Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Sony Cyber-shot RX100: terminátor zrcadlovek

7.8.2012, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
Velký 1" Exmor CMOS čip, 20MPx rozlišení, objektiv Carl Zeiss se světelností F1,8, progresivní Full HD video a mnoho dalšího. To jsou vizitky nového profi kompaktu od Sony, který se k nám dostal na test. Jaký bude ve skutečnosti? Je 20 MPx moc, nebo akorát?
Sony Cyber-shot RX100 je vybaven 1" Exmor CMOS čipem s rozměry 13,2×8,8 cm. Jeho rozlišení činí velmi vysokých 20,9 megapixelů (efektivně 20,2 MPx), což při uvedení vyvolalo spíše negativní ohlas. Výsledná pixelová hustota tak činí bezmála 18 MPx/cm2. Oproti zrcadlovkám a CSC fotoaparátům to je sice mnoho, ale mezi profi kompakty (s výjimkou Canonu PowerShot G1 X) je nejnižší, neboť standardem jsou hodnoty okolo 25 MPx/cm2. Digitální šum by tedy mohl být o trochu nižší než u konkurence, a to i přes mnohem vyšší rozlišení. Protože si Camera Raw s RAWy z tohoto fotoaparátu ještě neporadí, byly obrázky převedeny pomocí Image Data Converteru s vypnutým odšumováním (i přesto ale možná bylo nějaké odšumování aplikováno).



ISO 80 (JPEG)



ISO 80 (konverze z RAWu)



Nejnižší citlivost ISO 80 je naprosto bez chyb, krásně čistá a detailní.



ISO 100 (JPEG)



ISO 100 (konverze z RAWu)



Ani k citlivosti ISO 100 nemám žádné výtky. Velmi dobrá práce.



ISO 200 (JPEG)



ISO 200 (konverze z RAWu)



ISO 200 (multiexpozice)



I ISO 200 je v podstatě bez šumu, ten jasový je opravdu velmi mírný. Multiexpozice i ten malinký šum dobře odstraňuje, aniž by to mělo negativní dopad na ostrost snímků.



ISO 400 (JPEG)



ISO 400 (konverze z RAWu)



ISO 400 (multiexpozice)



U citlivosti ISO 400 lehce roste barevný šum v RAWu, výsledek je ale stále velmi pěkný, což platí i o JPEGu. Multiexpozice dává snímek naprosto bez šumu.



ISO 800 (JPEG)



ISO 800 (konverze z RAWu)



ISO 800 (multiexpozice)



ISO 800 zvyšuje barevný šum, ale i nadále se z fotoaparátu dají dostat kvalitní snímky. U JPEGů musíte počítat s rozpíjením obrazu, multiexpozice je i nadále detailní a bez výraznějšího šumu.



ISO 1600 (JPEG)



ISO 1600 (konverze z RAWu)



ISO 1600 (multiexpozice)



Citlivost ISO 1600 už produkuje celkem výrazný šum, na JPEGy se nicméně i tak rozhodně dá ještě koukat a pro běžné nenáročné snímky se to dá použít. Multiexpozice lehce ztrácí ostrost, ale jinak podává velmi dobré výsledky.



ISO 3200 (JPEG)



ISO 3200 (konverze z RAWu)



ISO 3200 (multiexpozice)



Teprve ISO 3200 začíná být citlivostí, kde už se čip opravdu zadýchá. JPEG začíná být hodně rozpitý, multiexpozice ještě nabídne dostatečné detaily a hladký obraz, klesá ale ostrost a trochu i barevnost.



ISO 6400 (JPEG)



ISO 6400 (konverze z RAWu)



ISO 6400 (multiexpozice)



ISO 6400 ztrácí barvy (naopak RAW hraje barvami až moc), multiexpozice hodně ztrácí ostrost. Nouzově by to ale ještě mohlo být použitelné.



ISO 12800 (multiexpozice)



Citlivost ISO 12800 je k dispozici pouze v multiexpozici a kvalita je už opravdu hodně špatná.



ISO 25600 (multiexpozice)



Ještě horší výsledky podává v multiexpozici ISO 25600. Tato citlivost je tu skutečně zbytečná. Dále se podíváme na míru zachování detailů za horšího světla u snímků vousů zajíce.


ISO 80 (JPEG)



ISO 80 (konverze z RAWu)
 

ISO 100 (JPEG)



ISO 100 (konverze z RAWu)
 

ISO 200 (JPEG)



ISO 200 (konverze z RAWu)
 

ISO 400 (JPEG)



ISO 400 (konverze z RAWu)
 

ISO 800 (JPEG)



ISO 800 (konverze z RAWu)
 

ISO 1600 (JPEG)



ISO 1600 (konverze z RAWu)
 

ISO 3200 (JPEG)



ISO 3200 (konverze z RAWu)
 

ISO 6400 (JPEG)

ISO 6400 (konverze z RAWu)

Do citlivosti ISO 400 o šumu v podstatě nevíte. ISO 800 už začíná trochu navyšovat barevný šum, JPEGy začínají trochu ztrácet ostrost a nastupuje lehké patlání. To dále pokračuje u ISO 1600, které je ještě nouzově použitelné. Další citlivosti už přinášejí vyšší množství šumu a s tím i znatelnější ztrátu detailů. Totéž vyzkoušíme ještě na bílé ploše papíru.


ISO 80 (JPEG)



ISO 80 (konverze z RAWu)
 

ISO 100 (JPEG)



ISO 100 (konverze z RAWu)
 

ISO 200 (JPEG)



ISO 200 (konverze z RAWu)
 

ISO 400 (JPEG)



ISO 400 (konverze z RAWu)
 

ISO 800 (JPEG)



ISO 800 (konverze z RAWu)
 

ISO 1600 (JPEG)



ISO 1600 (konverze z RAWu)
 

ISO 3200 (JPEG)



ISO 3200 (konverze z RAWu)
 

ISO 6400 (JPEG)

ISO 6400 (konverze z RAWu)

JPEGy jsou velmi dobře barevně i jasově odšuměné, barevné fleky tu nenajdete ani při ISO 6400. V RAWech lze vidět postupný nárůst barevného šumu. ISO 400 už hraje různými barvami, ISO 800 je silnější a od ISO 1600 jsou už barevné fleky skutečně obtěžující.

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.