Sony Cyber-shot RX100 VII: nejlepší přítel cestovatele
21.1.2021, Milan Šurkala, recenze
Další naší recenzí prošel 1,0" kompakt Sony Cyber-shot RX100 VII. Tento fotoaparát umí natáčet 4K video, slow-motion až při 1000 fps, nechybí mu dotykový výklopný displej, fázové ostření a univerzální 8,3× optický zoom.
Kapitoly článku:
Nyní se podíváme na míru šumu při různých citlivostech. Věnovat se budeme JPEGu i RAWu (při staženém odšumování přes Camera Raw na minimum) a multiexpozici.
ISO 64 (JPEG)
ISO 64 (RAW)
Nejnižší citlivost ISO 64 je rozšířenou citlivostí a zde je šum opravdu jen velmi nízký (lehký jasový šum v RAWu).
ISO 100 (JPEG)
ISO 100 (RAW)
ISO 100 (multiexpozice)
Nejnižší nerozšířenou citlivostí je ISO 100 (starší modely měly ISO 125). Šum je opět mírný v RAWu, JPEGy ho pak potlačují.
ISO 200 (JPEG)
ISO 200 (RAW)
ISO 200 (multiexpozice)
ISO 200 lehce zvyšuje RAW a poněkud mě překvapilo třepení obrazu v JPEGu. To bych při tak nízké citlivosti nečekal.
ISO 400 (JPEG)
ISO 400 (RAW)
ISO 400 (multiexpozice)
Citlivost ISO 400 má viditelný jasový šum v RAWu, který se dá ale solidně potlačit. JPEG to ale trochu přehání a vznikají nepříjemné artefakty a ustřelené pixely. Multiexpozice je mnohem čistší.
ISO 800 (JPEG)
ISO 800 (RAW)
ISO 800 (multiexpozice)
Dostáváme se na ISO 800 a zde je RAW už opravdu překvapivě zašuměný. Od moderního 1" čipu bych čekal lepší výsledek. JPEGy kupodivu nejsou o moc horší než u nižších citlivostí.
ISO 1600 (JPEG)
ISO 1600 (RAW)
ISO 1600 (multiexpozice)
Narážíme na limity snímače. ISO 1600 přidává do RAWu vedle jasového šumu i ten barevný a JPEG je pak po odšumění trochu bezbarvý. Multiexpozice šum dobře maskuje, snímky ale působí poněkud rozpitě.
ISO 3200 (JPEG)
ISO 3200 (RAW)
ISO 3200 (multiexpozice)
ISO 3200 je už na snímač moc. RAW hraje všemi barvami, JPEGy jsou dosti bezbarvé a z tohoto už moc dobré fotografie nedostanete. Multiexpozice má velmi nízký šum, ale nepříliš vysoká je i ostrost.
ISO 6400 (JPEG)
ISO 6400 (RAW)
ISO 6400 (multiexpozice)
Máme zde ISO 6400 a opět vyšší barevný šum v RAWu. JPEGy jsou hodně rozmyté a téměř bez barev, což tentokrát platí i pro multiexpozici.
ISO 12800 (JPEG)
ISO 12800 (RAW)
ISO 12800 (multiexpozice)
Nejvyšší základní citlivostí je ISO 12800 a jak sami vidíte, nemá smysl ji používat. Kvalita je už opravdu hodně nízká.
ISO 25600 (multiexpozice)
Režim multiexpozice sice nabídne i ISO 25600, ale nemá žádného využití. Detaily zde takřka nejsou, barvy rovněž. Podívejme se ještě na výsledky při konverzi na 12MPx rozlišení (pro vzájemné srovnání mezi recenzemi).
výřezy z 12MPx snímků (vlevo JPEG, vpravo RAW)
Rozumnou kvalitu zde vidím tak do ISO 800 včetně, s citlivou prací v editoru by mělo být použitelné i ISO 1600. Citlivost ISO 3200 vidím už jako problematickou.
výřezy z 12MPx snímků (vlevo JPEG, vpravo multiexpozice)
Tady je porovnání klasického JPEGu a multiexpozice. Je vidět, že skládání 4 snímků dohromady skutečně přináší menší šum, nižší počet artefaktů a celistvější obraz, byť ne nějak přehnaně ostrý.
výřezy z 20MPx snímků (vlevo JPEG, vpravo RAW)
Do citlivosti ISO 800 včetně je kvalita obrazu dobrá a detaily jsou slušně zachovány. ISO 1600 už přináší trochu více rozmazávání méně výrazných detailů.
výřezy z 20MPx snímků (vlevo JPEG, vpravo multiexpozice)
Multiexpozice přináší trochu hladší obraz bez ustřelených pixelů, ale nějak dramaticky nižší šum bych nečekal. Nyní zkusíme totéž při snížení rozlišení na 12 MPx.
výřezy z 12MPx snímků (vlevo JPEG, vpravo RAW)
V menším rozlišení vypadají snímky logicky lépe (při per-pixel zobrazení). I tak je ale u citlivosti ISO 1600 viditelné výraznější rozmývání obrazu.
výřezy z 12MPx snímků (vlevo JPEG, vpravo multiexpozice)
I zde to vypadá podobně a multiexpozice přináší jemnější obraz bez artefaktů, ale to je asi tak všechno. Podívejme se na snímky bílé plochy.
výřezy z 20MPx snímků (vlevo JPEG, vpravo RAW)
Více barevného šumu vidíme od citlivosti ISO 1600. Jak je vidět, JPEGy jsou barevně odšumované a barevné fleky nenajdeme ani na maximální citlivosti.
výřezy z 20MPx snímků (vlevo JPEG, vpravo multiexpozice)
Multiexpozice zjemňuje obraz, který má mnohem méně hrudek. Oba dva režimy však netrpí na žádný barevný šum, ten je vydatně potlačován.