Sony Cyber-shot WX100: maličký silák

3.5.2012, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
Sony přišlo na náš trh s malým, funkcemi nabitým 10× ultrazoomem Cyber-shot WX100. Ten jsme nyní podrobili testu. Zejména se podíváme na snímací čip Exmor R CMOS s neuvěřitelným rozlišením 18 megapixelů.
Sony Cyber-shot je opravdu hodně zajímavým přírůstkem do rodiny nejmenších kapesních ultrazoomů. Je až s podivem, do jak malého těla se podařilo jej vůbec vměstnat. Je to pravý kapesní kompakt, ostatní větší ultrazoomy jako např. HX9V a podobné s větším zoomem proti němu působí doslova jako obři. Ovladatelnost fotoaparátu je přiměřená, někomu budou vadit velmi malá tlačítka. WX100 rozhodně potěší rychlostí, ostření je doslova bleskurychlé, prodlevy mezi snímky minimální, sekvenční snímání skutečně nabídne až 10 fps. Makro jde fotoaparátu průměrně, rozhodně se dá používat, telemakro je ale slabé. S expozicí si moc nepohrajete, jde skutečně o automat a můžete ji jen korigovat..

Tradičním pozitivem CMOS kompaktů Sony (už od dob HX5) je vynikající Full HD video. Rozlišení je vysoké, optická stabilizace nadprůměrně účinná, ostření rychlé, plynulé bez jakýchkoli nepříjemných pulzů, clonění je také bez problémů. Jen škoda, že z marketingových důvodů tu není navíc i progresivní záznam, ale jen prokládaný (HX20V se stejným čipem zvládá i progresivní 1080p50). Li-Ion akumulátor je skutečně maličký a bohužel neméně tak malá je i výdrž. Vřele doporučuji zakoupení náhradního akumulátoru.

Novinkou v portfoliu značky Sony je 18MPx 1/2,3" čip, který je i v testovaném modelu. Rekordně vysoká pixelová hustota se bohužel projevuje v praxi, a tak je tento čip vlastně jediným závažnějším nedostatkem fotoaparátu. Odšumování je skutečně velmi agresivní, nicméně na nejnižší citlivosti ISO 100 je naštěstí jakž takž srovnatelné se staršími 16MPx modely od Sony (např. WX7, HX9V nebo TX10). Bohužel na jakékoli vyšší citlivosti je už odšumování tak silné, že fotografie působí spíše dojmem scénického režimu akvarelu, než dojmem běžné fotografie. Zde je prostě vidět, že původní 12MPx čip (např. v modelu WX5) byl to nejlepší, co Sony kdy v této třídě CMOS čipů mělo. Jeho skutečné rozlišení bylo znatelně vyšší i přesto, že měl papírově o 6 MPx méně.

Když si fotografie vytisknete na formát A4, tak při ISO 100 působí krásně ostře, detailně a živě, v tomto má WX100 proti konkurenci náskok. Pouze u méně výrazných ploch (např. slabě olistěné stromy, tráva za zamračeného počasí) je opravdu vidět, že zde vznikají artefakty po odšumování a snímek je v těchto plochách vyhlazený, mdlý a bez kresby. Jinak lze říci, že tyto snímky patří vizuálně na první pohled k jedněm z nejlepších u této třídy kompaktů. Barvičky, ostrost a živost fotografií je skutečně nadprůměrná. U citlivostí už od ISO 200 je ale kvůli silnému rozmývání trochu problematický rozměr i 10×15 cm.

V dalších ohledech ale čip přináší samá pozitiva. Máme zde vynikající HDR, které výborným způsobem srovná jasy snímku a nově je zde i jeho "umělecká" varianta, která vypadá neméně tak dobře. Sweep Panorama nabízí HR režim, kdy má výsledný snímek rozlišení přes 40 megapixelů, nechybí ani sekvenční snímání se skutečnou rychlostí 10 fps, multiexpozice pro snížení šumu (narovná roztřepené hrany, ale celkově snímek dost vyhladí). Samotný objektiv také udělá hodně radosti. Rozsah 25 až 250 mm je více než dostatečný, kreslí skutečně ostře a co je v dnešní době trochu div, tak dělá velmi kontrastní snímky i na nejdelším ohnisku. Aberace je přiměřená a softwarově odstraněná často až k nepoznání, zkreslení a vinětace jsou po korekcích také v podstatě nulové. Problémem jsou tak snad jen odlesky v protisvětle.

Co říci na závěr? Sony Cyber-shot WX100 je vynikajícím kapesním kompaktem s nadprůměrným zoomem, rozměry zapadá dokonce do kategorie běžných kompaktů, které mají mnohem menší zoom. Nabízí obrovskou nabídku technologií danou pokročilým CMOS čipem, jehož zbytečně vysoké rozlišení je ale zároveň problémem kvůli silnému odšumování. Pokud nehodláte často tisknout na A4 (nebo prezentovat snímky ve vysokých rozlišeních) a pokud ano, tak jen snímky při nejnižší citlivosti, nenajdete mnoho lépe dotažených kompaktů, ze kterých budete mít skutečně takto dobrý pocit. A kdyby měl Cyber-shot WX100 původní 12MPx čip z WX5 nebo aspoň slabší odšumování, byl by v podstatě dokonalý a ocenění TREFA by jej rozhodně neminulo. Rozhodně i přesto patří k tomu nejlepšímu na trhu a mohu jej vřele doporučit. Cena by mohla být o pár stovek nižší.

1) Natáčení velmi kvalitního Full HD videa
2) Snímání panoramat ve vysokém rozlišení
3) HDR snímky přímo z fotoaparátu (jak reálné tak umělecké)