nepříliš ostrý, rohy jsou na tom o kousek hůře a chytají chromatickou aberaci. Mrkneme se také na snímky zaostřené na vzdálenost přes 30 metrů.
 
24mm ohnisko, clona F3,5
24mm ohnisko, clona F4
24mm ohnisko, clona F5,6
24mm ohnisko, clona F8
 
Se středem opět není větší problém, rohy jsou ale poněkud neostré. S přicloněním se ostrost trochu zlepšila.
 
37mm ohnisko, clona F4
37mm ohnisko, clona F5,6
37mm ohnisko, clona F8
 
 
Pokud si odmyslíme horší levý spodní roh (problém testovaného kusu), tak jsou rohy docela dobré. Opět to nesmíte přehnat s cloněním, protože vás čeká brzký nástup difrakce.
 
75mm ohnisko, clona F5
75mm ohnisko, clona F5,6
75mm ohnisko, clona F8
 
 
U 75mm ohniskové vzdálenosti je dobrý střed, nicméně rohy jsou na tom hůře.
 
139mm ohnisko, clona F5,6
139mm ohnisko, clona F8
 
Tentokrát je ostrost celoplošně vyrovnaná. Slabší světelnost už způsobuje mírnou difrakci.
 
206mm ohnisko, clona F6,3
206mm ohnisko, clona F8
 
Až na vliv difrakce (celoplošná snížená ostrost) jde o dobrý výsledek, ani rohy nejsou nějak výrazněji horší.
 
413mm ohnisko, clona F6,3
413mm ohnisko, clona F8
 
Při větším zoomu se bohužel rohová ostrost hodně zhoršuje. Ta je proti středu znatelně slabší.
 
720mm ohnisko, clona F6,4
720mm ohnisko, clona F8
 
Maximální zoom je opět slabý. Střed už není moc výrazný kvůli difrakci a rohy mají ještě o něco nižší ostrost.
 
 

Chromatická aberace

 
Dalším studovaným problémem bude chromatická aberace, tedy barevné změny na kontrastních hranách.
 
 
24mm ohnisko, clona F3,5
 
 
24mm ohnisko, clona F8
 
Na nejširším ohnisku je objektiv téměř bez problémů, aberace bývá jen mírná.
 
 
35mm ohnisko, clona F4
 
 
35mm ohnisko, clona F8
 
Ani na 35mm ohniskové vzdálenosti není výraznější problém.
 
 
66mm ohnisko, clona F4,5
 
 
66mm ohnisko, clona F8
 
Dostává se na 66mm ohniskovou vzdálenost a zde chromatická aberace v podstatě neexistuje.
 
 
112mm ohnisko, clona F5,6
 
 
112mm ohnisko, clona F8
 
Objektiv si pořád drží slušný standard a ani na 112mm přepočtené ohniskové vzdálenosti se tato vada v podstatě vůbec nevyskytuje.
 
 
212mm ohnisko, clona F6,3
 
 
212mm ohnisko, clona F8
 
I okolo 200 milimetrů je situace relativně dobrá, nicméně přeci jen si lze všimnout mírných duchů.
 
 
334mm ohnisko, clona F6,3
 
 
334mm ohnisko, clona F8
 
Po překonání 300 přepočtených milimetrů se ale situace začíná zhoršovat a objektiv vykazuje u nižších clon nepříliš příjemný modrofialový nádech kontrastních hran.
 
 
720mm ohnisko, clona F6,4
 
 
720mm ohnisko, clona F8
 
Na maximálním zoomu je to podobné, chromatická aberace je však patrná na všech clonách.

Nejnovější články
Tamron uvolnil dva teasery na nové objektivy Tamron uvolnil dva teasery na nové objektivy
Společnost Tamron uvolnila dva teasery na nové připravované objektivy, které by měly být představeny již za dva dny. Jedním z nich bude podle vzhledu telezoom, druhým by mělo být něco širokoúhlejšího.
Dnes, aktualita, Milan Šurkala
Zakladatelé Lexaru to opět zkouší, je tu ProGrade Digital Zakladatelé Lexaru to opět zkouší, je tu ProGrade Digital
Paměťové karty Lexaru nedávno ukončily svůj život pod taktovkou Micronu, aby je pak oživil Longsys. Zakladatelé společnosti však už v nynějším zbytku Lexaru nejsou a založili novou společnost ProGrade Digital.
Dnes, aktualita, Milan Šurkala
Sony představilo CMOS BSI senzor s globální závěrkou Sony představilo CMOS BSI senzor s globální závěrkou
Klasická elektronická závěrka přináší mnoho problémů jako je např. kácení svislic při rychlém pohybu. Sony proto vyvinulo CMOS BSI snímač, který má globální závěrku a na tyto neduhy netrpí. Využívá 14bitových A/D převodníků.
Dnes, aktualita, Milan Šurkala
Lensbaby Burnside 35 s ovladačem vinětace i swirl bokehu Lensbaby Burnside 35 s ovladačem vinětace i swirl bokehu
Lensbaby rozšiřuje nabídku o nový 35mm objektiv Burnside 35, který dokáže řídit množství vinětace i charakter swril bokehu. Ten se vyznačuje jakýmsi zatočením obrazu v rozostřených částech pozadí.
Dnes, aktualita, Milan Šurkala1 komentář
Video objektivy Fujinon MKX i pro Fujifilm X Video objektivy Fujinon MKX i pro Fujifilm X
V loňském roce představila společnost Fujifilm nové objektivy řady MK pro natáčení videa, tehdy jen pro Sony E. Nyní představuje stejné objektivy MKX 18-55mm a MKX 50-135mm pro vlastní systém Fujifilm X.
Včera, aktualita, Milan Šurkala